فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: اکنون ۳۰ پایگاه اطفای حریق هوایی با ۳۰ فروند بالگرد با سازمان جنگل ها در کشور همکاری دارند که یک ظرفیت ارزشمند به شمار می رود.

۳۰ پایگاه اطفای حریق هوایی در سراسر کشور فعال است

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ رضا اکبری امروز در آیین تودیع و معارفه فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان البرز افزود: ۱۵ فروند بالگرد در ۲ ماه اخیر با توافق به عمل آمده با وزارت دفاع به این کار اختصاص یافته است و این در حالی است که با تبلیغات سوء در فضای مجازی این توانایی ها زیر سوال می رود.

وی در ادامه به موضوع منابع طبیعی و حفاظت از این عرصه ها اشاره کرد و اظهار داشت: منابع طبیعی سرمایه ملی، راهبردی و میراث گرانبهایی است که ارزش استراتژیک دارد که مربوط به نسل حاضر و نسل های آینده است.

وی تاکیدکرد: سازمان جنگل ها و منابع طبیعی باید یک نگاه ملی و حاکمیتی به این عرصه ها داشته و باید یک تفکر بر مدیریت راهبردی آن داشته باشد.

اکبری گفت:  از مجموع ۱۶۴ میلیون هکتار عرصه کل کشور، ۱۳۵ میلیون هکتار آن عرصه ملی است که این عرصه ها حساسیتش از مناطق شهری به دلیل ارزش مالی و اقتصاد آن بیشتر است.

وی با بیان اینکه برخی می خواهند  به این اراضی دست اندازی کنند، اظهار داشت: اگر نگاه ما به منابع طبیعی به عنوان حفاظت از منابع طبیعی باشد با نیروی انسانی اندکی که داریم  نمی توانیم از این عرصه ها حفاظت کنیم.

نگاه مدیریت حفاظت از منابع طبیعی حاکم شود

اکبری ادامه داد: سازمان جنگل ها بایستی به عنوان طلایه دار، پرچمدار و پیشرو «مدیریت حفاظت از منابع طبیعی» باشد و مسوولیت مسوول سازی، برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و راهبری کلان این موضوع را داشته باشد.

وی با بیان اینکه در مناطق غیرمسکونی که انسان ها حضور ندارند، دست اندازی ها بیشتر می شود، اضافه کرد: بایستی از تمام ظرفیت های استان به خصوص از ظرفیت عظیم نیروی انتظامی به خصوص در استان ها در این موضوع استفاده کنیم.

وی گفت: عرصه منابع طبیعی ۸۴ درصد کشور را شامل می شود که در استان البرز هم به همین گونه است که اگر برای هر هزار هکتار یک نیروی حفاظتی لحاظ شود نیازمند ۱۳۵ هزار نیروی حفاظتی در سراسر کشور هستیم ولی کل نیروهای در اختیار ما هفت هزار نفر است که این فاصله را باید

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به  کاهش ۹۳ درصدی آتش سوزی ها در اراضی ملی البرز، افزود: دلیل این موفقیت تلاش هوشمندانه اداره کل منابع طبیعی در شورای تامین و یک مصوبه می باشد که فرمانداران مسوولیت حفاظت از عرضه های منابع طبیعی را برعهده داشته باشند.

وی یکی از چالش های کنونی در دنیا را خشم طبیعت و آتش سوزی ها دانست و اظهار داشت: یکی از موضوعات اصلی برای حفاظت از منابع طبیعی میانداری و هدایت این موضوع می باشد.

اکبری به فرصت راهبردی مردمی سازی و مردمی کردن حفاظت از عرصه های منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: باید به نقطه ای برسیم که هر یک نفر از جمعیت کشور به یک همیار طبیعت و دیده بان منابع طبیعی تبدیل شود.

وی تاکید کرد:‌ اولویت اول برای مدیریت حفاظت از منابع طبیعی استفاده درست از ظرفیت تمام دستگاه ها و سازمان ها و سپس مردمی سازی می باشد.

وی نقش شماره یک در حفاظت از منابع طبیعی را برای مردم دانست و گفت:‌اگر مدیران منابع طبیعی این دیدگاه را نداشته باشند به مشکل می خورند ضمن اینکه نباید از ظرفیت رسانه و مراجع دینی نباید غافل شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها به جایگاه بازدارندگی دستگاه قضا در تخلفات اشاره کرد و افزود: احکام صادر شده توسط دستگاه قضا برای مجرمان منابع طبیعی بیشتر احکام جایگزین است که به حبس منجر نمی شود که نتیجه آن وضعیت حاضر در عرصه های ملی و منابع طبیعی است.

وی اذعان داشت: در حالیکه متخلفان به منابع طبیعی باید به دادسرا به لحاظ بازدارندگی فرستاده شوند.

فرهنگ سازی حلقه مفقوده در منابع طبیعی و حفاظت از آن است

اکبری به موضوع فرهنگ سازی به عنوان حلقه مفقوده در حفاظت از منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: در هفته جاری نشستی با آموزش و پرورش داریم تا در کتب درسی بحث منابع طبیعی و ارتباط آن با  انسان تعریف شود.

وی افزود: در کتاب کلاس چهارم موضوع آپارتمان نشینی آموزش داده می شود ولی موضوع منابع طبیعی و حفاظت از این عرصه ها در هیچکدام از کتب درسی دیده نمی شود که به همین دلیل است که زیستگاه ها را با دست خودمان تخریب می کنیم.

وی بیان داشت: طبیعت قابلیت بازسازی و احیای خودش را دارد ولی این نابودی منابع طبیعی و تخریب ها به دلیل دست اندازی انسان ها است که بهترین تصمیم گیری برای منابع طبیعی این است که تصمیمی برای آن ها گرفته نشود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها یکی از دلایل خشکسالی ها، ریزگردها، آتش سوزی ها را سدسازی ها دانست و گفت:‌به قدری سد زده اند که در پایین دست سدها با اتفاقات زیادی روبرو می شویم که نمونه آن را در خوزستان مشاهده می کنیم در حالیکه این آتش سوزی ها در گذشته دیده نمی شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان جنگل ها از سال ۱۳۸۴ تاکنون ۲۱ شهید و ۵۰۰ جانباز داشته، افزود: بایستی از جان فشانی این افراد که تا پای جان از عرصه های ملی کشور دفاع می کنند آثاری ماندگار برای آیندگان تهیه شود.

اکبری بیان داشت: در حالیکه هیچ موقع صحبتی از این رشادت ها نمی شود و فقط گفته می شود که افرادی که در منابع طبیعی هستند فقط به دنبال زمین خواری هستند.

وی تاکید کرد: افرادی که تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب می کنند یک اقدام مجرمانه است و باید با آن ها برخورد قانونی شده و به زندان بروند.

 در این آیین از خدمات پنج ساله سرهنگ فرامرز نیکزاد قدردانی و سرهنگ سید محمد حسینی به عنوان فرمانده جدید یگان حفاظت از منابع طبیعی استان البرز معرفی شد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.