عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به چالش‌های پیش روی کنکور سراسری گفت‌: آموزش و پرورش به تنهایی توان مقابله با چالشی که از بیرون به وی تحمیل می شود را ندارد.

عدم همخوانی «شبکه شاد» با نیازهای روز/پایگاه‌های انتخاب رشته معجزه نمی‌کنند؛ فریب نخورید

به گزارش قدس آنلاین، مسعود سعادتی با اشاره به اینکه ریشه مسئله کنکور خارج از حوزه آموزش و پرورش است گفت: مشکل اصلی کنکور عدم توجه به استعدادها در نظام پذیرش دانشجوست، اما این کار با زور قابل انجام نیست. سال‌های اخیر بسیاری از دانش آموزانی که اصرار داشتند در رشته‌های علوم‌تجربی ثبت نام کنند وقتی در مدارس دولتی پذیرش نشدند در غیردولتی ها ثبت نام کردند.  

وی تصریح کرد: برای حل ریشه ای مشکل کنکور باید عدالت در توزیع درآمد میان مشاغل را جدی گرفت. منظور برابر سازی حقوق نیست بلکه فقط کافی است از تصویب قوانینی که به بی عدالتی نامعقول دامن می زند جلوگیری کرد. مثلا اجرای طرح تحول سلامت و افزایش سرسام آور دریافتی بخشی از جامعه پزشکی، متقاضیان علوم تجربی را از ۳۰ درصد به بیش از ۶۰ درصد رساند. مشکل کنکور زمانی حل خواهد شد که بخشی از دانش آموزان به جای ورود به دانشگاه در مسیر اشتغال مهارتی وارد شوند.  

عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی با بیان اینکه اگر هوش چندگانه را قبول کنیم باید بپذیریم که لازم نیست همه افراد جامعه وارد دانشگاه شوند گفت: خیلی ها هستند که پس از ورود به دانشگاه و فارغ التحصیل شدن دوباره به همان مسیری برمی گردند که باید قبل از دانشگاه می رفتند. این کار را نمی توان با قانون و اجبار انجام داد. بخشی از افراد متقاضی ورود به دانشگاه هم باید متناسب با استعداد خود رشته های دانشگاهی را انتخاب کنند. این کار زمانی امکان پذیر است که همه مشاغل از درآمد مناسب برخوردار باشند و اختلاف درآمد بین مشاغل معقول باشد.  

سعادتی افزود: در این صورت مشکل کنکور و مافیای کنکور حل خواهد شد و این همه استرس و فشار به خانواده ها کم خواهد شد. باید کاری کرد که افراد جامعه بر حسب استعدادشان شغل های دلخواه خود را انتخاب کنند و با آن شغل زندگی آبرومندانه ای داشته باشند. تا زمانی که از این زاویه به مشکل کنکور توجه نشود مسئله به صورت زیربنایی حل نخواهد شد و آموزش و پرورش به تنهایی توان مقابله با چالشی را که از بیرون به وی تحمیل می شود، ندارد.

وی درباره تاثیر افت کیفیت آموزش در سال جاری به علت تعطیلی مدارس و جایگزینی شیوه آموزش مجازی بر روی نتایج کنکور گفت: به طور دقیق نمی توان درباره میزان تاثیر اظهار نظر کرد، اما با اطمینان می توان گفت که مدارس خاص امکانات آموزش مجازی بهتری نسبت به اغلب مدارس دولتی دارند. طبیعی است که در این مدارس امکان آموزش بهتر از مدارس دولتی فراهم باشد.  

عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی ادامه داد: سامانه شاد هم آنچنان که باید با نیازهای امروز جامعه همخوانی نداشت و در کنار این همه ابزار آموزش مجازی توان رقابتی و آموزشی و از همه مهمتر جذابیت کمتری داشت. مدارس غیردولتی می توانستند از ابزار بهتری استفاده کنند و به طور طبیعی این کار بر کسب نتایج دانش آموزان موثر است.

وی درباره مشاوره انتخاب رشته کنکور نیز گفت: مشاوره هر ساله جزو دغدغه خانوده هاست. آموزش و پرورش پایگاه‌هایی برای انتخاب رشته دایر و موسسات و آموزشگاه‌های کنکور نیز این امکان را برای مراجعان خود فراهم کرده اند. از سوی دیگر برخی مشاوران به صورت خصوصی فعالیت می‌کنند و با توجه به شهرتی که به هم زده اند مبالغ نجومی و چند ده میلیونی برای یک ساعت مشاوره دریافت می‌کنند.  

سعادتی افزود: این که خانواده ها به این نوع موسسات پول‌های هنگفت می‌دهند نشان می دهد که اطلاعاتشان درباره رشته ها و انتخاب رشته بسیار محدود است. آموزش و پرورش می‌تواند و باید با راه‌اندازی پایگاه های انتخاب رشته قوی به خانواده ها کمک کند. همچنین می تواند در آستانه انتخاب رشته، از طریق رسانه‌های نوشتاری، دیداری و شنیداری اطلاعات لازم را درباره رشته ها و نحوه انتخاب رشته به خانواده ها منتقل کند تا فریب این نوع موسسات را نخورند.  

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد که البته اگر موسساتی هستند که درباره آینده شغلی رشته ها و محتوای رشته ها به داوطلبان مشاوره می دهند اشکالی نباید به کارشان گرفت اما به نظر می رسد برخی موسسات با تبلیغات چنین القا می کنند که مثلا می توانند باعث قبولی در رشته ای خاص شوند که سوء استفاده از بی‌اطلاعی خانواده‌هاست.

وی درباره سازوکار نظارتی بر این مشاوره‌ها گفت: تاثیر این موسسات صرفاً از باب آشنایی خانواده‌ها با رشته های دانشگاهی و مکانیسم انتخاب رشته و همچنین راهنمایی داوطلبان از نظر تاثیر سهمیه‌ها و رتبه ها در پذیرش قابل قبول است، اما اینکه تصور شود این موسسات با روش های خاصی معجزه خواهند کرد و مثلاً کسی را با رتبه ضعیف به رشته بهتری خواهند رساند این ممکن نیست و سوء استفاده از داوطلبان و خانواده های آنهاست.

سعادتی تصریح کرد: وقتی در انتخاب رشته، افراد می توانند بیش از ۱۰۰ انتخاب داشته باشند نیازی به این موسسات نیست و این موسسات نمی‌توانند معجزه کنند. طبیعی است که ناظر بر عملکرد موسسات باید آموزش و پرورش باشد. اگر این نظارت به خوبی انجام نمی‌گیرد، ناشی از ضعف عملکرد آموزش و پرورش است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.