جمعی از دانشمندان پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و بانک ملی تومور دانشگاه علوم پزشکی تهران موفق به یافتن "میکرو آران‌ای" شدند که می‌توان از آن برای تشخیص و پیش‌بینی بیماری سرطان معده انسان استفاده کرد.

موفقیت پژوهشگاه رویان در تشخیص زودهنگام سرطان معده

به گزارش قدس آنلاین؛ جمعی از دانشمندان پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و بانک ملی تومور دانشگاه علوم پزشکی تهران موفق به یافتن "میکرو آران‌ای" شدند که می‌توان از آن برای تشخیص و پیش‌بینی بیماری سرطان معده انسان استفاده کرد. سلول‌های بنیادی سرطانی، زیرگروهی از سلول‌های توموری هستند که توان خودنوزائی، متاستاز یا همان مهاجرت سلول‌های سرطانی از اندامی به اندام دیگر و مقاومت در برابر درمان را دارند.

دکتر "مرضیه ابراهیمی" مسئول تیم پژوهشگران طرح تشخیص سرطان معده در پژوهشگاه رویان گفت: عود یک بیماری سرطان یا همان متاستاز وابسته به سلول‌هایی است که سلولهای بنیادی سرطان نامگذاری می‌شود. ما در این پژوهش از سلول‌های بنیادی سرطان استفاده کردیم که بتوانیم زودتر تشخیص بدهیم که فرد چه زمانی به متاستاز دچار می‌شود و چه زمانی مقاومت به دارو پیدا خواهد کرد در واقع ما به دنبال کیت تشخیصی بودیم که  بیمار چه زمانی دچار متاستاز می‌شود.

وی با بیان اهمیت آن برای پروژه تحقیقاتی اظهار کرد: بیشتر متخصصان سرطان و آنکولوژیست‌ها به ما می‌گفتند که ما نمی‌دانیم زمانی که دارویی را تجویز می‌کنیم  حال بیمار رو به بهبودی می‌رود یا دچار وخامت می‌شود؛ ما امکان کشت سلول‌های بنیادی سرطان  را داشتیم و از آنها استفاده کرده و توانستیم به تشخیص اولیه برسیم که به صورت زودهنگام متاستاز را تشخیص بدهیم.

دکتر ابراهیمی با اشاره به آزمایش بیماران با این روش تصریح کرد:‌ در فاز اول ۱۰ بیمار را وارد فاز مطالعاتی پروژه کردیم که فقط سرطان معده نبود و سرطان پستان نیز جزو آن بوده است ولی در گام بعدی تعداد بیشتری از بیماران وارد این پروژه خواهند شد و به مرور مشکلات احتمالی این کیت تشخیصی آشکار می‌شود و آستانه صحیح‌ترکردن آزمایش را بدست می‌آوریم و سپس مجوز آن را از مراکز معتبر خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه این کار در نوع خودش در کشور جدید است، خاطرنشان کرد: سایر کشورهای جهان نیز از این روش استفاده می‌کنند و ما قادر هستیم که تعیین کنیم بیمار به کدام داروی شیمی‌درمانی پاسخ مناسب خواهد داد و یا مقاومت خواهد کرد و لازمه این کار این است که ما تحقیقات خود را ادامه بدهیم تا کیت معتبرتری را داشته باشیم؛ ما بیش از ۷ سال بر روی این پروژه کار کردیم و دستاورد ۷ ساله در حوزه سرطان معده و سرطان پستان را داریم.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.