بانوی کارآفرین ساوجی یکی از راه‌های رسیدن کشور به رشد و شکوفایی اقتصاد را حمایت از کسب‌وکارهای کوچک دانسته و می‌گوید: متاسفانه در کشور ما از تولید بویژه کارگاه‌های کوچک هیچگونه حمایتی نمی‌شود، در حالی که کشورهایی که به کارگاه‌های کوچک خود اهمیت داده‌اند و حمایت کرده‌اند، در تولید و رونق اقتصادی و رشد نقدینگی بسیار پیشرفت داشته‌اند.

 حمایت از کارگاه‌های کوچک عامل رشد اقتصادی کشور است

به گزارش قدس آنلاین، فاطمه شاه بوداقی  در ساوه با بیان اینکه فعالیت تولیدی را ۱۲ سال قبل و از یک کارگاه کوچک به منظور ایجاد فرصت شغلی برای بانوان از طریق دوخت لباس آغاز کرده است، اظهار کرد: هم اکنون ۱۵ نفر با این کارگاه تولیدی همکاری دارند، هرچند برای افزایش اشتغال و رونق کسب و کار با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم.

وی با اشاره به وجود شهر صنعتی و فعالیت صدها واحد بزرگ و کوچک در بخش‌های  تولید و صنعت  ساوه گفت: اغلب این واحدها با شهرهای همجوار مانند تهران همکاری کرده و تقاضای دوخت لباس فرم واحد خود را به آنان می‌دهند، این در حالی است که انتظار می‌رود این واحدهای صنعتی نیاز خود را از شرکت‌های بومی خود شهرستان تامین کنند.

بانوی کارآفرین ساوجی بیان کرد: فضای کسب و کار در شرایط کنونی که تمهیدات مناسبی برای الزام مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی اندیشیده نمی‌شود تا تقاضای خود مبنی بر دوخت لباس فرم را به ساوه سفارش دهند، مطلوب نیست.

شاه‌بوداقی ادامه داد: بیشتر تولیدکنندگان لباس، رابطه تنگاتنگی با بنکداری‌ها دارند و اکثر بنکداری‌ها به دلیل سیاست‌هایی که دارند مشکلاتی متعددی را در زمینه‌های تسویه حساب، نوع فروش و دیرکرد برای تولید کنندگان ایجاد می‌کنند، شناخت بنکداران منصف با کارایی بالا و مورد اطمینان، می‌تواند تولید کننده لباس را کمتر تحت فشار قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان مربوطه می‌توانند با ایجاد زمینه لازم، از سفارش مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی برای تهیه و دوخت لباس کار مورد نیاز به شهرهای همجوار جلوگیری کنند تا آنان خدمات مناسب دوخت را از ساوه تامین کنند.

این بانوی کارآفرین گفت: ادامه این روند منجر به تعطیلی این کارگاه و بیکاری افراد می‌شود در حالی که با توجه به وجود شهر صنعتی پیش بینی رونق و توسعه کار در سال‌های قبل مورد انتظار بود.

شاه‌بوداقی از دیگر منوانع تولید پویا در این کارگاه را عدم برخورداری از یک فضای فیزیکی مناسب و ثابت دانست و افزود: علی رغم رایزنی بسیار، متاسفانه بصورت اقساطی زمین یا مکانی برای این مهم خریداری کنیم تا با خیالی آسوده و فارغ از جا به جائی‌های کوتاه مدت به فعالیت بپردازیم.

وی اظهار کرد: اولین کاری که برای راه‌اندازی کارگاه باید انجام دهید، تهیه مکان  مناسب برای تولید است و نقطه ضعف راه‌اندازی این نوع کارگاه‌های دوخت این است که مکان تولید برای تکمیل فرآیند تولید و دوخت باید به اماکن خدماتی تولید پوشاک دسترسی داشته باشد،   این نوع تولیدی لباس به مکانی نیاز دارد که در آن تعدادی چرخ خیاطی، میز برش و جایی برای دپو و وسط کاری قرار گیرد.

این بانوی کارآفرین با اشاره به خاموشی‌های اخیر برق نیز گفت: از آنجائی که تمامی امور مربوط به دوخت و دوز با چرخ‌های خیاطی انجام می‌شود این امر باعث کاهش تولید شده است.  

شاه‌بوداقی مهم‌ترین خواسته خود از دولت جدید را اختصاص زمین یا مکانی مناسب بصورت اقساطی برای فعالیت مستمر و پویا دانست و افزود: با رفع این مشکل شاهد افزایش اشتغال و ثبات متقاضیان سفارش کار و رونق اقتصاد خواهیم بود.
وی در ادامه با اشاره به دیگر چالش‌های کارآفرینی در ایران، حمایت معنوی از کارآفرینان را بسیار ضعیف توصیف و بیان کرد: در هر دوره زمانی یک سری چالش‌ها پدید می‌آیند که وظیفه نهادهای دولتی است تا آنها را رصد کرده و برایشان راهکار ارائه دهند.

این بانوی کارآفرین نوسان قیمت در تهیه و تامین وسایل مورد نیاز از جمله پارچه، نخ و ... را از دیگر آفت‌های تولید پویا دانست و گفت: این امر باعث از دست دادن بازار شده به نحوی که پذیرش سفارس با تحویل کار همخوانی ندارد زیرا بازار مواد اولیه و وسایل از ثبات برخوردار نیست.

شاه‌بوداقی افزود:  در کنار صنایع بزرگ باید صنایع خرد و کسب و کار نیز مورد حمایت و توجه قرار گیرند؛ چرا که صنایع کوچک به نسبت سرمایه اولیه، در درآمدزایی و اشتغال نقش موثر دارند و به رشد کارآفرینی و بهبود فضای کسب و کار کمک می‌کنند.

وی اضافه کرد: این تصور که کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ صنعتی، تنها چرخ اقتصاد کشورها را می‌گردانند، اشتباه است؛ باید بدانیم این صنایع کوچک می‌توانند اقتصاد یک کشور را سرپا نگه دارند.

مدیرعامل واحد تولیدی پوشینه در ساوه با اشاره به حمایت دولت از راه‌اندازی واحدهای تولیدی کوچک در کنار صنایع بزرگ، تاکید کرد: حمایت از کارگاه‌های کوچک مسیری برای رسیدن به تولید و رونق اقتصادی است.

شاه‌بوداقی افزود: متاسفانه در کشور ما از تولید بویژه کارگاه‌های کوچک هیچگونه حمایتی نمی‌شود، در حالی که کشورهایی که به کارگاه‌های کوچک خود اهمیت داده‌اند و حمایت کرده‌اند، در تولید و رونق اقتصادی و رشد نقدینگی بسیار پیشرفت داشته‌اند.

 وی ادامه داد: وقتی که سرمایه گذار به ایجاد کارگاه انگیزه داشته باشد و از سوی دولت حمایت شود، انتظار تبدیل شدن به قطب اقتصادی منطقه، بعید به نظر نخواهد آمد.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.