رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران گفت: ۹۹ درصد از برندهای خارجی قاچاق یا کالای تقلبی هستند بنابراین کالای قاچاق گمرک، مالیات، عوارض شهرداری و عوارض قانونی پرداخت نمی‌کند و در حال حاضر قیمت‌هایی که بر روی یخچال‌فریزر، ماشین لباسشویی وکالاهای دیگر ایرانی را با کالاهای قاچاقی که در بازار است مطابقت می‌دهیم.

قاچاق و تقلبی بودن ۹۹ درصد از برندهای خارجی لوازم‌خانگی/ دولت باید از تولیدکننده لوازم‌خانگی حمایت کند

به گزارش قدس آنلاین، اکبر پازوکی درباره وضعیت تولید و عرضه  لوازم‌خانگی و قاچاق این کالا، گفت: در حال حاضر عرضه کالا در بازار لوازم‌خانگی افزایش دارد، ولی تقاضا بسیار کاهش پیداکرده است و مردم قدرت خرید ندارند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران در خصوص اینکه چرا لوازم‌خانگی ایرانی گران‌تر از لوازم‌خانگی خارجی است بیان کرد: ۹۹ درصد از برندهای(نمادهای تجاری) خارجی قاچاق یا کالای تقلبی هستند بنابراین کالای قاچاق گمرک، مالیات، عوارض شهرداری و عوارض قانونی پرداخت نمی‌کند و در حال حاضر قیمت‌هایی که بر روی یخچال‌فریزر، ماشین لباسشویی وکالاهای دیگر ایرانی  را با کالاهای قاچاقی که در بازار است مطابقت می‌دهیم.

پازوکی اظهار کرد: بااین‌حال نمی‌دانم چرا به قیمت روز و به قیمت دلار مواد اولیه را باید وارد بورس کالا کنند تا قیمت‌گذاری شود و بعد به‌دست تولیدکننده برسانند این مسئله را دولت باید پاسخگو باشد.

وی افزود: اگر مواد اولیه به قیمت، به‌دست تولیدکننده برسد تولید کننده به‌جای یک شیفت کاری با سه شیفت  کار می‌کند همچنین به‌جای هزار کارگر، دو هزار کارگر استخدام می‌کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران گفت: دولت باید تولیدکننده را حمایت کند. دولت می‌تواند چند سال از گرفتن مالیات و بیمه صرفه نظر کند همچنین وام بدون بهره به تولیدکننده پرداخت کند.

وی اذعان کرد: توزیع‌کنندگان کالایی را به قیمت مشخص خریداری می‌کنند و این قیمت کالا از طریق تولیدکننده مشخص می‌شود و توزیع‌کنندگان باید به سودی که قانونی برای آن‌ها لحاظ شده است کالا را به فرش برسانند.

پازوکی اظهار کرد: در حال حاضر طی ۴ سال گذشته هیچ کاسبی نتوانسته با درصد سودی که اداره دارایی برای صنف لوازم‌خانگی لحاظ کرده است کالا بفروشد و اگر سود کالایی درشت پنج درصد است به نرخ یک درصد فروخته‌ایم به خاطر اینکه بتوانیم امورات زندگی را بگذرانیم.

وی تأکید کرد: تمام قانون‌های نوشته‌شده در این مملکت برای کسبه است؛ مالیات را از کسبه دریافت می‌کنند و می‌گویند فرار مالیاتی برای کسبه است درحالی‌ که کسبه پرونده مالیاتی، کد ملی و جواز دارند و نمی‌توانند فرار مالیاتی کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران گفت: تولیدکننده و توزیع‌کننده لوازم‌خانگی امنیت ندارد و بین قوانین دست‌وپاشکسته‌ای که چند سال در صنف لوازم‌خانگی است و مسیر مشخصی ندارد گیر افتاده‌اند. تمام کسانی که بدون جواز در فضای مجازی کالایی می‌فروشند تمامی این کالاها قاچاق یا تقلبی است.

وی در خصوص صادرات لوازم‌خانگی به کشورهای دیگر گفت: در برخی از شرکت‌ها صادرات لوازم‌خانگی صورت می‌گیرد، ولی میزان آن کاهش‌ یافته است متأسفانه تولیدکننده در حال حاضر دغدغه مواد اولیه، فروش در مملکت و صادرات را دارد.

پازوکی اذعان کرد: تولیدکننده اگر بخواهد ارز، از کشور برای واردات مواد اولیه لوازم‌خانگی خارج کند حداقل ۱۵ الی ۲۵ درصد هزینه پولی است که برای خرید به‌عنوان‌مثال موتور لوازم برقی به خارج از کشور ارسال می‌کند. دولت باید جلوی این مسئله را بگیرد و خود دولت دلار را از تولیدکننده دریافت کند و از کشور مقصد لوازم را خرید کرده و به‌دست تولیدکننده برساند تا هزینه‌های اضافی به تولیدکننده متحمل نشود.

وی در خصوص قاچاق لوازم‌خانگی در کشور بیان کرد: قاچاق از هر مسیری که بتواند وارد مملکت می‌شود، زیرا از قاچاق در مقصد جلوگیری نمی‌شود این در حالی است که کالای قاچاق چندین پاسگاه را رد می‌کند و وارد تهران می‌شود. مسئله قاچاق از سال ۹۶ هم که واردات در کشور آزاد بود صورت می‌گرفته و یک معضل است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران گفت: در حال حاضر وضعیت قاچاق از ۴ سال پیش خیلی بهتر شده و هرساله هم بهتر می‌شود باوجود طرح سامانه جامع تجارت، تولیدکننده و واردکننده موظف است که کد رهگیری و کد شناسه بر روی کالای خود بزند و زمانی که کد به‌دست توزیع‌کننده می‌رسد به همراه کالا به مصرف‌کننده تحویل بدهد حتی قرار بر این بود که کارت گارانتی فیزیکی از روی کالاها برداشته شود که باعث می‌شد جنس با گارانتی از بدون گارانتی متمایز شود.

وی اظهار کرد: کرونا، قانون‌های دست و پاگیر و گرانی دست‌به‌دست هم دادند که این طرح‌ها عقب بیافتد و به‌موقع اجرا نشدن طرح‌ها باعث به وجود آمدن این مسائل شده است.

منبع: میزان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.