«سفیر عشق» یک بازی رایانه ای اکشن سوم شخص است که نسخه اول آن با بهره‌مندی از آخرین فناوری‌های روز بازی‌سازی دنیا در تمامی حوزه‌ها اعم از مدل‌سازی، انیمیشن، روایت و...  سال گذشته روی پلتفرم PC تولید و روانه بازار شد.

جریان‌سازی در صنعت بازی‌سازی

به گفته عماد رحمانی، نویسنده و کارگردان آن، این بازی  کاربر را با فضای تاریخ اسلام آشنا می‌کند. نسخه دوم این سه گانه با عنوان فصل «قیام» به زودی روانه بازار می‌شود و روایتگر قیام مختار ثقفی و پیروزی او است. این اثر در سبک اکشن سوم شخص شمشیری تولید شده و دارای ۱۲ مرحله و بیش از ۶ ساعت گیم پلی است و به گفته سازندگانش این نسخه با محوریت کاراکتر مختار ثقفی نسبت به نسخه اول بازی «سفیر عشق، روز واقعه» پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. درباره جزئیات بیشتر نسخه دوم این بازی رایانه ای با عماد رحمانی، گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید.

بازخوردها نسبت به عرضه نسخه اول بازی «سفیر عشق» چه بود؟

شاید در نوع خودش درکشورمان کم نظیر بود. نسخه اول «سفیر عشق» جزو پرفروش‌ترین بازی‌های PC در ایران است که توانسته مخاطبان را به خود جذب کند. کیفیت اثر هم از بازخوردهای مخاطبان داخلی و در مکاتبات بین المللی که داشتیم، خوب بود و در نسخه دوم، ارتقای جدی پیدا کرده است، امیدواریم که رشته پیوند با مخاطبان قوی‌تر شود.

نسخه دوم بازی از نظر ساختار و ریتم قصه چه تغییراتی با نسخه اول دارد؟

مهم‌ترین تمرکز ما در نسخه دوم با عنوان «مختار، فصل قیام» اجرا شدن بازی روی سیستم‌های ضعیف‌تر است؛ یعنی مخاطبان با گرافیک پایین‌تر روی سیستم‌های ضعیف‌تر هم می‌توانند بازی را انجام دهند که این موضوع دامنه مخاطبان را وسیع تر می‌کند. این بازی در سطح بین‌المللی یک بازی بهینه بود، اما به دلیل پایین آمدن قدرت خرید مردم ما نسبت به خرید فناوری‌های روز، فضایی را فراهم کردیم که مخاطبان بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند. روایت در نسخه جدید، منحصر به خودش است، اضافه شدن لوکیشین‌های جدیدی مانند مکه، کاراکترهای جدید و سینماتیک‌های جدید، نسخه بهتر و جذاب‌تری را از نظر فنی پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد.

انتقادهایی که نسبت به نسخه اول مطرح شده بود، این بود که بازی کمی کند است و یا برخوردها در فضای طراحی شده گسترده بازی، کم است یا اینکه شروع بازی، شروع کندی است، آیا در نسخه دوم به این مسائل توجه کردید؟

قطعاً ریتم گیم پلی در نسخه جدید کاملاً رعایت شده است. اگر در بازی «سفیر عشق» در یک ساعت اول، یک مبارزه وجود داشت در نسخه «مختار» گیمر از همان ابتدای بازی، گیم پلی‌های متعددی را تجربه خواهد کرد.

در «سفیر عشق» گیم پلی بازی حدود سه ساعت بود و در نسخه «مختار» حدود پنج ساعت است که گیمر فضای اکشن تر و جذاب تری را تجربه خواهد کرد.

نسخه «مختار» چه زمانی عرضه خواهد شد؟

مؤسسه فرهنگی هنری «منادیان» به عنوان ناشر بازی در حال رایزنی است که بازی در نیمه نخست شهریورماه به دست مخاطبان برسد و امیدوارم که به زودی عرضه شود. گستره تنظیمات بازی هم برای وسیع‌تر شدن دامنه مخاطبان بیشتر شده است.

نسخه سوم بازی در چه وضعیتی است؟

پیش‌بینی ما این است که این نسخه در نوروز ۱۴۰۱ منتشر شود و اکنون مراحل تولید را طی می‌کند. در نسخه سوم بازی با عنوان «انتقام» شاهد تفاوت‌های چشمگیری از نظر کیفی خواهیم بود.

تولید این بازی توسط جوانان کشورمان چقدر در توسعه صنعت بازی سازی به ویژه بازی‌های PC و تقویت اعتماد به‌نفس تولید کنندگان اثرگذار بوده است؟

واقعیت این است که صنعت بازی‌های PC حدود ۶ سال خوابیده بود و «سفیر عشق» موج خوبی را راه انداخت و بچه‌های بازی ساز نسبت به تولید بازی‌های بزرگ جدی شده اند. اتفاق بهتر زمانی رخ می‌دهد که موفقیت‌های بین المللی این پروژه هم اطلاع رسانی شود، به‌نظرم در آن زمان دروازه‌های جدیدی را پیش روی صنعت بازی سازی کشورمان باز خواهد کرد. چه قبول کنیم و چه نکنیم امروز مهم‌ترین ابزار انتقال فرهنگ، سرگرمی است و بازی‌های بزرگ در عرصه انتقال محتوا و فرهنگ بسیار اثرگذارند، نه اینکه بازی‌های موبایلی مهم نباشند، اما بازی‌های PC جریان ساز هستند. اگر بازی‌های داخلی ما وارد چرخه مالی در بازار جهانی شوند، اتفاقات بهتری خواهد افتاد و انگیزه ها بیشتر می‌شود. با وجود اینکه کشور ما سال‌ها اسیر تحریم‌های ظالمانه بوده، اما در همین شرایط هم چندین عنوان بازی تولید ایران در بازار جهانی عرضه شده است.

برای عرضه بین‌المللی این بازی چه برنامه و پیش‌بینی دارید؟

احتمالاً یک نسخه جامع از این سه گانه را برای عرضه در بازار جهانی عرضه خواهیم کرد. ذات قصه گویی این پروژه، مبتنی بر یک اتفاق تاریخی است و سعی کردیم که جنبه تاریخی را در بازی پررنگ کنیم چون مخاطب جهانی بناست قصه ای را در فضای بین النهرین دنبال کند که بسیار جذاب است. در ابتدای نسخه خارجی بازی، اطلاعاتی با پیش زمینه شخصیت‌ها و قصه را می‌آوریم تا مخاطبان غیرمسلمان هم با فضای قصه آشنا شوند، نسخه‌ای که قرار است عرضه بین‌المللی شود با نسخه‌های داخلی، کمی تفاوت دارد. به عنوان کسی که سال‌هاست در صنعت بازی‌سازی فعالیت می‌کنم و چندین بازی برای عرضه داخلی و بین‌المللی تولید کرده است، بارها گفته‌ام که صنعت بازی سازی ما، صنعتی پویا و جریان ساز است و اگر به جوان‌ها اعتماد شود این صنعت می‌تواند هم به اقتصاد کشور کمک کند، هم موجب کارآفرینی شود و هم ارزآوری داشته باشد.

خوشبختانه اعتمادی که از سوی مجموعه «منادیان» و آقای جعفری جوزانی به عنوان تهیه کننده به جوان‌های گروه شد، سبب جذب جوان‌های مستعد در این حوزه شد؛ جوان‌هایی پر از امید و انگیزه که با مهاجرت فاصله‌ای ندارند؛ یعنی اگر فضای امید و انگیزه برای تولید بازی‌های بزرگ در کشورمان ایجاد نمی شد، چه بسا که چمدان‌هایشان را می‌بستند و مهاجرت می‌کردند. امیدوارم صنعت بازی سازی کشورمان روز به روز پیشرفت کند؛ چون این صنعت، ظرفیت‌های کم نظیری در توسعه فرهنگی و اقتصادی ما دارد. تهیه کننده و بچه‌های گروه برای تولید نسخه «مختار» زحمات زیادی کشیدند و کمتر از ۱۰ماه از زمان عرضه نسخه اول «سفیر عشق»، تولید نسخه دوم انجام شد و شاید در این مدت، یک روز هم استراحت نداشتیم؛ چون پای عهدمان برای ایجاد رضایت و لذت مخاطبان ایستاده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.