رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ می‌گوید: بانک مرکزی چند ماهی است در تخصیص ارز برای واردات کاغذ دولتی زیر نظر وزارت ارشاد تعلل می‌کند.

کاغذ گران‌تر شد/ تعلل در تخصیص ارز برای واردات کاغذ دولتی

به گزارش قدس آنلاین، افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد کاغذ همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده است؛ به طوری که هر بند کاغذ چاپ و تحریر امروز در بازار آزاد ۶۵۰ هزار تومان قیمت خورده است، ‌ همچنین قیمت کاغذ روزنامه و گلاسه نیز با افزایش چند هزار تومانی مواجه است.

دلایل بسیاری برای گرانی‌های اخیر در بازار کاغذ برشمرده‌اند، افزایش نرخ ارز اما مهمترین دلیل این گرانی‌هاست. گرانی‌های اخیر در بازار کاغذ در حالی ایجاد شده است که رکود همچنان بر بازار حکمفرماست، ‌ با توجه به احتمال غیر حضوری بودن مدارس در سال تحصیلی پیش‌رو و عدم ورود ناشران به بازار برای تأمین کاغذ تقاضای چندانی در این بازار وجود ندارد.

از سوی دیگر چند ماهی است ساز و کار واردات کاغذ با سهیمه ارز دولتی باقی مانده از سال ۹۸ توسط وزارت ارشاد در دست انجام است. به نظر می‌رسد با ورود این کاغذها به کشور صنعت نشر رونقی دوباره بگیرد، ‌ اما آیا واردکنندگان از واردات این محموله‌ها استقبال کرده‌اند؟

سیدحسن‌میرباقری، رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا، گفت: با توجه به اینکه واردات کاغذ برای وزارت ارشاد بدون ریسک و با سود ایمن ۱۵ درصد است و در مقابل واردات کاغذ با ارز آزاد یا در سامانه نیما با تفاوت ۵۰۰ درصدی روبرو است، ‌ ریسک بالایی دارد، ‌ استقبال نسبتاً خوب بوده است.

وی ادامه داد: انجمن واردکنندگان کاغذ نیز یکی از تشکل‌هایی است که در این واردات مشارکت کرده است، ‌ اکنون منتظر تخصیص ارز برای واردات هستیم.   

میرباقری در عین حال افزود: سهیمه‌ای که وزارت ارشاد با ارز دولتی قرار است وارد کند، ‌ محدود است و نمی‌تواند نیاز کاغذ کشور را برطرف کند، ‌ با توجه به نگاه دولت تازه نیز به نظر نمی‌رسد که ارز دوباره اختصاص داده شود، ‌ بنابراین انتظار ما این است که دولت نرخ دلار را حداقل برای شش ماه ثابت نگاه دارد،   تا ما بتوانیم ثبت سفارشات را انجام دهیم. علاوه بر آن تخصیص ارز برای واردات پرونده‌های تأیید شده نیز بدون تأخیر انجام شود.

 میرباقری تصریح کرد:‌ در سال‌های گذشته بسیاری از واردکنندگان کاغذ نه تنها سودی از واردات خود کسب نکردند، بلکه با زیان هم مواجه شدند؛  بنابراین دیگر کمتر حاضر به ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار  هستند. از سوی دیگر مشکلات بسیاری بر سر راه واردات کاغذ وجود دارد، ‌ بانک مرکزی ارز را با تعلل اختصاص می‌دهد، ‌ از سوی دیگر شرکت خارجی پس از ثبت سفارش کالا را تولید کرده و هزینه انبارداری از واردکننده دریافت می‌کند که درصد سود را پایین آورده و زیان‌آور می‌شود.   

وی گرانی‌های اخیر در بازار کاغذ به ویژه گلاسه را متوجه افزایش قیمت جهانی این نوع کاغذ و افزایش هزینه‌های حمل و نقل دانست و با اشاره به بحث تولید کاغذ در کشور گفت: ما نیز از خودکفایی در عرصه کاغذ استقبال می‌کنیم، برای ما فرقی ندارد، ‌ کاغذ وارد کنیم یا مواد اولیه تولید آن را. اما اگر بخواهیم خودکفا شویم، باید در زمینه مواد اولیه هم خودکفا شویم تا تولید سودآور باشد.   

با توجه به اینکه نیاز سالانه کشور به کاغذ حدود ۳۵۰ هزار تُن است و در صورت رفع موانع تولید، ‌ ظرفیت اسمی تولید در کشور ما ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تُن خواهد بود و مابقی این نیاز باید توسط واردات انجام شود؛  بنابراین ساماندهی عرصه کاغذ توجه به تولید و واردات به صورت توأمان است و رها کردن هر کدام از این دو طیف منجر به ناکارامدی سیستم خواهد شد؛ البته باید در نظر داشت که کفه سنگین‌تر در این میان تولید است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.