رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین دیدار اعضای دولت سیزدهم که صبح روز شنبه صورت گرفت، برای بهبود عملکرد دستگاه اجرایی، به دولتمردان چند توصیه مهم داشتند که از میان آن‌ها در مقطع کنونی توجه به دو مورد ضروری به نظر می‌رسد؛ «احیای اعتماد و امید مردم» و «استفاده از خرد جمعی و عقلانیت».

 اعتمادآفرینی به جای گفتاردرمانی

برای واکاوی بیشتر این دو توصیه رهبر انقلاب و چگونگی تحقق این مطالبه، با سه تن از کارشناسان سیاسی گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

رئیسی شهامت نقدپذیری داشته باشد

عباس عبدی پژوهشگر اجتماعی و فعال اصلاح‌طلب در رابطه با دو مطالبه مطرح شده از سوی رهبر انقلاب می گوید: هر دولتی که روی کار می آید مدعی است که تصمیماتش کارشناسی شده بوده و از کانال های علمی اتخاذ شده است. پس نکته مهم این است که دولت ها باید شهامت این را داشته باشند که تصمیماتشان را به معرض عموم بگذارند و شهامت نقدپذیری آن را داشته باشند. اگر دولت جدید هم این فاکتور را مد نظر قرار دهد بسیار اثرگذار خواهد بود. در باره اعتمادسازی هم نکته مهم این است که اگر دولت‌ها نصف وعده هایی که دادند را عملیاتی کنند به نظر این اعتماد به جامعه برمی گردد. پس دولت سیزدهم عمل به وعده هایش را حتما دنبال کند.

اهمیت اعتماد در جامعه‌شناسی سیاسی

سیدرضا صدرالحسینی تحلیلگر سیاسی هم در این‌باره می‌گوید: مسئله اعتماد که در بیانات رهبرانقلاب به آن اشاره شد، در جامعه‌شناسی سیاسی یک موضوع بسیار مهم است، بر این اساس بسیاری از سیاستمداران حفظ اعتماد عمومی و تقویت آن را یک اولویت مهم می‌دانند. وی با بیان اینکه اعتماد مردم پشتوانه‌ای قوی برای موفقیت دولت و پیشبرد امور خواهد بود، افزود: در برخی کشورها موضوع اعتماد به چارچوب‌های سیاسی برمی‌گردد، ولی در جمهوری اسلامی این یک موضوع دینی هم هست و توجه به آن حیاتی‌تر است. تأکید رهبرانقلاب بر تلاش دولت برای بازسازی بخشی از اعتماد از دست‌رفته هم مبتنی بر یک واقعیت و تحت تأثیر عملکرد دولت گذشته بوده است. یکی نبودن حرف و عمل آقای روحانی آسیب‌های بسیاری به‌بار آورد؛ درنتیجه لازم است دولت سیزدهم که شعار «دولت مردمی» را هم برگزیده، برای عملیاتی کردن توصیه رهبر انقلاب جدی ورود کند و تلاش مضاعفی برای جبران اعتمادسوزی‌ها داشته باشد. صدرالحسینی در این‌باره افزود: به طور مصداقی پیشنهاد می‌شود در حوزه اقتصادی و به‌ویژه حمایت از بورس اقدامات فوری انجام شود تا بتوانیم خوش‌بینی مردم به دولت را افزایش دهیم. این تحلیلگر درباره توصیه دوم رهبرانقلاب هم گفت: آنچه نباید از یاد برد زمانبر و زیربنایی بودن موضوع تحول است. با این وجود تأکید رهبرانقلاب استفاده از همه ظرفیت‌هاست. یعنی در موضوعاتی که با منافع نظام در ارتباط است، جناح‌بازی معنی ندارد، کسی که می‌تواند کمک کند باید از ظرفیت‌هایش استفاده شود. این توصیه به‌ویژه باید توسط وزیران و مشاوران در بدنه دولت بیشتر عملیاتی شود تا فواید آن هر چه زودتر نصیب کشور و ملت شود.

توصیه رهبر انقلاب، ضامن اصلاح جامعه

اما دیگر فعال اصلاح‌طلب هم در پاسخ به پرسش ما با اشاره به اظهارات رهبرانقلاب برای استفاده از همه ظرفیت‌ها در حوزه تصمیم‌گیری فارغ از نوع جهت‌گیری سیاسی آن فرد، این توصیه را ضامن اصلاح و رستگاری یک جامعه می‌داند. محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در این باره می‌گوید: یکی از بدیهیات حکمرانی خوب استفاده از نظرات همه کارشناسان است. این موضوع در منش رهبر انقلاب هم به‌خوبی آشکار است و ایشان نقدها و نظرات افرادی که بعضاً با انقلاب هم زاویه دارند، می‌شنوند و این‌گونه نیست که یکطرفه قضاوت کنند. لزوماً افراد یا مجموعه‌ای از عناصر که با ما هم‌رأی، همفکر و دیدگاه سیاسی نزدیک دارند، نظر درست ندارند و اگر ما یکطرفه عمل کنیم به خطا رفته‌ایم. 

حق‌شناس درباره توصیه دیگر رهبرانقلاب هم گفت: وقتی رهبری دولت جدید را به بازسازی اعتماد از دست‌رفته فرا می‌خوانند، این معنی را می‌دهد که اعتماد عمومی به سبب برخی اقدامات دولت گذشته آسیب دیده و برای ترمیم آن باید تلاش کرد. وی در این‌باره تصریح کرد: اکنون نیاز جدی به تجدید نظر در رابطه کارگزاران نظام نسبت به مردم احساس می‌شود. اینکه مردم بدانند دولت چیزی از آن‌ها پنهان نمی‌کند، در تصمیم گیری‌ها اولویت را بر آن‌ها و منافع ملی قرار می‌دهد و در عین حال منافع مردم را بر منافع شخصی ترجیح می‌دهد، در بازسازی اعتماد عمومی بسیار مهم است. این بازآفرینی اعتماد با گفتاردرمانی محقق نمی‌شود، بلکه باید از طریق تغییر در رفتار، نگرش و نوع رابطه‌ای که بین کارگزاران نظام با مردم هست، اتفاق بیفتد. اینکه سیاست‌های اعلامی و اعمالی یکسان باشد، مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.