استاندار کرمان گفت: در بحث بازگشایی مدارس کارگروه تعیین شده و اگر قرار بر بازگشایی باشد باید معلمان، کادر مدرسه، دانش آموزان زیر ۱۸ سال آسیب پذیر، رانندگان سرویس مدارس و اولیاء دانش آموزان باید واکسینه شوند.

از طرح تامین آب پایدار برای شمال استان کرمان تا شرایط بازگشایی مدارس

به گزارش قدس آنلاین، دکتر"علی زینی وند" اظهار کرد: الگوی موفق مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی یک الگوی بی نظیر است. وی با اشاره به شیوع کرونا در ایران و جهان افزود: در پیک پنجم کرونا قرار داریم که طولانی ترین و سخت ترین پیک است و دو ماه این پیک طول کشید که به دلیل گستردگی استان، همجواری با استان های مختلف و اقلیم متفاوت این پیک طولانی شد.

زینی وند با اشاره به هماهنگی بی نظیر بین تمامی ارکان و مسئولان استان کرمان در مقابله با کرونا تصریح کرد: توانستیم در یکی از سخت ترین پیک ها، مدیریت کنیم و تا دو روز قبل تا مرز ۲۰۰۰ نفر بستری کرونایی در بیمارستان های استان کرمان داشتیم که با ظرفیت سازی های صورت گرفته و تهیه تجهیزات، علی رغم افزایش بستری ها، مرگ و میر کنترل شد.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه اکنون مقداری از پیک عبور کردیم اما وضعیت شکننده است، بیان کرد: واکسیناسیون کرونا در حال انجام است و حدود ۳۰ درصد جمعیت استان یک یا دو دوز واکسن را دریافت کرده اند و در واکسیناسیون جزو استان های پیشرو هستیم اما همچنان از مردم تقاضا داریم پروتکل های بهداشتی را رعایت، ماسک بزنند و از تجمعات دوری کنند.

مشارکت مردم در انتخابات معجزه بود

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره انتخابات ۲۸ خرداد امسال اظهار کرد: انتخابات امسال به دلایل مختلف شرایط بسیار سخت و پیچیدگی های خاص خود را داشت و در اوج کرونا و تحریم های بی سابقه، وضعیت معیشتی مردم، گرانی ها و دلخوری هایی که مرم به حق دارند، در زیر بمباران شدید رسانه ای دنیا برای نا امید کردن مردم در پای صندوق های رای بودیم اما معتقدم مردم ما یک معجزه رقم زدند.

زینی وند تصریح کرد: همه کارشناسان پیش بینی می کردند نرخ مشارکت در انتخابات ۳۰ درصد و در کمال خوشبینی ۴۰ درصد بود اما مشارکت به مرز ۵۰ درصد رسید و در استان کرمان با نهایت دقت و بی طرفی یکی از سالم ترین انتخابات در کشور را داشتیم.

وی بیان کرد: کرمان یکی از بالاترین نرخ های مشارکت در انتخابات (حدود ۶۱ درصد) را داشت و مردم استان بالاترین رای معادل ۸۴ درصد را به رییس جمهور منتخب دادند.

استاندار کرمان در ادامه درباره بحران آب در استان گفت: برای حل مشکل آب باید برنامه ریزی طولانی مدت بشود؛ سند سازگاری با کم آبی در استان تصویب شده و نقش راهنمای ماست که باید همه به آن عمل کنیم و این شامل ساماندهی کشاورزی از جمله مکانیزاسیون، توسعه گلخانه ها، آبیاری نوین و ... می شود و اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه انتقال آب از خلیج فارس بخش عمده ای از دغدغه صنایع را رفع کرده، افزود: یکی از ظرفیت های استان کرمان را قنوات دیدم و بنا به گفته یکی از کارشناسان مطرح این حوزه، آب موجود قنات های شهر بم با حجم آب زاینده رود در سال های پرآب برابری می کند لذا مرکز قنات استان کرمان را تاسیس می کنیم تا مسائل این حوزه مدیریت شود.

زینی وند تصریح کرد: مشکل اورژانسی که باید حل شود، آب شرب است و در دو سال آینده تنش آبی در بم و مناطق اطراف غیر از روستاها با استفاده از آب سد نساء حل می شود.

مهم ترین تنش آبی را در شهر کرمان داریم

وی با اشاره به اینکه در حوزه جیرفت و عنبرآباد نیز طرح دنبال می شود، بیان کرد: در شمال استان کرمان تنش جدی داریم و مهم ترین تنش در کرمان است و در تابستان ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه کمبود آب داریم که امسال ۲۰۰ لیتر از طریق طرح اضطراری جبران شد و بنا به اعلام معاون عمرانی استانداری، ۵۰۰ لیتر دیگر از آب های موجود اطراف شهر کرمان قابل اضافه کردن به شبکه است.

استاندار کرمان گفت: آب انتقالی از خلیج فارس قابل شرب است که ۱۰ میلیون مترکعب سهم استان کرمان بود و با پیگیری ها این سهم را به ۳۰ میلیون مترمکعب رساندیم که می تواند در دراز مدت مشکل شهرهای شمالی را حل کند.

وی ادامه داد: ۹۰ کیلومتر لوله گذاری در این مسیر باید صورت بگیرد تا آب خلیج فارس از سرچشمه به رفسنجان برسد و ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و امیدواریم در برنامه میان مدت طی یک و نیم سال آینده این طرح اجرا شود و شهرهای شمالی و به ویژه کرمان را به آب پایدار بدون دغدغه برسانیم.

زینی وند در بخش دیگری از سخنانش درباره وضعیت اقتصادی استان کرمان تصریح کرد: استان از عدم توازن در توسعه رنج می برد و در استان ثروتمندی مانند کرمان باید این گپ را کاهش بدهیم. در حوزه صعت و معدن پیشرفت های خوبی داریم و کشاورزی سهم زیادی دارد اما در خدمات، صنایع کوچک و گردشگری ظرفیت های زیادی داریم که به شدت از آن غفلت شده است.

وی بیان کرد: حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان طرح های سرمایه گذاری در حوزه های مختلف تعریف کرده ایم که همه طرح ها استراتژیک است و به رفع نامتوازنی کمک می کنند.

استاندار کرمان درباره ایده تشکیل سازمان مسئولیت های اجتماعی در استان گفت: با توجه به خلق ثروتی که در استان کرمان صورت می گیرد، شرکت ها سالیانه کمک های زیادی می کنند و این رقم شاید بیش از سه چهار برابر بودجه استان باشد و صاحب یک پول کلان سرگردان هستیم و هدفگذاری نمی شود و براساس برنامه هزینه نمی شود و به تشخیص یک شخص، کانون و یا ... هزینه می شود لذا این پول خود را در توسعه استان و متوازن کردن توسعه نشان نمی دهد.

وی افزود: بنده ایده سازمان مسئولیت های اجتماعی را برای ساماندهی به این نابه سامانی مطرح کردم و با تشکیل این سازمان اگر این پول سرگردان در قالب برنامه هدایت شود، وضعیت استان را تصاعدی تغییر می دهد و امیدواریم این طرح مورد استقبال قرر بگیرد و در آینده کرمان صاحب این سازمان بشود تا الگویی برای توسعه متوازن و ساماندهی درست پول های تخصیص داده، بشود.

خسارت ۱۵ هزار میلیارد تومانی بخش کشاورزی

زینی وند در ادامه درباره خسارت های وارد شده به بخش کشاورزی استان کرمان در سال گذشته تصریح کرد: سال قبل ۱۵ هزار میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد شد و از هر راهی که امکان داشت برای جبران خسارت ها، امهال وام ها و ... کار را دنبال کردیم و در زمینه جبران خسارت های کشاورزی کوتاهی نکرده ایم.

وی درباره خسارت ناشی از سیل های اخیر در استان نیز بیان کرد: در سیل، در چند بخش از جمله قنوات، رودخانه ها و منازل مسکونی خسارت وارد شد که همه موارد را همزمان پیگیری می کنیم و دوبار با رییس سازمان بحران کشور جلسات و پیگیری داشته ایم و هر چه در توان بوده، از دولت امکانات گرفته ایم.

استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنانش درباره واکسیناسیون اقشار مختلف به ویژه فرهنگیان گفت: در بحث بازگشایی مدارس کارگروه تعیین شده و اگر قرار بر بازگشایی باشد باید معلمان، کادر مدرسه، دانش آموزان زیر ۱۸ سال آسیب پذیر، رانندگان سرویس مدارس و اولیاء دانش آموزان باید واکسینه شوند.

وی افزود: براساس اطلاعاتی که دولت می دهد، در یک ماه آینده وضعیت واکسیناسیون کرونا در استان کرمان خیلی تغییر می کند. ضمن اینکه در حال حاضر استان ظرفیت تزریق روزانه ۳۰ هزار دوز واکسن را دارد و آمادگی واکسیناسیون تا ۵۰ هزار را داریم اما اینقدر واکسن در اختیار نداریم.

زنی وند در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اینکه معتقدم باید قدر هر ساعت مسئولیت را دانست، تاکید کرد: بنده تا ساعت و دقیقه آخر مسئولیتم با همین جدیت کار و خدمت کار می کنم و همه مدیران باید کار کنند و هیچ کوتاهی از هیچ مدیری پذیرفته نیست.

وی تصریح کرد: امروز براساس تاکید وزیر جدید کشور بخشنامه کردیم مدیران با جدیت کارشان را انجام بدهند و کار دارد انجام می شود و از نظارت ها استقبال می کنیم و هر جا کم کاری باشد و کوتاهی ببینیم تذکر می دهم و برخورد می کنم.

استاندار کرمان با تشکر از مردم استان کرمان گفت: استان کرمان مردم نجیبی دارد که مردمی کم زحمت برای نظام و مسئولین هستند و نباید این کم زحمتی ما را قانع کند چون مردم پیگیر نیستند، پس مسئله ای نیست؛ مردم مشکلات بسیاری دارند و در کرونا همکاری زیادی با ما داشتند و باید به مردم کمک کنیم.

وی با قدردانی تلاش از مسئولان و رسانه های استان، درباره تغییرات مدیرا در دولت جدید افزود: باید از تغییرات استقبال کنیم. دولت باید آدم هایی با برنامه های خودش بچیند و از تغییرات استقبال می کنیم.

منع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.