حدود ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی متوسط و کوچک استان هرمزگان که در طول ۲ تا سه سال گذشته بر اثر تحریم‌ها، شیوع ویروس کرونا، نرخ مواداولیه، سود بالای بانک‌ها، نبود بازار و صادرات و همچنین چالش برق به حالت رکود، تعطیلی و یا نیمه تعطیلی درآمده‌اند، با احیای مجدد جان تازه می‌گیرند.

واحدهای تولیدی و صنعتی هرمزگان جان تازه می‌گیرند

احیا و توسعه صنایع کوچک  و متوسط  تولیدی هرمزگان در دستورکار کارشناسان اقتصادی و مسوولان کشوری و استانی قرار گرفته است و از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۰۰ واحد صنعتی  و معدنی راکد در استان با اشتغالزایی برای بیش از یکهزار نفر به چرخه تولید بازگشته‌اند.

رونق واحدهای تولیدی و صنعتی هرمزگان درسال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نیز می‌تواند راهگشا و شاهرگ توسعه اقتصادی در استان و حتی کشور باشد.

راه اندازی واحدهای صنعتی و تولیدی راکد هرمزگان و رفع موانع پیش روی آن‌ها و یا با تغییر کاربری جدید این واحدها، خیز بسیار موثری در تحقق رونق صادرات و افزایش اشتغال پایدار دارد که بایستی در اولویت کارشناسان اقتصادی و مسوولان مربوطه قرار گیرد.

از آنجایی که همه‌گیری ویروس کرونا، تاثیر جدی بر سبک زندگی افراد برجای گذاشته است که می‌تواند آینده پیش‌روی آنان را بسیار متفاوت‌تر از گذشته سازد لذا کارشناسان اقتصادی براین باورند که راه اندازی صنایع کوچک و زودباده به نوعی می‌تواند در توسعه اقتصادی کشور موثر باشد.

هرمزگان به دلیل موقعیت راهبردی و داشتن موهبت‌ منابع طبیعی و زیرساخت‌های لازم، از فرصت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه ای جهت رشد و توسعه استان برخوردار است و با داشتن صنایع بزرگی همچون فولاد و آلومینوم، تاسیسات پالایشگاهی و پتروشیمی و همچنین شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی به قطب صنعتی و تولیدی در کشور تبدیل شده است.

ایجاد یکهزار شغل با احیای واحدهای صنعتی و معدنی راکد

از سال گذشته تاکنون؛ ۹۵ واحد صنعتی و معدنی درهرمزگان به چرخه فعالیت بازگشته اند که برای بیش از هزار نفر دراین استان شغل ایجاد شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: ۸۱ واحد صنعتی و معدنی راکد استان در سال گذشته فعالیت مجدد خود را آغاز کردند که با احیای آن برای ۹۲۷ نفر اشتغالزایی ایجاد شد.

خلیل قاسمی با اشاره به اینکه درسال جدید نیز برای احیای دیگر واحدهای راکد برنامه ریزی‌هایی انجام شده است و تلاش ما بر اینست تا واحدهای بیشتری به چرخه تولید بازگردند، افزود: از ابتدای سالجاری تا پایان تیرماه امسال ۲۴ واحد صنعتی فلزی و غیرفلزی با سرمایه گذاری ۱۴۹ میلیارد و ۵۵۳ میلیون ریال احیا و به چرخه تولید برگشته‌اند.

وی بیان داشت: در این مدت ۱۲ واحد صنعتی غیرفلزی با اشتغال ۱۲۳ نفر و سرمایه گذاری ۶۵ میلیارد و ۸۴۷ میلیون ریال و ۱۲ واحد غیرفعال صنعتی فلزی با میزان سرمایه گذاری ۸۳ میلیارد و ۶۵۶ میلیون ریال و اشتغال ۶۴ نفر احیا شده‌اند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان با اشاره به اینکه تعداد ۹ واحد صنعتی نیز به علت فعال نشدن پروانه آن‌ها باطل شده است، اظهارداشت: همچنین دراین مدت تعداد ۳۲ فقره پروانه صنعتی با نرخ رشد ۷۷ درصدی با سرمایه گذاری ایجاد شده ۳۰ هزار و ۶۹۵ میلیارد ریال صادر شده است.

قاسمی ادامه داد: میزان تولید صنایع غیرفلزی نیز از ابتدای سالجاری تا پایان تیرماه امسال ۶ میلیون و ۵۷۵ هزار و ۶۵۹ هزار تن با نرخ رشد ۹ درصدی نسبت به همسنجی با پارسال بوده است.

وی ادامه داد: با وجود چالش‌های پیش روی شامل کاهش برق، مشکلات گازرسانی و محدودیت‌های مربوط به شیوع ویروس کرونا در تمام موارد یادشده، رشد صورت گرفته است.

این مسوول یادآورشد: بهره برداری از طرح توسعه شرکت پالایش نفت بندرعباس و صدور پروانه بهره برداری با افزایش سرمایه گذاری ۲۸ هزار و ۶۸ میلیارد ریال و اشتغال ۲ هزار و ۵۱۵ نفر و بهره برداری از ۲ کارخانه کنسانتره سنگ آهن پدیده کاوش ایرانیان و تنگ زاغ در راستای تکمیل زنجیره ارزش فولاد از دیگر اقدام‌های صورت گرفته امسال در حوزه صنایع هرمزگان بوده است.

وی گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون در بخش صنایع هرمزگان اقدام‌های دیگری همچون پیگیری و اجرای برنامه‌های توسعه و تعمیق ساخت داخل، رفع مشکلات و موانع تولید و تامین محصولات مبارزه با کرونا بویژه تامین اکسیژن طبی مورد نیاز بیمارستان‌های استان انجام شده است.

قاسمی یادآورشد: پیگیری موضوع فعال سازی بندر شیلاتی گوکسر جاسک به بندر چند منظوره جهت انجام فعالیت تجاری، پیگیری راه اندازی بازارچه ملوانی در مناطق گچین، هرمز و بندرعباس، پیگیری تخصیص سهمیه ۱۰۰ میلیون دلاری برای پیله وران، پیگیری موضوع اجرای دستورالعمل ورود قاچاق کالا و ارز استان برای سفر شناورهای سنتی زیر۵۰۰ تن و برگزاری میز کشوری میگو از دیگربرنامه‌های مهم حوزه صنعتی و تجاری سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان درسالجاری است.

هرمزگان دارای ۷۹۵ واحد تولیدی فعال است

سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان امسال سه هدف افزایش ارزش تولید، احیای واحدهای راکد و حفظ  وضعیت تولید را در دستورکار خود قرار داده است.

طبق اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان این استان درحال حاضر دارای ۷۹۵ واحد تولیدی فعال است که میزان اشتغال آنان ۲۶ هزار و ۸۴۳ نفر بوده است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: ارزش کل سرمایه گذاری ایجاد شده در این واحدهای صنعتی فعال نیز به میزان ۲۹۵ هزار میلیارد ریال است.

ایوب رحیمی با اشاره به شعار امسال به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» عنوان کرد: در بحث پشتیبانی ها و مانع زدایی از سال گذشته مرکز رفع موانع تولید در سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان راه اندازی شده است که به بررسی و ساماندهی واحدهای تولیدی می پردازد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه‌های مختلف در چهار ماهه سالجاری نسبت به مشابه سال قبل در واحد تولید رشد داشته ایم، بیان داشت: در تولید فولاد ۲۳ درصد، تولید آهن اسفنجی ۱۵ درصد، صنایع معدنی ۱۳ درصد، شمش آلومینیوم ۲ درصد و در حوزه صنایع غذایی و دارویی ۲۳ درصد رشد وجود داشته است.

معاون امور صنایع هرمزگان اظهارداشت: :۴۴ واحد تولیدی در سال گذشته احیا شده است که مهم ترین آن‌ها در زمینه تولید الکل بوده که در شرایط کرونا نیازمندی این منطقه را از سایر استان‌ها برداشته شد.

رحیمی عنوان کرد: در هرمزگان پنج واحد تولید ماسک وجود دارد و در  ۴ ماه سالجاری بیش از ۶ میلیون ماسک و ۳۰ هزار لیتر شوینده و ۲۳۷ هزار لیتر الکل در واحدهای تولیدی هرمزگان تولید شده است.

وی باتوجه به چالش‌هایی مانند کمبود برق که در بحث تولید در بازه ای از زمان دچار مشکل شدیم، گفت: با اشاره به وجود صنایع بزرگ درهرمزگان مانند فولاد و آلومینیوم با برگزاری کارگروه که در استان وجود داشت، کمبود برق را مدیریت کردیم.

رحیمی عنوان کرد: با رایزنی‌هایی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو برقرار شد، نه تنها برق را مدیریت کردیم بلکه توانسته ایم در این بازه زمانی کارخانه سیمان را به چرخه تولید بازگردانیم.

هیچ گونه واحد تولیدی بزرگ درهرمزگان تعطیل نشده است

در بازدیدی که دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس، رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت هرمزگان از ۶ واحد صنعتی راکد مستقر در شهرک های صنعتی شماره یک و ۲ بندرعباس داشته اند، که طبق اعلام مدیر عامل شهرک های صنعتی استان هیچ گونه واحد تولیدی بزرگی در استان تعطیل نشده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز هرمزگان نیز در این بازدید در راستای اجرای پایش واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل در هرمزگان که به دستور رییس قوضه قضاییه صورت گرفته است، گفته است: طبق بررسی‌هایی که صورت گرفت بخش عظیمی از مشکلات واحدهای تولیدی استان  «سرمایه در گردش»، «مشکلات بانکی» و «کسب مجوز از اداره‌های ذیربط» است.

مجتبی قهرمانی اظهارداشته است: بعضی از واحدهای تولیدی که به نظر می‌رسد مالکان آن‌ها قصد سوء استفاده از امتیازات، تسهیلات و زمین‌ها را دارند و در عمل اقدامی در راستای تولید نمی‌کنند نیز اخطار صادر شده است که اگر ظرف ضرب‌العجل و مهلت داده شده اقدام عملی انجام ندهند امتیازات و زمین ها بازپس گیری خواهد شد.

پیش از این نیز امام جمعه بندرعباس در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان با تاکید بر اینکه حدود ۲۰۰ واحد تولیدی با این معضل روبرو شده‌اند، از دستگاه‌های نظارتی بویژه دستگاه قضایی خواستار ورود به این موضوع شده بود که اگر در این زمینه عمدی رخ‌ داده با خاطیان برخورد کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده به مساله راکد بودن برخی از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی‌ استان هرمزگان اشاره کرد و اظهارداشت: برخی از این واحدها تسهیلات کم بهره بانکی دریافت کرده‌اند تا مشکلات استان و کشور را حل کنند اما می‌بینیم همچنان غیرفعال و تعطیل هستند و در عمل فعالیتی از آن ها به چشم نمی خورد.

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان با تاکید بر ضرورت احیای اقتصاد مقاومتی و لزوم نگاه به ظرفیت‌های داخلی درون اظهارداشت: اقتصاد متکی به ظرفیت داخلی با بهره‌گیری از توان علمی جوانان و دانشجویان و دانشمندان کشور می‌تواند گره‌های کور اقتصادی را بگشاید و کشور را به نتیجه مطلوب برساند.

 هرچند با مشکلاتی از جمله شیوع ویروس کرونا و کمبود برق مواجه بودیم اما خوشبختانه با اقدام های صورت گرفته تاکنون هیچ گونه واحد تولیدی بزرگ در استان تعطیل نشده است.

مدیرعامل شهرک های صنعتی هرمزگان نیز اظهارداشت: تعدادی از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط  هرمزگان به علت‌های مختلف راکد و یا نیمه فعال هستند که در تلاش ایم با حمایت مقام‌های قضایی و سازمان صنعت، معدن وتجارت استان تعیین تکلیف شوند.

سید امیر امیری زاددر گفت وگو با ایرنا افزود: در دوره‌ای (اواخر اسفندماه ۹۹ و فروردین ماه ۱۴۰۰)، ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی ایجاب می‌کرد که فعالیت بعضی از صنایع محدود و یا موقت متوقف شود اما بعد از اینکه محدودیت‌ها برداشته شد، صنایع فعالیت خود را دوباره شروع کردند.

رییس هیات مدیره شرکت شهرک های صنعتی هرمزگان یادآورشد: بعضی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان در دوران کرونا و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از ۱۰۰ نفر نیروی انسانی جدید را به کادر خود افزودند.

امیری زاد از حمایت‌های سیستم قضایی استان هرمزگان از بخش صنعت و تولید خاطرنشان کرد: سرعت‌ عمل دادستانی بندرعباس در پیگیری و تعیین تکلیف واحدهای راکد در شهرک‌های صنعتی هرمزگان درخور تقدیر است.

وی همچنین با اشاره به راه اندازی واحدهای راکدی که از سال های گذشته غیرفعال بوده اند، تشریح کرد: امسال برنامه ویژه‌ای برای راه‌اندازی واحدهای راکد در شهرک های صنعتی داریم.

امیرزاد ابرازداشت: در حال حاضر ۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب درهرمزگان داریم که ۲۸ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب دولتی و چهار شهرک و ناحیه صنعتی مصوب غیر دولتی است.

این مسوول گفت: از ۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی به بهره برداری رسیده و زمین های آن در حال بهره‌برداری است و صنعتگران در آن شهرک ها فعالیت خودشان را شروع کرده‌اند.

وی گفت افزود: تعداد کل شهرک ها و نواحی صنعتی مصوب خصوصی در استان هرمزگان نیز چهار شهرک صنعتی می باشد که ۱۰۰درصد آن مربوط به چهارسال اخیر است.

وی با اشاره به این که شهرک ها و ناحیه های صنعتی مصوب غیردولتی تصریح کرد: شهرک ها و ناحیه های صنعتی غیردولتی به آن شهرک و نواحی صنعتی گفته می شود که بخش خصوصی مجوز آن را برای سرمایه گذاری گرفته باشد.

این مسوول با اشاره به شرایط واحدهای صنعتی هرمزگان خاطرنشان کرد: خوشبختانه اوضاع اقتصادی واحدهای صنعتی استان خوب است، چراکه صنایع هرمزگان بیشتر بر روی مزیت‌های منطقه‌ای استان هرمزگان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

اولویت هرمزگان حمایت از تولید و کارآفرینان است

باتوجه به نامگذاری سالجاری از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»، اولویت استان هرمزگان در طول این سال در راستای حمایت از تولید، سرمایه‌ گذاران بخش خصوصی و کارآفرینان است.

استاندار هرمزگان گفت: همه نهادهای اجرایی و مدیران استان هرمزگان موظف هستند براساس فرمان رهبر معظم انقلاب برای شتاب بخشیدن به روند تولید، رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مردم و توسعه صادرات و واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید تلاش کنند.

فریدون همتی بر لزوم سازماندهی جدید طرح‌های تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ در هرمزگان نیز تاکید کرد و افزود: باید به روند صدور مجوزها در بخش سرمایه‌گذاری برای تولید سرعت بخشیده شود تا به صورت واقعی شاهد پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ از تولید در استان باشیم.

وی بیان داشت: با توجه به تلاش‌های صورت گرفته به ویژه توسط بخش خصوصی، میزان تولید در استان هرمزمگان پارسال در مجموع ۳۲ درصد افزایش داشت.

استاندار هرمزگان اظهارداشت: برخی از آن ها در حوزه تولید صنعتی و معدنی شامل افزایش ۹۲.۵ درصدی تولید آلومینیوم و ۲۲.۴۷ درصدی تولید آهن اسفنجی همراه بود.

همتی ادامه داد: تولید شمش فولاد ۹ درصد، تولید قیر ۱۲.۷۶ درصد، تولید سیمان ۱۵.۴ درصد، تولید روغن خوراکی ۹۱ درصد، تولید صنایع غذایی و دارویی ۱۴.۸۶ درصد و ساخت و تعمیر شناور ۱۱.۶۸ درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: همچنین سال گذشته ۲۶۰ طرح تولیدی در حوزه صنعت و معدن در استان هرمزگان با ایجاد اشتغال برای بیش از سه هزار نفر به بهره‌برداری رسید.

به گفته همتی، سال گذشته در قالب ۲۸۵ نشست کارگروه اصلی و کارشناسی تسهیل و رفع موانع تولید در هرمزگان، ۹۲۶ مصوبه به تصویب رسید که ۷۵۲ مصوبه اقدام شده و ۱۶۲ مصوبه در دست اقدام است.

واحدهای تولیدی بازوهای قدرتمنداقتصادی در زمان تحریم و کرونا

واحدهای تولیدی و صنعتی به عنوان یکی از بازوهای قدرتمند اقتصادی بویژه در زمان تحریم‌ها و همچنین شرایط شیوع ویروس کرونا که اقتصاد بسیاری از کشورها با رکود مواجه شده است، هستند.

هرمزگان دارای فرصت‌ها و ظرفیت‌های بزرگی همچون همجواری با خلیج فارس و دسترسی به آب‌های آزاد، وجود مناطق آزاد تجاری قشم و کیش، برخورداری از منابع غنی نفت و گاز، منابع عظیم و خدادادی آبزیان، همجواری با منطقه پارس جنوبی و همچنین منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان، نزدیکی به بازار کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس، استقرار صنایع بزرگ انرژی بر(صنایع فولاد، آلومینیوم، سیمان، کشتی سازی، پالایشگاه، نیروگاه وغیره)، موقعیت مناسب بخش باغبانی کشاورزی بویژه مرکبات و خرما به منظور احداث و توسعه واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی و بسته بندی محصول های زراعی و باغی، بازار مناسب کالاهای مصرفی در بندرعباس و تبادل و ترانزیت حجم عظیم کالا از بندرهای شهید رجایی و شهید باهنر و غیره است که هرکدام از این مزیت‌ها و ظرفیت‌ها به تنهایی می‌تواند منشل توسعه صنعتی در استان و کشور باشد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.