مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران از شناسایی تمامی ظرفیت‌های منابع آب‌های سطحی استان و اجرای طرح‌های مطالعاتی جهت بهره‌برداری از آنها خبر داد و گفت : طی هشت سال گذشته تامین آب شرب مازندران از منابع سطحی بخوبی ریل‌گذاری شده و نیازمند تداوم این مسیر هستیم.

تامین آب شرب مازندران از منابع سطحی ریل‌گذاری شد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمد ابراهیم یخکشی  افزود : در حال حاضر زیر ساخت تامین آب آشامیدنی ۲ هزار روستا و ۵۰ شهر مازندران از منابع آب های سطحی فراهم است و نیاز به تامین اعتبار به صورت ملی دارد.

وی با اعلام این که همچنان ۸۵ درصد آب شرب استان از منابع زیرزمینی و چاه های عمیق تامین می شود، هشدار داد : گذشته از تبعاتی که تداوم این وضعیت برای زیست بوم استان خواهد داشت، به لحاظ کیفی نیز منابع آب های زیرزمینی استان شرایط مناسبی ندارد.

یخکشی توضیح داد : بررسی ها نشان می دهد که آهن، منگنز، شوری و سختی آب زیرزمینی مازندران زیاد شده است و در واقع آب شرب مناسبی به لحاظ کیفی در استان وجود ندارد و به همین دلیل با تلاش شبانه روزی و با تهیه طرح های مطالعاتی همه منابع آب استان مورد بررسی قرار گرفت تا تامین آب شرب استان از منابع آب سطحی پشت سدها  تامین شود.

ردیف بودجه ملی، کلید موفقیت

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران اخذ ردیف بودجه ملی در وزارت نیرو برای هر یک از طرح های منابع آبی مازندران را کلیدی ترین فرایند اداری در شرکت آب منطقه ای توصیف کرد و توضیح داد : در حال حاضر علاوه هفت سد استان نظیر هراز، گلورد و  زارم رود که در دست ساخت و تکمیل قرار دارند و هر ساله از بودجه ملی برخوردار می شوند، ساخت چهار سد هم در مرحله مطالعاتی قرار دارد.

وی بر ضرورت تمرکز بر تکمیل سد هراز به عنوان مهم ترین طرح شرکت آب منطقه ای مازندران تاکید کرد و گفت : این سد در قالب «بسته هراز» شامل ساخت سد که هم اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد،   شبکه آبیاری و زهکشی ۱۰۰ هزار هکتاری زمین های کشاورزی، تامین آب شرب یک میلیون نفر جمعیت ساکنان مرکزی استان و تولید ۲۵ مگاواتی برق در دست ساخت است و در صورت بهره برداری می تواند بخشی از مشکلات آبی استان را حل کند.

یخکشی تسریع در تکمیل سد هراز را مهم ترین مطالبه مردم مازندران و ضروری ترین نیاز استان برای تامین آب کشاورزی و شرب دانست و افزود : این سد به تنهایی می تواند حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره کند که برابر با ظرفیت هشت سد بزرگ و کوچک موجود و ۸۰۰ قطعه آببندان استان است.

وی از اختصاص ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای ادامه پروژه های سد هراز، شبکه آبیاری و زهکشی هراز و نیز طرح آبرسانی به شهرهای گروه الف از محل فایناس داخلی خبر داد و گفت : سازمان برنامه و بودجه با استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ یا فاینانس داخلی با  تامین مالی پروژه های نیمه تمام سد هراز موافقت کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران با توضیح این که در فاینانس داخلی اعتبار مورد تایید سازمان برنامه و بودجه به همراه سود ۱۸ درصدی پس از مدت مورد توافق به تامین کننده این سرمایه پرداخت می شود، ادامه داد: با پیگیری های به عمل توسط شرکت آب منطقه ای مازندران و مساعدت مجمع نمایندگان استان مقرر شد مبلغ ۹هزار  میلیارد ریال  از چهار بانک صادرات، سپه، تجارت و ملت تامین شود.  

وی با بیان این که فراخون اعتبار مورد تایید سازمان برنامه و بودجه منتشر شده است، بیان داشت: امیدواریم سرمایه گذاران به این فراخوان توجه کرده و اعتبار مورد نیاز این پروژه مهم تامین شود.

۳۵۰میلیارد تومان اعتبار مدیریت بحران برای منابع آبی مازندران

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران همچنین از اختصاص ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل مدیریت بحران استان در سال جاری خبر داد و گفت : با پیگیری شخص استاندار و مجمع نمایندگان مجلس مازندران، ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار برای طرح عمرانی ساخت پل ارتباطی در محل سد گلورد اختصاص پیدا کرده است.

طرح ساخت پل ارتباطی که بزرگترین پل شمال کشور به طول ۲۰۰ متر و ارتفاع ۸۰ متر در زیر مخزن سد گلورد با هدف تردد اهالی ۶۰ روستای بالادست سد در دست ساخت است.

یخکشی با اظهار این که ۱۵۰میلیارد تومان از اعتبار مدیریت بحران نیز برای ترمیم و باز سازی سردهنه های رودخانه های منتهی به اراضی کشاورزی استان اختصاص پیدا کرده است، ادامه داد: ۱۰۰میلیارد تومان نیز برای دیوار سازی رودخانه های استان هزینه می شود.

سردهنه های سنتی رودخانه ها در مازندران که زمانی مهم ترین روش آبیاری زمین های کشاورزی بویژه اراضی شالیزاری بود، طی چند دهه اخیر به معضلی برای کشاورزان تبدیل شد. در این استان بیش از یکهزارو ۷۰۰ سردهنه سنتی و  یکصد سردهنه مدرن وجود دارد که هرساله این سردهنه ها به دلیل وقوع سیل و طغیان رودخانه تخریب می شوند. یکی از اقداماتی که با اعتبارات دولتی باید انجام شود، مدرن سازی و آبگیری این سردهنه ها است که طی هشت سال گذشته انجام شده است.

طبق آمار هر ساله بیش از ۵۵۰ سردهنه با به کارگیری ماشین آلات سنگین از سوی شرکت آب منطقه ای مازندران بازسازی و مرمت شد و بقیه سردهنه ها هم با کمک و مشارکت مردم به کاربری دوباره برگشت.

سالانه بیش از ۱.۵ میلیارد متر مکعب از آب رودخانه ها از طریق این سردهنه ها تنظیم و به مصرف اراضی کشاورزی بخصوص شالیزاری استان مازندران می رسد.

بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد ۶ میلیارد و ‌ ۶۰۰میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‌ ۹۰۰میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است.
به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‌ ۵۵۰میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‌ ۳۵۰میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.