رییس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر جلوگیری از کشتار دام سنگین مولد، گفت: برای تحقق این امر نیازمند اقدامات جدی و سیاست‌های تشویقی هستیم.

جلوگیری از کشتار دام سنگین مولد نیازمند سیاست‌های تشویقی است

به گزارش قدس آنلاین، اکبر فتحی در بازدید از کشتارگاه صنعتی تبریز هدف از این بازدید را بررسی نحوه جلوگیری از کشتار دام مولد عنوان کرد و افزود: اقدامات اولیه برای افزایش سهمیه میزان نهاده های دامی در حال انجام است و تامین تسهیلات و نقدینگی برای تامین علوفه به زودی ابلاغ خواهد شد و با این اقدامات و سیاست های تشویقی امیدواریم از کشتار دام های سنگین مولد جلوگیری شود.

وی گفت: همچنین شناسنامه‌دار کردن لاشه در راستای تعیین کیفیت و جنسیت لاشه و حمایت از حقوق قانونی مصرف کنندگان که در حال انجام است باید با جدیت دنبال شود.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز نیز گفت: این کشتارگاه علاوه بر تامین گوشت قرمز این شهر، بخشی از نیاز سایر شهرهای آذربایجان‌شرقی را نیز تامین می‌کند.

کریم قدرتی با بیان اینکه در این مجموعه صنعتی انواع دام های سنگین و سبک حلال گوشت مانند گاو، گوساله، گاومیش، گوسفند، بز، شتر و شترمرغ برای مصارف خانگی و صنعتی کشتار می شود، افزود: با راه اندازی خط بسته بندی گوشت قرمز در این مجموعه به صورت بشقابی و منجمد، گوشت کشتار شده در بسته بندی های بهداشتی در تبریز و سایر شهرهای کشور توزیع می شود.

وی با بیان اینکه کشتار دام مولد نگران کننده است، گفت: اوایل هر هفته به طور متوسط روزانه ۲۳۰ راس دام سنگین و ۷۰۰ راس دام سبک در این مجموعه کشتار می شود و این تعداد در اواخر هفته به ۱۷۰ راس دام سنگین و ۴۰۰ راس دام سبک می رسد و با وجود افزایش میزان کشتار در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته متاسفانه آمار کشتار دام مولد در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد دام های کشتار شده در کشتارگاه ها را دامداران سنتی تامین می کنند، گفت: این دامداران با توجه به خشکسالی حاکم بر استان به عنوان مرجع تولید گوشت قرمز در کنار دامداری های صنعتی برای تامین علوفه و نهاده های دامی خود نیاز به حمایت دارند.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی تبریز با تاکید بر اینکه شناسنامه دار کردن لاشه های استحصالی در کشتارگاه ها ضروری است، گفت: این کار موجب می شود مصرف کننده در موقع خرید با مشخصات لاشه آشنایی داشته باشد و با اطمینان بیشتری اقدام به خرید کند.

قدرتی با بیان اینکه موقع خرید گوشت تنها نباید به مهر دامپزشکی بسنده کرد، ادامه داد: شناسنامه دار کردن لاشه ها در راستای شفاف سازی اینکه مشتری چه نوع گوشتی می خواهد و اینکه گوشت مربوط به گوسفند، گاو یا نر و ماده بوده از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا کشتارگاه ها به عنوان واحد تولیدی مادر محسوب می شوند، گفت: از امعا و احشا دام فرآورده های زیادی تولید می شود و برخی شرکت های آرایشی و بهداشتی با خرید این محصولات دامی از آن ها مواد آرایشی و بهداشتی تهیه می کنند.

مدیرعامل سازمان کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز گفت: با توجه به اینکه تجهیزات و تکنولوژی های مورد استفاده در کشتارگاه ها ضعیف بوده و در مقایسه با کشورهای پیشرفته فاصله زیادی وجود دارد می توان با همکاری بخش خصوصی و الگوگیری از کشورهای پیشرفته آن ها را به تکنولوژی های پیشرفته مجهز کرد.

قدرتی با بیان اینکه هم اکنون پنج دامپزشک با استقرار در این کشتارگاه بر مراحل کشتار دام نظارت می کنند، ادامه داد: دام زنده قبل از کشتار توسط آن ها مورد معاینه قرار گرفته و در صورت تشخیص غیرقابل مصرف بودن گوشت دام یا بخش ها مختلفی از آن، مستندات آن تهیه و پس از صورتجلسه معدوم سازی دام یا بخش های مختلف آن در بخش لاشه سوزی انجام می شود.

وی با اطمینان دادن به مردم از سلامت گوشت تهیه شده در این کشتارگاه، اظهار کرد: مردم بدون نگرانی از سلامت لاشه های استحصالی در این کشتارگاه می توانند گوشت مورد نیاز خود را از فروشگاه های این سازمان و قصابی های معتبر سطح شهر خریداری کنند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.