مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: تا کنون حدود ۲۳۰۰ انشعاب غیرمجاز آب در این کلانشهر شناسایی و قطع شده است.

شناسایی ۲۳۰۰ انشعاب غیر مجاز آب در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، حسین اسماعیلیان  در خصوص وضعیت خشکسالی و کمبود بارندگی در مشهد اظهار کرد: امسال، خشکسالی و کمبود بارندگی در کل کشور حاکم بوده و خراسان‌رضوی تا حدودی از این موضوع متاثرتر است. در حوزه شهرستان‌ها نیز، مشهد حتی از کل خراسان رضوی نیز متاثرتر بوده و از لحاظ خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها وضعیت حادتری را پشت سر می‌گذارد. بارندگی در مشهد نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد کاهش پیدا کرده و نسبت به میانگین آماری بلند مدت نیز شاهد کاهش ۶۲ درصدی بارندگی بوده‌ایم.

وی افزود : اگر آمار کاهش بارندگی را نسبت به میزان متوسط کشوری و استانی بررسی کنیم، چیزی حدود ۴۰ درصد است. درحالی که این رقم در مشهد به تنهایی ۶۲ درصد رسیده است. تقریبا ۹۹ درصد وسعت مشهد در خشکسالی قرار دارد در حالی که این آمار در سطح استان حدود ۸۹ درصد است. این وضعیت گویای این است که مشهد نسبت به سطح استان شرایط سخت‌تری دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد همچنین با اشاره به کاهش میزان آورد در سدهای مشهد بیان کرد: حدود ۵۰ درصد از آب مشهد از منابع آب سطحی و سدها تامین می‌شود. ذخیره آب در سدها نیز متکی به میزان بارندگی است در نتیجه می‌توان گفت هیچ‌کدام از سدهای تامین کننده آب شرب مشهد تا کنون آنچنان آوردی نداشته‌اند و میزان آبی که از مهرماه سال گذشته تا کنون وارد سدها شده بسیار کم و ناچیز بوده است. در حال حاضر نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، شاهد کاهش ۵۷ درصدی حجم ذخیره آب سدها بوده‌ایم.

اسماعیلیان تصریح کرد: در دو سال اخیر، میزان مصرف آب توسط مردم رشد قابل توجهی پیدا کرده است. دلیل اصلی این اتفاق، تاثیر گذاری ویروس کرونا و خانه‌نشینی مردم و افزایش متوسط دمای هوا در مشهد بوده است. میزان مصرف آب مشهد در پنج ماه اخیر، نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش پیدا کرده است. این در شرایطی است که میزان مصرف آب در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ تنها ۶ درصد افزایش پیدا کرده بود. یعنی نسبت به دو سال گذشته، مصرف آب در مشهد ۱۷ درصد افزایش یافته است. امسال هم در بخش مسکونی و هم در بخش غیر مسکونی شاهد افزایش میزان مصرف آب بوده‌ایم و در بخش غیرمسکونی، نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد افزایش مصرف صورت گرفته و در بخش مسکونی، در چهار ماه ابتداء سال نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، شاهد افزایش ۱۱ درصدی مصرف آب بوده‌ایم.

وی با بیان گذر از پیک مصرف آب در تابستان امسال گفت: خوشبختانه و با تلاش همکاران ما، از پیک مصرف آب در تابستان امسال گذر کرده‌ایم و تمام تلاشمان را کردیم تا در زمینه تامین آب شرایط پایداری را در مشهد ایجاد کنیم و خوشبختانه جیره‌بندی آب در مشهد رخ نداد. اگر گاها قطعی‌هایی رخ می‌داد به دلیل حوادث و اتفاقات مختلف بوده و این پدیده یک امر کاملا موقتی بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در زمینه انشعابات غیرمجاز توضیح داد: آمار انشعابات غیرمجاز در مشهد بالا نیست اما به هرحال موضوع مهمی است و پیگیری‌های لازم در این زمینه دائما درحال انجام است. اما در حوزه روستایی متاسفانه آمار انشعابات غیرمجاز زیاد است و باغ‌ویلاها نیز به طور متوسط ۶ برابر یک منزل مسکونی آب مصرف می‌کنند. بخش قابل توجهی از اقدامات که در حوزه روستایی صورت می‌گیرد مرتبط به همین انشعابات غیرمجاز باغ و ویلاها  است. ظرف ۵ ماه اخیر، ۱۶۷۳ فقره انشعاب غیرمجاز را در حوزه روستاها شناسایی و تعیین تکلیف شده است. البته پیش‌بینی ما این است که هنوز حدود ۳۵۰۰ انشعاب غیرمجاز وجود دارد که در تلاش هستیم تا آن‌ها را شناسایی و تعیین تکلیف کنیم.

اسماعیلیان افزود : ۱۶۷۳ فقره انشعاب غیرمجازی که شناسایی شده، عمدتا در روستاهایی بوده است که با بحران آب مواجه بوده‌اند. امیدواریم باقی مانده انشعابات غیرمجاز را تا پایان سال تعیین تکلیف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون در مشهد اقداماتی در زمینه جمع آوری انشعابات  غیرمجاز صورت گرفته و حدود ۲۳۰۰ انشعاب غیرمجاز شناسایی و قطع شده است. حدود ۵۰۰ مورد از این انشعابات باغ ویلاهای ساکن در بلوار شاهنامه و حاشیه شهر مشهد بوده است. پیش‌بینی می‌کنیم که در مشهد حدود۴۰۰۰ انشعاب غیرمجاز وجود داشته باشد که از این آمار حدود ۲۳۰۰ انشعاب غیرمجاز را شناسایی و تعیین تکلیف کرده‌ایم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.