مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: تامین سیمان رایگان برای سرعت دادن به بازسازی مناطق زلزله‌زده استان در حال پیگیری است و در گام نخست هزار تن از این محصول به روستاها حمل می‌شود.

زلزله‌زده‌های خراسان شمالی سیمان رایگان دریافت می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین، علی محمدی اظهار داشت: سیمان رایگان اهدایی بنیاد مستضعفان به زلزله زدگان استان در روستاها اختصاص می یابد و این محصول از کلاله استان گلستان به مناطق روستایی زلزله زده حمل خواهد شد.

وی با اشاره به کمبود سیمان در بازار و مشکلات ناشی از آن برای بازسازی مناطق زلزله زده افزود: این وضعیت در بازار سبب شده تا ساخت وساز و بازسازی واحدهای مسکونی با مشکل روبه رو شود و در این زمینه با پیگیری های استاندار و رایزنی با کارخانه سیمان، قرار است سهمی به بازسازی مناطق خسارت دیده اختصاص یابد.

وی درباره مشکل تاخیر در پرداخت تسهیلات بانکی به زلزله زدگان گفت: یکی از علت های این تاخیر کمبود نیرو عنوان شده است، در این زمینه مقرر شد شعبه های بانکی در مناطق زلزله زده، شمار نیروها را افزایش دهند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: همچنین شعبه های موقت بانک ها در منطقه مستقر می شوند تا کار انعقاد قرارداد با متقاضیان دریافت تسهیلات بازسای سرعت داده شود.

وی با بیان اینکه بانک ها در اجرای برنامه ها، یک ماه تاخیر دارند گفت: قرار بود تا ۲۴ مردادماه امسال کار انعقاد قرارداد انجام و یک قسط از تسهیلات آزاد شود اما این امر محقق نشده و کارها کند پیش رفته است.

محمدی خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۱۰ فقره پرونده بازسازی به بانک ها ارسال شده است که در این مدت پنج فقره پرونده در بانک کشاورزی و ۳۹ فقره پروده در بانک صادرات و در مجموع ۴۴ مورد منجر به انعقاد قرارداد شده است.

وی افزود: اکنون ساخت ۱۹۶ واحد مسکونی به مرحله پی کنی رسیده، ۹۸ واحد در مرحله فونداسیون و ۶۵ واحد در مرحله اجرای ستون است، این واحدهای مسکونی با آورده افراد و آورده پیمانکاران اجرا شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ساخت و تکمیل ۱۴۳ واحد مسکونی هم در اولویت قرار دارد تا پیش از فصل سرما انجام می شود، بازسازی مابقی هم در برنامه است و به موازات انجام خواهد شد.  
زلزله ۵.۵ ریشتر  ساعت ۳.۳۴ دقیقه روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری شهر سنخواست شهرستان جاجرم استان خراسان شمالی را لرزاندکه براساس آخرین آمارها این زمین لرزه و پس لرزه های پس از آن موجب خسارت ۳۰ تا ۱۰۰درصدی به یک هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی که قالب بیشتر  خشتی و گلی بود، شد و ۱۲۱ واحد مسکونی نیز به طور کامل تخریب شد.
علاوه بر  این،  این حادثه به بخش کشاوزری ۶۵ میلیارد ریال، حوزه آب و فاضلاب ۱۰ میلیارد ریال،  برق ۱۰ میلیارد ریال و به مدارس ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خسارت وارد کرد.
استان خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.
مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند.
گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.  

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.