مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر گفت:‌ پرونده ثبت کاروانسرای مشیر برازجان به‌عنوان اولین پرونده برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو در بوشهر تهیه و تدوین شده است.

کاروانسرای مشیرالملک در مسیر یونسکو

به گزارش قدس آنلاین، محمدحسین ارسطوزاده اظهار کرد: به‌زودی کارشناسان ارزیابی یونسکو از این کاروانسرای بازمانده از دوران قاجار بازدید می‌کنند و چنانچه با تایید آنان همراه بود، گزارش نهایی به مجمع یونسکو ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به قدمت ۱۵۰ساله این بنا و کاربری‌های مختلف آن در طول دوره‌های قاجار و پهلوی اول و دوم، در خصوص ثبت جهانی این کاروانسرا و نیز اهمیت نگهداری آن اضافه کرد: اولین گام برای ثبت جهانی این بنای ارزشمند، نحوه نگهداری اثر، رعایت ضوابط عرصه و حریم آن و به ویژه تعهد مسئولین محلی و شهروندان و ذینفعان است که در نتیجه نهایی بسیار موثر خواهد بود و برای رسیدن به هدف مطلوب، نقش و همکاری ادارات، شهرداری و مدیران محلی دارای اهمیت است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر  ثبت یک اثر در فهرست میراث جهانی را علاوه بر رونق گردشگری در منطقه موجب معروفیت جهانی و نگاه ویژه به آن بنا دانست و ادامه داد: با تایید پرونده و ارائه گزارش مطلوب از سوی ناظران یونسکو، کاروانسرای برازجان به عنوان اولین اثر تاریخی و میراث جهانی استان بوشهر در فهرست میراث جهانی به ثبت خواهد رسید و به دنبال آن پیگیر تشکیل پرونده برای ثبت بندر تاریخی سیراف، بافت تاریخی بوشهر، قنات های تاریخی استان بوشهر و کاخ‌های هخامنشی دشتستان نیز که ظرفیت‌های لازم برای اضافه شدن به لیست میراث جهانی را دارند، خواهیم بود.

ارسطوزاده در پایان خاطرنشان کرد: قابل ذکر است که در همه موارد یاد شده همراهی و تعهد مسئولان و ذینفعان محلی شرط اساسی قرار گرفتن آن در فهرست آثار جهانی یونسکو خواهد بود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر، کاروانسرای مشیر ‌الملک برازجان در سال ۱۳۶۲ با شماره ۱۶۳۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.