رئیس مرکز سلامت جمعیت‌ هلال‌احمر ایران در نیمروز افغانستان گفت: فعالیت بشردوستانه جمعیت به مردم افغانستان در شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز همچنان ادامه دارد و اتاق‌های عمل، زایشگاه، آزمایشگاه، سونوگرافی و داروخانه، فعال و روزانه پاسخگوی حدود ۳۰۰ بیمار است.

خدمات درمانی هلال‌احمر ایران در افغانستان متوقف نشده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از جمعیت هلال‌احمر، حسن محمودی از استمرار ارائه خدمات درمانی این مرکز به مردم، پس از ورود نیروهای طالبان به شهر زرنج، مرکز این ولایت خبر داد و در این‌باره گفت: جمعه ۱۵ مرداد ماه گذشته حوالی ساعت ۱۵، نیروهای طالبان شهر زرنج را تصرف کردند. پس از آن نگرانی از سرقت یا تخریب کلینیک باعث شد آن را تعطیل کنیم. اما با تقاضای مکرر مردم و برقراری امنیت نسبی در شهر، این تعطیلی پس از سه روز خاتمه یافت و از صبح دوشنبه ۱۸ مرداد، فعالیت این مرکز از سر گرفته شد.»

وی افزود: نیروهای اعزامی از ایران، قبل از تصرف طالبان بر شهر، با هماهنگی ستاد جمعیت هلال‌احمر، به ایران بازگشتند. اما پرسنل بومی مرکز، خیلی زود با مجوز و پیگیری ما ارائه خدمات درمانی را از سر گرفتند.  

محمودی درباره استمرار فعالیت کادر درمان و کارکنان زن این مرکز گفت: اغلب کادر درمان ما زن هستند. بخش زنان و زایشگاه فعال و تعداد بیماران زن مراجعه کننده بیشتر از مردان است. اکنون کارکنان زن مرکز به کار برگشته‌اند و مشغول فعالیت هستند.

به گفته رئیس مرکز سلامت هلال‌احمر ایران در ولایت نیمروز افغانستان در دو سال گذشته با توسعه کمی و کیفی کلینیک، به طور متوسط، ماهیانه حدود هفت هزار بیمار از خدمات این مرکز بهره‌مند شدند. اتاق‌های عمل جراحی عمومی، زنان، اطفال، بخش‌های دندانپزشکی، پوست، چشم، عفونی، زایشگاه و خدمات مامایی، سونوگرافی، آزمایشگاه، خدمات پرستاری، واکسیناسیون، داروخانه، ویزیت پزشک عمومی و متخصص از امکانات و خدمات این مرکز است.

وی افزود: رشد مرکز در دو سال گذشته باعث شد مراجعه بیماران از ولایت نیمروز و حتی شهرها و ولایات اطراف افزایش یابد و اکنون تعداد مراجعان ما بیش از مراکز دولتی شهر است. این موفقیت مدیون کادر درمان خبره،  تجهیزات در اختیار و اعتماد افغان‌ها به هلال‌احمر ایران و داروهای ایرانی است.

این مرکز ۲۲ تخت‌خوابی علاوه بر ارائه خدمات درمانی نقش موثری در بهداشت و سلامت ترددکنندگان در پایانه مرزی میلک دارد. نزدیکی شهر زرنج به پایانه پرتردد میلک در مرز رسمی دو کشور ایران و افغانستان، باعث شده مسئولیت کنترل سلامت و انجام معاینات افغان‌هایی که با عبور از میلک وارد خاک ایران و شهرستان هیرمند در سیستان و بلوچستان می‌شوند؛ به عهده این مرکز درمانی باشد. روزانه صدها راننده کامیون افغانستانی با عبور از میلک، تجارت کالا بین ایران و کشورشان را انجام می‌دهند. همه آن‌ها علاوه بر ویزا باید کارت سلامت را از کلینیک هلال احمر ایران در شهر زرنج دریافت کنند. دریافت این کارت مستلزم انجام معاینات و آزمایش‌های گوناگون است.

اکنون جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران دارای ۱۳ مرکز سلامت فعال در آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا است که شامل سطوح بیمارستان، پلی کلینیک‌های تخصصی و کلینیک‌های جنرال در قالب فعالیت‌های درمانی، همودیالیز و توانبخشی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.