رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و نقل بین‌المللی خراسان رضوی از احتمال بازگشایی مرز کتای در شمال غرب افغانستان برای دسترسی ایران به تاجیکستان و قرقیزستان خبر داد.

احتمال بازگشایی مرز جدید با افغانستان برای دسترسی به قرقیزستان

به گزارش قدس آنلاین، احمد زمانیان‌یزدی اظهار کرد: سه عامل زمان، هزینه و امنیت کالا از مؤلفه‌های اصلی در تعیین مسیرهای حمل و نقلی محسوب می‌شود و هم اکنون عمده فعالان بخش خصوصی، شرکت‌های حمل‌ونقلی و کارشناسان حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی بر این مساله اتفاق نظر دارند که یکی از مهمترین موانع رونق راهگذر کتای مربوط به تأمین نشدن امنیت تردد ناوگان خارجی در قلمرو افغانستان بوده است.

وی ادامه داد: بنا بر شواهد موجود و متعاقب تحولات سیاسی صورت گرفته در حوزه مرزها و گمرک افغانستان و تضمین‌های ارائه شده برای تأمین امنیت مسیر تردد ناوگان حمل و نقل به کشورهای حوزه آسیای مرکزی از قلمرو افغانستان، این تغییرات می‌تواند باعث شکل‌گیری امیدواری به توسعه راهگذر کتای شود.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: حسب مذاکرات انجام شده، بخش خصوصی افغانستان اعلام داشته که با توجه به تحولات صورت گرفته در افغانستان، امکان صادرات و ترانزیت کالا از مرزهای جمهوری اسلامی ایران به آسیای مرکزی از مسیر افغانستان به صورت ایمن و با امنیت بالا فراهم شده است.

وی افزود: بر این اساس می‌توان به افزایش مبادلات تجاری در مسیر دالان کتای، به عنوان مسیر جایگزین تردد به آسیای مرکزی، امید بیشتری داشت و این امر می‌تواند در افزایش صادرات و ترانزیت کالا به کشورهای حوزه آسیای مرکزی تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.
زمانیان‌یزدی ادامه داد: آغاز فعالیت و عملیات بهره‌برداری از این مسیر در دست برنامه‌ریزی است که به زودی آغاز خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.