یک اصل مهم و منطقی این است که نمی‌توان در شرایط بحرانی انتظار داشت همه چیز مانند شرایط عادی باشد و به هم خوردن تمام معادلات و مناسبات معمول نخستین نشانه بحران است اما کمترین توقع هم این است که در شرایط بحرانی تصمیم‌هایی گرفته شود که دست‌کم از تشدید آن جلوگیری کند.

 بیمارستانی که فقط تخت دارد!

در هفته‌های اخیر و با اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا تقریباً تمامی مراکز درمانی ملزم به پذیرش بیماران کرونایی شدند که در نگاه نخست تصمیم درستی به نظر می‌آید و البته نتایج خوبی هم به دنبال داشته که نخستین نتیجه آن کاستن از حجم مراجعات به چند مرکز درمانی خاص است.  از سوی دیگر شهروندان به عنوان مراجعان مراکز درمانی انتظار دارند بتوانند در همین مراکز معرفی شده خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند اما در روزهای اخیر تعدادی از ساکنان یکی از مناطق حاشیه‌ای مشهد در تماس با روزنامه قدس از خدمت‌رسانی در یکی از مراکز درمانی این منطقه گلایه داشتند.

خدمت‌رسانی در حاشیه

مرد میانسالی می‌گوید: منطقه گلشهر یکی از مناطق پرجمعیت شهر مشهد است که امکانات زیرساختی آن در همه حوزه‌ها هیچ تناسبی با نیاز جمعیتی منطقه ندارد اما توقع داشتیم دست‌کم به صورت موقت هم شده اندکی در بخش درمانی توجه بیشتری به این محدوده می‌شد.

رحمتی می‌افزاید: بیمارستان امام سجاد(ع) تنها مرکز درمانی این منطقه است که از سالیان گذشته محل مراجعه مردم بوده و هست و در شرایط معمول تا حدودی پاسخگوی نیاز مردم هم بوده اما در شرایط کرونایی هیچ تفاوتی با گذشته نکرده است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به وضعیت اقتصادی اغلب ساکنان منطقه که توان مراجعه به مراکز درمانی خصوصی یا خاص را ندارند امیدوار بودند وقتی این مرکز درمانی هم در فهرست بیمارستان‌های پذیرش‌کننده بیماران کرونایی قرار می‌گیرد امکانات اولیه مورد نیاز آن تأمین شود اما این اتفاق نیفتاده است.

بیمارستان بی‌امکانات

یکی دیگر از مراجعان به این بیمارستان می‌گوید: چند شب پیش مادرم را در حالی که امکان نفس کشیدن نداشت به این مرکز آوردم، در کمال تعجب گفتند اکسیژن نداریم و باید از طریق تجهیزات دستی به او تنفس بدهی.  او می‌افزاید: البته برخورد برخی از کارکنان هم قابل نقد بود که با خونسردی بیش از حد خود موجب نگرانی بیشتر بیماران و همراهان می‌شدند. با این حال اگر تجهیزات مورد نیاز بیمار تأمین شود برخورد کارکنان را می‌شود نادیده گرفت اما در این بیمارستان هیچ امکانات ویژه‌ای برای بیماران کرونایی نیست.

بخش ویژه نداریم

مدیر خدمات پرستاری بیمارستان خیریه‌ای امام سجاد(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن قبول بخشی از این انتقادها می‌گوید: یکی از اصلی‌ترین نیاز مراکز درمانی پذیرش‌کننده بیماران کرونایی، وجود اتاق‌های ایزوله یا همان آی‌سی‌یو است که متأسفانه این مرکز فاقد چنین امکاناتی است.

پورحکمت می‌افزاید: در زمان اوج شیوع کرونا از چند هفته پیش و بر اساس تصمیم ستاد مقابله با کرونای استان که مقرر شد بر تعداد تخت‌های اختصاصی به بیماران کرونایی در مشهد افزوده شود این بیمارستان هم در فهرست مراکز درمانی مورد نظر قرار گرفت. وی ادامه می‌دهد: تعداد دستگاه‌های ونتیلاتور (تنفس مصنوعی) این بیمارستان با ۶۸تخت، کمتر از تعداد انگشتان یک دست است و وقتی به یک باره مثلاً ۲۰ بیمار کرونایی با شرایط خاص به مرکز ارجاع داده می‌شوند عملاً امکان ارائه خدمت مناسب به تعداد قابل توجهی از آن‌ها که در شرایط بحرانی به سر می‌برند نیست.

وی می‌افزاید: انتقاد بیماران از نبود اکسیژن مربوط به چند روز گذشته است که به علت خرابی یکی از واحدهای تأمین اکسیژن مشهد برای مقطع کوتاهی تقریباً تمام مراکز با مشکل تأمین اکسیژن مواجه شدند که در حال حاضر مرتفع شده است.

پورحکمت می‌گوید: کمبود نیرو هم فشار مضاعفی بر کادر درمانی آورده و برخی از پرستاران به صورت سه‌شیفت در حال کار هستند و هر چند نمی‌توان برخورد غیرمعمول افراد را در هیچ شرایطی توجیه کرد اما تنها می‌توان گفت گاهی فشار کاری موجب چنین برخوردهایی می‌شود.

وی می‌افزاید: این مرکز چون به صورت خیریه‌ای اداره می‌شود سهمی از امکانات دولتی ندارد ولی مدیران استانی یا شهرستانی می‌توانستند در شرایط موجود با تجهیز این مرکز بخشی از مراجعان به مراکز درمانی دولتی را کاهش دهند با این حال با امکانات موجود در تلاش هستیم تا حد امکان خدمات مورد نیاز بیماران را ارائه دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.