تراژدی تلخی که گریبان شمشیربازان را در المپیک گرفت اگرچه در توکیو تبعاتی نداشت اما حالا که پرونده بازی‌ها بسته شده وارد مرحله پس لرزه شده است؛ آنجا که سرمربی تیم ملی اعلام استعفا کرده است.

سرمربی تیم ملی استعفا کرد

به گزارش قدس آنلاین، روزی که شمشیربازان اسلحه سابر ایران با دست خالی و بدون مدال با المپیک وداع کردند، همه چیز در سکوت گذشت بدون اینکه حرف خاصی گفته شود یا اقدام غیرقابل پیش بینی صورت بگیرد؛ البته همان زمان تصمیمی گرفته شد که نه مطرح شد و نه اجرا؛ حالا دوباره صحبت از همان تصمیم به میان آمده است و خیلی هم جدی!

موضوع مربوط به پیمان فخری سرمربی تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر می‌شود، کسی که بُرندگی و برش او بعد از سال‌ها کُندی شمشیرهای ایرانی را چنان برطرف کرد که چشم بزرگان جهان یکی از پس دیگری خیره به آنها و صاحبان‌شان شد. شمشیربازان ایرانی که روزی رویای حضور در جمع ۱۶ تیم برتر دنیا را در سر می‌پروراندند به مرحله سروری و سالاری در میان آنها رسیدند بدون اینکه زحمت و استرسی بابت پس زدن شان در میادین آسیایی و جهانی داشته باشند.

کناره گیری که از توکیو به تهران رسید

سیر صعودی شمشیربازان اسلحه سابر برای رسیدن به این موفقیت‌ها درست از زمانی آغاز شد که پیمان فخری هدایت‌شان را بر عهده گرفت یعنی از سال ۲۰۱۲ میلادی؛ طی این مدت شمشیربازان با این مربی به قدری مورد آزمون و خطا قرار گرفتند و از تن به تن شدن با مدعیان جهانی آبدیده شدند که توانستند بعد از «طلسم شکنی» برای ورود به المپیک لندن بعد از ۳۷ سال و «افزایش سهمیه» ها برای المپیک ریو، برق شمشیرهای خود را برای «نخستین بار» با سهمیه تیمی به توکیو و المپیک برگزار شده در این کشور برسانند؛ اقدام بزرگی که تنها هشت تیم از سراسر جهان می‌توانستند آن را انجام دهند و ایران یکی از آنها شد.

اینکه ملی پوشان اسلحه سابر در این میان و از حضور در مسابقات بین المللی مختلف شمشیر چه بزرگانی را به زمین زدند و چه بردهای تاریخی را به ثبت رساندند، بماند فقط همین بس این پیروزی‌ها و موفقیت‌ها به قدری زیاد و زبانزد بود که بوی مدال را به تیم المپیکی ایران تزریق کرد اما رقابت با ایتالیا در روز سیاه شمشیربازی همه قسم‌هایی که بر سرِ این تیم خورده می‌شد را شکست.

رقابت با ایتالیایی‌ها و باخت به آنها به طور کلی مسیر تیم ملی شمشیربازی ایران را در المپیک تغییر داد و از سکوها دور کرد در حالی که باخت ۴۵-۴۴ به ایتالیا نشان داد پیش بینی کارشناسان از شانس مدال آوری این تیم درست بود که میسر نشد.

تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران در المپیک با حضور پاکدامن در فینال هشت نفر برتر در انفرادی پس از شکست قهرمانان جهان و در تیمی با تنها یک برد و دو شکست در جایگاه ششم ایستاد. این عملکرد و از دست دادن مدال با اشتباه داور در ضربه آخر با ایتالیا به قدری شوکه کننده بودکه پیمان فخری تصمیم به کناره گیری گرفته است و مصرانه پیگیر آن است.

فخری تصمیم خود را برای ترک ملی پوشان اسلحه سابر در توکیو و درست پس از پایان کار شاگردان در المپیک و در همان سالن محل برگزاری مسابقات گرفت.

آن زمان اما با برخی وساطت‌ها از طرف عوامل فدراسیون شمشیربازی این تصمیم را رسانه‌ای نکرد تا شاید مرور زمان باعث برگشت این مربی از تصمیمش شود اما اینگونه نشد چرا که شنیده می‌شود فخری اخیراً کناره گیری خود را به گوش رئیس فدراسیون هم رسانده است. این مربی در نشستی که با فضل الله باقرزاده رئیس فدراسیون شمشیربازی داشت عدم ادامه همکاری خود با فدراسیون به عنوان سرمربی را اعلام کرده است.

از سرمربیِ اصرار از رئیس فدراسیون انکار!

فخری در حالی روی رفتن خود پافشاری می‌کند که فضل الله باقرزاده رئیس فدراسیون شمشیربازی کماکان وی را سرمربی تیم ملی اسلحه سابر می‌داند. وی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پیمان فخری با فدراسیون قرارداد همکاری دارد و طبق این قرارداد تا پایان سال جاری سرمربی تیم ملی است. ما هم برنامه‌ای برای جابه جایی او نداریم. حتی با توجه به تقویم فدراسیون جهانی و اینکه از آبان ماه مسابقات گرندپری و کلاس A آغاز می‌شود، می‌خواهیم از هفته دوم شهریورماه اردوی تیم ملی را آغاز کنیم. این اردوها را با هدایت پیمان فخری در برنامه خواهیم داشت.

بی سروسامان شدن نایب قهرمان آسیا

در هر صورت فدراسیون شمشیربازی که همین چند روز پیش با انتصاب سرمربی و مربی تیم ملی اسلحه اپه به اوضاع و احوال این تیم رسیدگی کرد حالا با بی و سروسامان شدن تیم ملی اسلحه سابر خود مواجه خواهد شد اگر نتواند پیمان فخری را از تصمیمی که برای رفتن گرفته منصرف کند.

این در حالی است که تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر ۹ سال گذشته را با ثبات کامل و رو به رشد سپری کرد و حالا هم در آستانه بازی‌های آسیایی قرار دارد، این تیم مدال نقره دوره پیشین این بازی‌ها را در اختیار دارد و قطعاً انتظاری کمتر از تکرار این مدال در چین از ملی پوشان و مربیانش وجود ندارد.

با این اوصاف و در صورتیکه پیمان فخری تحت هیچ شرایطی حاضر به ادامه همکاری به عنوان سرمربی نشود، شاگردانش می‌توانند سال آینده به این انتظارات پاسخ دهند یا ناکامی دیگری را در کارنامه خود و شمشیربازی کشور ثبت کنند؟

تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر با وجود شکستی که در المپیک داشت، تیمی نیست که به راحتی از کنار آن و اوضاعش گذشت به خصوص که نکته اتکا و قوت فدراسیون شمشیربازی همین تیم و عملکردش است پس به جاست فدراسیون و مدیریتش رسیدگی به وضعیت کادر فنی این تیم را به عنوان اولویت در دستور کار خود قرار دهد نه اینکه اجازه دهد پروسه مربوط به استعفای فخری از دبیری فدراسیون به راحتی تکرار شود.

فخری تا المپیک ریو همزمان با هدایت تیم ملی اسلحه سابر، دبیر فدراسیون هم بود اما بعد از این بازی‌ها و برای رسیدگی بهتر به اوضاع تیمش از سمت خود در فدراسیون کناره گیری کرد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.