رئیس بیمارستان رازی اهواز گفت: بیمارستان رازی اهواز با ظرفیت شش تا هفت برابری به مردم خدمات‌رسانی می‌کند و درب هیچ کدام از بخش‌های بستری، اورژانس، تریاژ، ICU ها و درمانگاه به روی مردم بسته نشده است.

بستری بیش از ۴۰۰۰ بیمار در "رازی" اهواز از اول امسال / درب بیمارستان به روی مردم بسته نیست

به گزارش قدس آنلاین، دکتر ماندانا قنواتی با اشاره به آخرین وضعیت پذیرش بیماران کرونا در بیمارستان رازی اهواز در موج بیماری اظهار کرد: بیمارستان رازی اهواز با ظرفیت شش تا هفت برابری به مردم خدمات‌رسانی می‌کند و درب هیچ کدام از بخش‌های بستری، اورژانس، تریاژ، ICU ها و درمانگاه به روی مردم بسته نشده است.

وی افزود: در حال حاضر روزانه بیش از ۷۵۰ نفر به تریاژ بیمارستان مراجعه می‌کنند اما هیچ وقت به مردم اعلام نکردیم که امکان یا توانایی خدمات‌رسانی بیشتر را نداریم. یکی از بیماران بدحال توسط همراهان خود در اورژانس رها شده بود اما با این وجود در شلوغی بیمارستان، همکاران ما وی را در اولویت ارائه خدمات قرار دادند و اقدامات احیا برای بیمار انجام شد.

رئیس بیمارستان رازی اهواز با بیان اینکه بیشترین شلوغی بیمارستان در اورژانس و با مراجعه ۷۵۰ تا ۷۵۵ نفر در یک شبانه‌روز بوده است، تصریح کرد: از طرفی کارت‌های بستری نیز به ۳۵۴ نفر در یک شبانه‌روز رسید. از زمان شیوع کرونا پیک‌های مختلفی را پشت سر گذاشتیم که در بالاترین آمارها میزان بستری شبانه‌روزی تا ۱۵۰ نفر می‌رسید اما دلتا بی‌رحم است و این آمار را تا بیش از ۳۵۴ نفر افزایش داد.

وی بیان کرد: این موارد، تنها عدد نیستند. برای هر کدام از این بیماران اقدامات زیادی آن هم در شرایط سخت انجام شد و بیماران بستری‌شده به دریافت اقدامات پیشرفته‌تر و تخصصی‌تر نیاز دارند.

قنواتی افزود: درمانگاه رمدسیویر، روزانه از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب به بیماران خدمات ارائه می‌دهد که روزانه بالغ بر ۵۰۰ بیمار به این درمانگاه مراجعه می‌کنند. ۲۰۰ بیمار نیز در بخش‌ها بستری هستند.

وی با اشاره به ناملایمتی همراهان بیماران با پرستاران، بیان کرد: در حال حاضر هر پرستار شیفت ۱۲ ساعته شب در هر تایم کاری خود به بیش از ۲۰ بیمار خدمات ارائه می‌دهد. کار پرستاران شیفت شب واقعا طاقت‌فرسا است و زجر می‌کشند و بدون هیچ توقفی، خدمات ارائه می‌دهند به گونه‌ای که برخی مواقع حتی فرصت نوشیدن آب را هم ندارند و همراهان نیز برای رسیدگی به بیماران‌شان آرامش ندارند.

رئیس بیمارستان رازی اهواز با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: از مردم خواهش می‌کنم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، اجتناب از حضور در تجمعات، استفاده از ماسک و حتی دو ماسک را در دستور کار قرار دهند تا عزیزان‌شان به این بیماری مبتلا نشوند.

وی افزود: کرونای دلتا با کرونای انگلیسی متفاوت است و بی‌رحم است. دلتا دوره کمون (نهفتگی) طولانی‌تر و حدود پنج تا هفت روزه دارد بنابراین افراد ناقل شاید بدون علائم وجود داشته باشند و بیماری را به اطرافیان خود انتقال دهند.

قنواتی با اشاره به درگیری روزانه چهار تا پنج نفر از پرسنل بیمارستان رازی اهواز به کرونا تصریح کرد: از مردم خوزستان درخواست دارم که با رعایت دستورالعمل‌ها، شر این سوش بی‌رحم را کم کنند. واکسیناسیون و درمان تا حدی جواب می‌دهد اما بدون همکاری مردم کار به جایی نمی‌رسد؛ اضافه شدن تخت و بیمارستان بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌فایده است.

وی بیان کرد: از دوم اسفندماه سال ۱۳۹۸ تاکنون پرسنل بیمارستان رازی مشغول خدمات‌رسانی به بیماران کووید - ۱۹ هستند. ۹۸ درصد این پرسنل، از بیمارستان جابه‌جا نشده‌اند و به عشق مردم پای کار مانده‌اند.

رئیس بیمارستان رازی اهواز گفت: از ابتدای شیوع ویروس تا پایان سال گذشته، ۳۹ هزار و ۶۰۰ بیمار و در پنج ماه نخست امسال ۳۳ هزار و ۷۵۹ نفر به بیمارستان رازی اهواز مراجعه کرده‌اند.

وی بیان کرد: در اسفندماه سال ۹۸، ۷۰۹ پرونده و در سال گذشته ۱۲ هزار و ۶۶۶ پرونده تشکیل شد اما در پنج ماه اول امسال این آمار به ۱۷ هزار و ۴۷۲ مورد افزایش یافته است که همه این آمار نشان‌دهنده ارائه خدمت به بیماران بوده است.

قنواتی افزود: در سال ۹۹، ۷ هزار و ۱۶۰ نفر در بیمارستان رازی اهواز بستری شدند اما در پنج ماهه امسال ۴ هزار و ۱۴۱ نفر در بیمارستان بستری شدند.

وی گفت: در پنج ماه نخست امسال نیز ۱۰ هزار و ۸۳۲ بیمار حداقل در چهار نوبت از درمانگاه رمدسیویر خدمات درمان سرپایی را دریافت کرده‌اند.

رئیس بیمارستان رازی اهواز تصریح کرد: در حال حاضر روزانه بین هشت تا ۱۴ بیمار در انتظار ICU داریم که این مساله، بی‌رحمی دلتا و بدحال‌تر شدن بیماران را نشان می‌دهد اما آمار فوتی بیمارستان رازی نسبت به سایر بیمارستان‌های استان خوزستان و دیگر نقاط کشور کمتر است.

وی گفت: در ۱۰ روز گذشته میانگین مراجعه به بیمارستان روزانه بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ نفر بود که در شب گذشته به ۵۸۰ نفر کاهش پیدا کرد و امیدواریم این روند کاهشی ادامه یابد.

قنواتی افزود: برخی بیماران با حال عمومی بد به بیمارستان مراجعه می‌کنند. این بیماری سیر بهبودی موقت دارد و سپس پس‌رفت دارد و مجددا حال بیمار بهتر می‌شود و سپس بیماری پیشرفت می‌کند. بارها علائم را برای بیماران تشریح کرده‌ایم و حتی به بیمارانی که می‌گوییم دو روز دیگر به بیمارستان برگردند، بعد از شش روز بعد با حال عمومی بد مراجعه می‌کنند.

وی گفت: برخی بیماران بروز علائم را سرماخوردگی ساده تلقی می‌کنند و دیر به بیمارستان مراجعه می‌کنند که این مراجعات دیرهنگام موجب شده تعداد بیماران در انتظار ICU بیشتر شود.

رئیس بیمارستان رازی اهواز با اشاره به افزایش تخت‌های ویژه و بخش‌های عادی در این بیمارستان افزود: اتاق ترومای اورژانس به اتاق سی پی آر دوم با سه تخت تبدیل شده است تا اقدامات ICU را به صورت موقت به بیماران ارائه کنیم و تخت ICU خالی در بیمارستان یا از طریق ستاد رها برای این بیماران پیدا شود.

وی بیان کرد: دچار کمبود نیروی انسانی چه در بخش پشتیبانی و چه درمانی هستیم که این کمبود نیرو موجب افزایش تایم شیفت پرسنل شده است اما پرسنل برای رفع مشکل مردم این خدمات‌رسانی را پذیرفته‌اند.

قنواتی افزود: تا جایی که ایمنی بیمارستان اجازه بدهد به تمامی بخش‌ها ظرفیت جدید اضافه می‌کنیم که پزشکان متخصص و فوق تخصص هم هیچ مخالفتی نداشتند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای افزایش تخت‌های ICU گفت: همه این اقدامات برای این است که تا حد توان، بیماران را از خطر مرگ نجات دهیم. از همکاری گروه‌های جهادی که در بخش پشتیبانی و کادر درمانی فعالیت داشتند نیز تشکر می‌کنم.

رئیس بیمارستان رازی اهواز در خصوص بیماری قارچ سیاه نیز گفت: قارچ سیاه یک بیماری شناخته‌شده است که قبل از کووید – ۱۹ نیز وجود داشته است اما به دلیل اینکه یک بیماری فرصت‌طلب است، در صورت ضعف سیستم ایمنی، رشد می‌کند.

وی افزود: ضعف سیستم ایمنی در پی ابتلا به کرونا و مصرف بی‌رویه کورتون از سوی مردم در روزهای اولیه ابتلا به کرونا برای درمان این ویروس، دو عامل اصلی رشد قارچ سیاه محسوب می‌شوند و اکنون بروز این بیماری بیشتر نمود پیدا کرده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.