شمار بیماران کرونایی در بخش سرپایی با علائم مشکوک به کرونا، با آغاز موج پنجم کرونا در هفته های اخیر رشدی چند برابری را نسبت به موج‌های پیشین آن در مشهد و سایر شهرستان‌های خراسان رضوی داشته است.

موج پنجم کرونا و رشد چند برابری مبتلایان سرپایی در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، به گفته کارشناسان سلامت، تنها با کاهش تعداد مبتلایان در بخش سرپایی است که می‌توان کاهش شمار بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان ها را نیز در هفته های پس از آن انتظار کشید.
در موج‌ پنجم تعداد مراجعان به مراکز منتخب کرونا در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا ۹ هزار نفر در روز افزایش یافته است و این در حالی است که همچنان این روند افزایشی تداوم دارد.
از سوی دیگر پزشکان و دست‌اندرکاران حوزه کرونا معتقدند: اگر فرد مبتلا به کرونا از همان ابتدا در فرآیند درست درمان و در قالب نظام سطح بندی درمان بیماران کرونایی قرار گیرد؛ این موضوع نقش مهمی در بهبود سریعتر، کاهش عوارض و تبعات حاصله و جلوگیری از بدحال شدن بیماران و در نتیجه پیشگیری از مرگ و میر دارد.
به گفته پزشکان، تماس با سامانه ۱۹۱، سطح صفر نظام سطح‌بندی بیماران کرونایی است که از این طریق بیماران به سطح یک یا مراکز منتخب کرونا به منظور تشخیص و ویزیت معرفی می‌شوند و اگر بیمار پس از مدتی بهبود نیافت از طریق همین فرآیند به سطح ۲ یا کلینیک‌های تخصصی برای بررسی دقیق تر ارجاع داده می‌شود و در صورت درگیری ریوی،  بیمار به سطح ۳ یا بیمارستان انتقال می‌یابد.

ابتلای به ویروس دلتا با علائم شبیه سرماخودگی آغاز می‌شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: علائم ویروس دلتا با آبریزش بینی، تب و گلودرد آغاز می‌شود که شبیه به بیماری سرماخوردگی است و نباید از آن به سادگی گذشت و باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.
دکتر مهناز مزدوریان افزود: این علائم در کمتر از ۴۸ ساعت پس از ابتلا بروز پیدا می‌کند و به مدت ۳ تا ۴ روز این علائم در شخص خود را نشان می دهد و سپس به درگیری ریه می‌انجامد.
وی ادامه داد: بنابراین نباید در زمانی که اینگونه موارد مشاهده می‌شود آن را یک سرماخوردگی معمولی تلقی کرد بلکه باید با توجه به شدت خطر و سرعت ابتلای ویروس دلتا، بلافاصله به پزشک مراجعه شود.
وی خاطرنشان کرد: سرفه، سردرد، گلودرد، آبریزش بینی، تنگی نفس، خستگی و از دست دادن حس بویایی و یا چشایی از جمله علائم دچار شدن به ویروس دلتای هندی است.
این پزشک متخصص ریه با اشاره به اینکه خطرات ویروس دلتا به مراتب بیشتر از گونه‌های قبلی کووید ۱۹ است، تاکید کرد: قدرت سرایت‌پذیری ویروس دلتا ۶۰ درصد بیشتر از کرونای انگلیسی است و این نوع از ویروس‌ها قدرت سرایت‌پذیری بیشتری نسبت به گونه انگلیسی داشته و میزان بستری بیماران را هم افزایش داده است.
دکتر مزدوریان خاطرنشان کرد: کرونای دلتا خطر بستری شدن افراد مبتلا در بیمارستان را افزایش می‌دهد و در ۳۵ درصد مبتلایان این سویه ممکن است که تست کرونا منفی کاذب باشد.
وی تاکید کرد: با توجه به سرعت سیر این بیماری، مدیریت زمان مراجعه زودرس و مداخله به‌موقع از اهمیت بسزایی برخوردار است، ضمن اینکه سرعت انتقال ویروس کرونای دلتا در صورت عدم رعایت فاصله و نداشتن ماسک کمتر از یک دقیقه است.
وی بیان کرد: افرادی که واکسینه نشده‌ یا واکسیناسیون آنان کامل نشده است در معرض خطر ابتلا به ویروس دلتا قرار دارند، افرادی که واکسن زده‌اند هم در معرض خطر این ویروس منحوس قرار دارند و ممکن است که آن را به دیگران هم منتقل کنند، بنابراین رعایت پروتکل های بهداشتی مهمترین راه پیشگیری از این بیماری است.

پنج برابر شدن مراجعان سرپایی در موج پنجم

پزشک مدافع سلامت شاغل در یکی از مراکز منتخب کرونا در مشهد گفت: بخشی از مراجعات مردم به مراکز منتخب کرونا در موج پنجم بحران کرونا، کاذب و بی‌دلیل بوده و در برخی از مواقع همین مراجعه موجب گرفتاری افراد شده است.
دکتر محمدتقی شادمان که در مرکز "امیرآباد منطقه توس" مشهد به بیماران کرونایی خدمت می‌کند، افزود: در موج های قبلی به طور متوسط در هر نوبت  کاری ۳۰ معاینه کرونا داشتیم که این میزان در موج پنجم کرونا پنج برابر شده و به ۱۵۰ نفر افزایش یافته است.
وی بیان کرد: این در حالی است که نتیجه آزمایش بین ۵۰ تا ۶۰ درصد این افراد مثبت می‌شود.
وی با بیان اینکه ویروس دلتا، علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد و بسیار گول‌زننده است، خاطرنشان کرد: سرفه و سردرد بیشترین علائم ویروس دلتا بوده و پس از آن گلودرد، تب، تعریق شدید و بدن درد را داریم و در موارد اندکی هم با مشکلات گوارشی، اسهال و استفراغ همراه بوده است.
دکتر شادمان تصریح کرد: در موج پنجم سن مبتلایان پایین آمده و بیشتر آنان از جوانان بوده اند و موارد معدودی هم نوجوان هستند که بیشتر این افراد سابقه حضور در دورهمی‌ها و مسافرت‌ داشته‌اند.
به گفته وی، بیشتر بیماران مرکز منتخب کرونای امیرآباد مشهد در منزل در حال درمان  هستند و روزانه ۲ تا ۳ نفر بسته به شرایط حالی‌شان به بیمارستان انتقال می‌یابند.

تعداد مراجعان در موج پنجم به بالاترین حد خود رسید
پزشک مدافع سلامت شاغل در مرکز منتخب بلوار وکیل آباد مشهد نیز گفت: در ۱۹ ماه گذشته همه روزه با موارد مثبت و مشکوک زیادی از مبتلایان کرونا روبه رو بوده ایم که اوج آن در موج پنجم بحران کرونا مشاهده شده است.
دکتر حمیدرضا صراف افزود: در موج پنجم‌تعداد مراجعان به این مرکز چند برابر شده و به ۱۵۰ نفر در روز رسیده است.
وی گفت: نتیجه آزمایش کرونا در موج پنجم از هر ۲ یا ۳ نفر،  یک مورد مثبت است اما در شرایط عادی از هر ۱۰ نفر یک تا ۲ نفر مورد مثبت داشته‌ایم.
وی بهترین هدیه مردم به مدافعان سلامت و جامعه پزشکی را رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی عنوان کرد تا ضمن اضافه نشدن به حجم کاری پزشکان، آنان بتوانند هرچه سریع‌تر بیماران کرونایی را درمان کرده و بر این ویروس منحوس غلبه کنند.  

افراد با علائم مشکوک مستقیم به بیمارستان مراجعه نکنند

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مردم هر نوع علائمی را جدی بگیرند اما به طور مستقیم به بیمارستان مراجعه نکنند و باید نخستین اقدامشان تماس با سامانه تلفنی ۱۹۱ پاسخگویی به سؤالات کرونایی باشد.
دکتر محمدحسن درخشان افزود: کرونا کماکان در سطح کشور و استان جولان می‌دهد و با کاهش رعایت دستورالعمل ها و برداشته شدن محدودیت‌ها، نگرانی‌های کادر بهداشت و درمان بیشتر شده است.
وی افزود: روند ابتلای افراد به کرونا همچنان صعودی است که در کودکان، نوجوانان و جوانان بیشتر است، ضمن اینکه میزان ابتلای خانوادگی هم به مراتب بیشتر شده است.
وی بیان کرد: مهمترین راهکارهای خروج از موج پنجم بحران کرونا پرهیز از تجمعات، حضور نیافتن در دورهمی‌ها، افزایش سرعت واکسیناسیون، تداوم محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها و رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی است.
دکتر درخشان افزود: نگرانی دیگر ما در این روزها افزایش میزان مراجعات کاذب بوده است، به طوری که عمده مراجعات برای تست قبل از واکسن بوده که نیازی به این کار نیست و ممکن است همین حضور بی‌دلیل برای آن فرد ایجاد مشکل کند، ضمن اینکه فرصت خدمت‌رسانی مطلوب به بیماران حقیقی را هم از ما می‌گیرد.

مراکز شبانه روزی منتخب کرونا افزایش یافت 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از افزایش شمار مراکز شبانه روزی منتخب کرونا در بخش سرپایی به ۱۱ مرکز خبر داد.
دکتر مهدی قلیان افزود: تاکنون ۶ مرکز جامع سلامت منتخب کرونا شامل "آب و برق، لشگر، وحدت، احمدی، سیدی و سیلو" در مشهد به صورت ۲۴ ساعته فعال بود که به منظور شتاب‌بخشی به ارائه خدمات به بیماران کرونایی پنج مرکز دیگر به این تعداد افزوده شد و از این پس مراکز خدمات جامع سلامت "صدف، پنج‌تن، خواجه ربیع، ۲۲ بهمن و امام علی(ع) " در مشهد نیز به صورت شبانه‌روزی به مراجعان و بیماران سرپایی خدمات‌رسانی خواهند داشت.
وی تعداد مراکز منتخب کرونا در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی را ۴۱ مرکز عنوان کرد که نیمی از آنها در مشهد فعالیت دارند.

روند ابتلا به کرونا در مشهد هنوز به ثبات نرسیده است 

دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روند ابتلا به کرونا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی هنوز به مرحله ثبات نرسیده است.  
دکتر محمدعلی کیانی با بیان اینکه شرایط و تعداد بیماران سرپایی و بستری و روند خدمات رسانی به آنان به طور مستمر و شبانه روزی رصد می شود، تصریح کرد: هنوز از نظر تعداد بیماران سرپایی و بستری به مرحله ثبات نرسیده ایم و وضعیت ناپایدار و شکننده است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و اجتناب از حضور در دورهمی‌ها مهمترین راهکار در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا محسوب می شود.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون چهار میلیون و ۷۹۶ هزار و ۳۷۷ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ جان ۱۰۴ هزار و ۲۲ نفر را نیز تاکنون در کشورمان گرفته است.  همچنین چهار میلیون ۲۰ هزار و ۸۴۴ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند.  

وزارت بهداشت اعلام کرد هم‌اینک ۳۵۹ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهرستان در شرایط نارنجی و ۳۰ شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

همچنین تاکنون ۱۷ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۷۸۵ شهروند ایرانی دوز نخست واکسن کرونا و شش میلیون و ۹۰۰ هزار و ۸۳۴ نفر دوز دوم آن را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند.  بر این اساس مجموع واکسنهای تزریق شده در ایران به ۲۴ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۶۱۹ دوز رسیده است.

"پاندمی کرونا" در سطح جهان ۲۱۴ میلیون و ۲۰۹ هزار و ۸۵۶ نفر را بیمار کرده و جان چهار میلیون و ۴۶۹ هزار و ۴۶۹  نفر را گرفته است.  ۱۹۱ میلیون و ۶۹۱ هزار و ۸۶۶ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا هم تاکنون در سطح جهان درمان شده‌اند.

آمریکا در این میان با ۳۸ میلیون ۹۶۸ هزار ۹۲۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و همچنین ۶۴۸ هزار و ۱۶۱ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است.  پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و روسیه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

ایران بر اساس آخرین آمارهای رسمی جایگاه یازدهم را در جدول بیشترین جمعیت مبتلایان به کرونا در میان کشورهای جهان دارد.

منبع:ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.