۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳
کد خبر: 765806

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: یکی از مشکلات بسیار مهم سر راه تبلیغات حقائق این است که برخی ناشنوندگان مُصِر و متحجری هستند؛ یعنی نمی‌خواهند بشنوند و شنیدن را آغاز نمی‌کنند. این‌ها کج شنوی دارند. در مقابل این افراد چه باید کرد؟

در مقابل ناشنوندگان حق چه باید کرد؟

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام پناهیان اظهار داشت: یکی از مشکلات بسیار مهم سر راه تبلیغات حقائق این است که برخی ناشنوندگان مُصر و متحجری هستند یعنی نمی‌خواهند بشنوند و شنیدن را آغاز نمی‌کنند. این‌ها کج شنوی دارند و به کج فهمی نمی‌رسند. در قرآن مفصل پیرامون این افراد صحبت شده و خداوند می‌فرماید خودم کاری کردم که این‌ها نشوند و این نوعی مجازات است.

وی با اشاره به اینکه این معضلی است که گاهی پیام حق را نمی‌توان منتقل کرد، تصریح کرد: این ناشنوندگان حق مانع نشیدن دیگر افراد هم می‌شوند. با این افراد چه باید کرد؟ آیا باید رها کنیم؟ و در خصوص تخریب فرهنگ شنیدن توسط این افراد باید چه کرد؟

پناهیان گفت: افرادی که در عرصه تبلیغ فعال هستند، باید بدانند که نسبت به اثرگذاری در افرادی باید ناامید شوند. خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَلَوْ عَلِمَ اللَّهُ فِیهِمْ خَیْرًا لَأَسْمَعَهُمْ ۖ وَلَوْ أَسْمَعَهُمْ لَتَوَلَّوْا وَهُمْ مُعْرِضُونَ؛ اگر خدا در آنها خیر و صلاحی می‌دید آنها را شنوا می‌کرد و اگر هم شنوا کند باز رو گردانند و اعراض کنند.» برخی اوقات مومنین به تبعیت پیامبر خیلی حرص می‌خورند و می‌گویند چرا فلانی حقیقت را نمی‌داند درصورتی که نمی‌داند نیست و یا حرص می‌خورد چرا به گوشش نرسیده درصورتی که این بحث هم نیست بلکه نمی‌خواهد بشنود و بداند و نمی‌تواند بشنود. برای برخی باید ناامید شد. خدا می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ؛ کسانی که کافر شدند، برای آنان تفاوت نمی‌کند که آنان را (از عذاب الهی) بترسانی یا نترسانی؛ ایمان نخواهند آورد

این سخنران مذهبی با اشاره به اینکه آیا زمان ظهور هم عده‌ای هستند که نخواهند شوند، گفت: بله آن زمان هم هستند اما چرا مشکل نمی‌خوریم؟ به دلیل راه‌های برخورد با این دست از افراد و موانع آنان است. باید بدانیم این افراد براساس آیات قرآن، علاقه‌مند شنیدن سخنان دروغ هستند و زود قبول می‌کنند. حضرت زهرا(س) در سخنرانی خود در مدینه در خصوص این افراد می‌فرماید: ای مردمی که حرف غلط بشنوید زود باور می‌کنید. الان در فضای مجازی هم بررسی کنید هر حرف غلطی مطرح شود بیشتر بازدید و لایک دارد. برخی می‌گویند ما هم در فضای مجازی یکسری حرف مفت بزنیم تا در کنارش بتوانیم چند حرف درست هم بزنیم اما این چاره نیست.

وی گفت: خدا می‌فرماید عده‌ای شنونده حرف ما نیستند. این را نشانه ضعف خود ندان. عده‌ای شنونده حرف دروغ مخالفان ما هستند و این را نشانه پیروزی و موفقیت آن‌ها ندان. این‌ها را باید ما هم مدنظر قرار دهیم. در برخی از ارزیابی‌ها داریم فلان حرف شنیده نمی‌شود ببین برخی نمی‌شوند. فلان حرف شنیده می‌شود ببین برخی می‌شنوند، در حالی که باید بدانیم از چه شنوندگانی صحبت می‌کنیم.

پناهیان افزود: برخی دنبال این هستند تا دین را تحریف کنیم و یا علیه دین صحبت کنیم تا استقبال کنند. بسیاری از آثار رسانه‌ای هنری دشمن واقعاً عاری از هنر است اما با این مسائل جذاب می‌شود. در این طرف هم به طور مثال وقتی کسی روضه امام حسین را بخواند حتی غیرهنرمندانه هم باشد استقبال می‌کنیم و بی‌رحمانه با هیچ روضه‌خوانی برخورد نمی‌کنیم زیرا حرفش از جنس ماست.

این سخنران مذهبی گفت: با این تفاسیر اگر منبری، مستمع بیشتری دارد لزوماً به این معنا نیست که حرف درستی می‌زند. میزان استقبال دلیل نیست و حتی تاثیرپذیری هم دلیل نیست. عدم موفقیت مطلق هم خوب نیست زیرا جامعه ما فرهیخته و فرهنگی است بنابراین عدم استقبال مطلق در این جامعه نشان دهنده ضعف است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.