دکتر بهرام عین اللهی وزیر جدید بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مهمترین اولویت کاری خود را در دولت سیزدهم با شعار واکسیناسیون عمومی جامعه تا پایان بهمن ماه علیه کرونا آغاز کرده و همه راه های ورودی به کشور حتی بخش خصوصی را برای تامین واکسن بسیج کرده است.

هوای تازه در وزارت بهداشت برای واکسیناسیون عمومی کرونا

به گزارش قدس آنلاین، تا کنون ۱۷ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۴۸۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۷ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۹۱۸ نفر نیز دُز دوم به گروه‌های هدف جامعه تزریق شده و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۵ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۴۰۱ دُز رسیده است.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عصر چهارشنبه هفته گذشته با ۲۱۴ رای موافق نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت مردمی انتخاب شده و بلافاصله پس از این انتخاب در توئیت خود نوشت: مسئولیت سنگینی در برهه حساسی از تاریخ ایران برایم آغاز شد، امیدوارم بتوانم جواب لطف خداوند در ایجاد فرصت برای خدمت به مردم را بدهم، کار را با حضور در میان کادر درمان آغاز کردم. خط مقدم ما آنجاست.

هر چند سعید نمکی وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تلاش های زیادی برای کنترل کرونا و تامین واکسن وارداتی و تولید داخل انجام داد و این تلاش ها باعث واکسیناسیون بیش از ۱۷ میلیون نفر شد اما اکنون هوای تازه ای در وزارت بهداشت برای ادامه و تسریع در این واکسیناسیون به جریان افتاده است.

دکتر عین اللهی در این چند روز اخیر که از انتخاب مقام عالی وزارتش می گذرد از چند بیمارستان تهران و شهرهای مختلف بویژه خوزستان بازدید و از نزدیک به مشکلات مردم و بیماران در زمینه بیماری کرونا گفت و گو کرد.

وزیر بهداشت، مهمترین تمرکز کاری خود را روی تامین واکسن علیه کرونا گذاشته و سلامت مردم را خط قرمز خود دانسته و گفته است: واکسیناسیون و تهیه واکسن کرونا به عنوان اصلی ترین برنامه وزارت بهداشت است و  در دفاع از سلامت مردم همه شکاف ها در مفهوم بزرگ انسانیت حل می شود و می توانیم بر بیماری کرونا غلیه کنیم و جهاد سلامت را در سنگر وزارت بهداشت ادامه می دهم.

عین اللهی افزود: کرونا یک بیماری تک بعدی نیست و بر همه جوانب زندگی اثر گذاشته و امروزه در دنیا ثابت شده واکسیناسیون مهمترین عامل جلوگیری از کرونا و کاهش میزان مرگ و میر است و فردی که واکسن می زند، به این بیماری مبتلا شده اما شدت بیماری کم می شود.

وی اظهار داشت: واکسیناسیون علیه کرونا از مهمترین برنامه های اصلی من در وزارت بهداشت است و ۱۲۰ میلیون دز واکسن برای ۶۰ میلیون نفر بالای ۱۸ سال در کشور لازم داریم.

وزیر بهداشت تاکید کرده است: تاکنون حدود ۲۲میلیون دز واکسن به مردم تزریق شده ولی از طریق تولید داخلی نمی توانیم ۹۸ میلیون دز واکسن تهیه کنیم به همین خاطر واردات واکسن حتی از بخش غیردولتی را فعال خواهیم کرده و البته تهیه آن با سیاست های رئیس جمهور انجام می شود و وزارت بهداشت باید چرخه سرما را نیز حفظ و ثبت کند.

به گفته عین اللهی، تا پایان بهمن ماه واکسیناسیون علیه کرونا را به پایان می رسانیم و با توجه به امکانات زیاد و افراد انقلابی که در کشور وجود دارد با استفاده و کمک از ظرفیت شهرداری، نیروی انتظامی، بسیج و هلال احمر می توانیم این رسالت بزرگ را انجام دهیم.

وی  با بیان اینکه بحث قرنطینه برای مهار و کنترل کرونا در دنیا ۱۰ تا ۱۰۰ درصد اجرایی می شود، گفت: ما نیز باید با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشورمان قرنطینه به شکل نمایشی نباشد و اینکه ۲ هفته را تعطیل کردیم مرگ و میر کرونایی نیز افزایش یافت، باید از همه امکانات و کمک اصناف استفاده کنیم تا بتوانیم چرخه ویروس کرونا که موذیانه عمل می کند را متوقف کنیم.

عین اللهی  ادامه داد: مهمترین مسئله دیگر در کنترل کرونا مدیریت است، در ستاد ملی کرونا ازحضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز استفاده موثر باید ببریم، اختیارات را به استان ها واگذار کنیم تا خود بر اساس شرایط بومی استان ها تصمیم بگیرند و کمیته علمی کرونا نیز از اساتید برجسته ای تشکیل می شود تا موارد لازم را برای مقابله با این بیماری اتخاذ کنند.

وی تصریح کرد: کرونا اگرچه دیده نمی شود ولی یک بحران است و مردم چون این ویروس را نمی‌بینند متوجه شرایط نمی‌شوند لذا لازم است که مردم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، به ویژه ماسک زدن را در دستور کار خود قرار دهند و  یکی از راه‌های مهم برای کنترل و مهار کرونا واکسیناسیون است لذا جامعه هدف باید هرچه سریعتر اقدام به تزریق هر نوع واکسنی کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حتی در سفر به خوزستان و در حاشیه بازدید از یکی از بیمارستانهای این استان گفت: واردات واکسن کرونا به کشور سرعت گرفته و به طور قطع سهمیه مناسبی برای استان خوزستان در نظر خواهیم گرفت.

به دنبال واردات واکسن هستیم

عین اللهی افزود: متعاقب دستور رییس جمهوری که شخصا پیگیر امر واکسیناسیون هستند، به دنبال واردات واکسن هستیم که هم اکنون نیز به مقدار زیاد و کافی وارد می شود و برنامه ما این است که تا دهه فجر واکسیناسیون را به پایان برسانیم و هر نفر باید دو دز واکسن دریافت کند تا در برابر ویروس به اندازه کافی ایمن شود.  

وزیر بهداشت دولت سیزدهم تاکید کرد: چنانچه واکسیناسیون را تا دهه فجر تکمیل کنیم، می توانیم بر بیماری قائق آییم؛ اما تزریق واکسن به معنای عدم ابتلا به بیماری نیست بلکه افراد واکسینه شده نیز مبتلا می شوند، اما ممکن است بیماری شان شدت کمتری داشته باشد و به مرگ منجر نشود. بنابراین رعایت نکات بهداشتی و پروتکل های بهداشتی در کنار واکسن ضروری است.  

وی گفت: برنامه ما این است که بعداز اینکه روند واکسیناسیون تا حد زیادی پیش رفت، خدمات دیگر را با کارت واکسن انجام دهیم. یعنی لاک دان هوشمند ایجاد کنیم. یعنی افراد اگر بخواهند بلیط بگیرند یا هتل رزرو کنند، با کارت واکسن یا کارت ملی انجام دهند. چراکه در برخی کشورهای همجوار ما، کارت واکسن یکی از روش های قرنطینه است.
 
کرونا یک بحران ملی است
 
وی با بیان اینکه کرونا یک بحران ملی است، ادامه داد: به همین دلیل همه سازمان ها اعلام آمادگی کرده اند، در واقع کرونا موضوعی بین بخشی است. در انجام واکسیناسیون تغییرات اساسی خواهیم داشت تا همه از جمله ارتش، سپاه، هلال احمر و بسیج غیره به میدان بیایند و کمک کنند. برخی وظایف را نیز به استان تفویض خواهیم کرد تا با توجه به شرایط منطقه ای خود تصمیم گیری کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه انجام واکسیناسیون بسیار مهم است و همه باید واکسن بزنند ادامه داد: از همه واجدان شرایط خواهش می‌کنیم که هر چه زودتر واکسن بزنند تا میزان مرگ و میر ناشی از کرونا کمتر شود، زیرا  به دلیل اینکه در واکسیناسیون قدری مشکل داشتیم تعداد مرگ و میر در کشور بالا رفته که لازم است همه واکسن بزنند.

عین اللهی تصریح کرد: در دنیا، کشورهایی که واکسیناسیون خوبی انجام داده‌اند، به نوعی کرونا را مدیریت کردند لذا سیاست ما بر این است که واکسیناسیون با سرعت انجام شود و هر نوع واکسنی که بهداشت وارد می‌کند خوب است و مردم دنبال مارک خاصی نباشند. خوشبختانه در خوزستان افراد بالای ۳۸ سال می‌توانند واکسن بزنند که یک اقدام ارزشمند است.

وی اظهار داشت: روزانه خانواده‌های بسیاری ناشی از شیوع کرونا عزادار می‌شوند و شرایط به گونه‌ای است که شاهد یک فاجعه ملی هستیم. امیدوارم بتوانیم هرچه سریعتر این بیماری را کنترل کنیم،  ما در این شرایط باید روی پای خود بایستیم و نباید امیدی به دیگران داشته باشیم چرا که آنها از افزایش آمار بیماری ما خوشحال می‌شوند. این که گروه‌های جهادی وارد صحنه شدند و احساس تکلیف کردند جای تشکر دارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.