وزیر امور خارجه پیش از سفر به بغداد اظهار داشت: از هرگونه ابتکار عمل منطقه ای مقامات جمهوری عراق که با مشارکت اهل منطقه باشد استقبال می‌کنیم.

از هرگونه ابتکار عمل منطقه ای مقامات جمهوری عراق استقبال می‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین، حسین امیر عبداللهیان افزود: ما معتقدیم لازم بود از سوریه نیز بعنوان همسایه مهم عراق در این اجلاس دعوت بعمل می آمد. البته در خصوص امنیت و توسعه پایدار منطقه با رهبری سوریه در تماس و مشورت هستیم و در مورد اجلاس بغداد و تاکید بر نقش مهم کشورهای منطقه در هرگونه ابتکار منطقه ای با دمشق مشورت مستقیم خواهیم داشت.

نشست سران کشورهای همسایه در پایان ماه جاری میلادی در بغداد، پایتخت عراق، به عنوان بخشی از کوشش های «مصطفی آلکاظمی» برای بازگرداندن نقش و جایگاه عراق در منطقه برگزار می شود.

براساس گزارش ها، تاکنون تنها، حضور «امانوئل مکرون»، رئیس‌ جمهوری فرانسه، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌ جمهوری مصر و «عبدالله دوم»، شاه اردن به عنوان عالی ترین مقامات حاضر در اجلاس بغداد قطعی شده است.

دست اندرکاران برگزاری اجلاس بغداد می گویند که «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه نیز در اجلاس حاضر خواهد بود اما تاکنون آنکارا این خبر را تایید نهایی نکرده است.

«فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق نیز پیشتر در اظهاراتی گفته بود که از کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل برای شرکت در اجلاس دعوت به عمل آمده و قرار است در سطح سفیران شرکت کنند.  

«بشار اسد» رییس جمهوری سوریه یکی از غایبان بزرگ اجلاس خواهد بود که وزیر خارجه عراق علت عدم دعوت از سوریه در این اجلاس را بحث برانگیز و دارای اختلافی بودن مساله سوریه عنوان کرده است.

فؤاد حسین ادامه داده است که مساله سوریه مساله ای دارای اختلاف است و دست ما نیست، ما روابط خوبی با سوریه داریم و هیچ وقت روابط دیپلماتیک خود را با دمشق قطع نکرده ایم.

وی در عین حال تاکید کرد که اجلاس همسایگان عراق روز شنبه ۲۸ اوت برگزار می شود و توضیح داد که کشورش پاسخ مثبتی از همه کشورهای دعوت شده دریافت کرده است.

علاوه بر همسایگان عراق (به استثنای رییس جمهوری سوریه)، قطر، امارات و مصر به علاوه اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و ژاپن نیز به این اجلاس دعوت شده اند.

عراق اعلام کرده است که این اجلاس با هدف کاهش تنش در منطقه و توسعه مناسبات اقتصادی و حل اختلافات میان کشورهای همسایه عراق برگزار شده است.

قرار است اجلاس در برگیرنده پاره ای نشست های حاشیه ای بین کشورهای طرف اختلاف باشد.
 

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.