کارگردان سریال «راز ناتمام» گفت: تمام تلاشم را کرده ام تا به دور از شعارزدگی و اغراق تصویر درستی از یک بخشی از تاریخ کشورمان را به تصویر بکشم.

سریال «راز ناتمام» و گره گشایی از پرونده ترور/ شهیدان «باهنر» و «رجایی» چگونه قربانی نفوذ شدند؟

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی رجایی رئیس‌جمهور و محمدجواد باهنر نخست‌وزیر در حدود ساعت ۳ بعد از ظهر روز یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۶۰ بر اثر انفجار بمب بسیار قدرتمندی که سازمان تروریستی منافقین در ساختمان نخست‌وزیری کار گذاشته شده بود، به شهادت رسیدند. مسعود کشمیری عامل بمبگذاری و شهادت این بزرگواران، نفوذی سازمان مجاهدین خلق، که مزورانه و منافقانه توانسته بود اعتماد شهید رجایی را به سوی خود جلب نماید، در آن برهه سمت دبیری امنیت ملی را بر عهده داشت.

این واقعه درست دو ماه پس از آن رخ داد که آیت‌الله سید محمد حسینی ‌بهشتی و بیش از ۷۰ تن از چهره‌های سیاسی و اجرایی عضو حزب جمهوری اسلامی در انفجار دفتر این حزب ترور شده و به شهادت رسیده بودند.

«راز ناتمام» و گره گشایی از پرونده ترور

حالا این واقعه تاریخی دستمایه ساخت سریالی به نام «راز ناتمام» در صداوسیمای مرکز کرمان شده است و روزهای پایانی تصویربرداری را سپری می کند. درباره این سریال «علی دارابی» معاون امور استان های سازمان صداوسیما گفت: هفته دولت همیشه یادآور دو مرد بزرگ در تاریخ معاصر کشورمان است، شهیدان رجایی و باهنر که این هفته هم به مناسبت سالروز شهادت آنها نامگذاری شده و جا دارد این هفته را خدمت همه کارکنان و مدیران خدمتگزار تبریک بگویم و برای دولت جدید آرزوی موفقیت نمایم. شهیدان رجایی و باهنر دو معلم ساده زیست، با اخلاق، جهادی، پاکدست و ایثارگر، الگوی مناسبی برای خدمتگزاران و مسئولین هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه همواره یادآور شده یکی از شیوه‌های مناسب و به روز برای شناخت بیشتر این شخصیت‌ها و شناساندن آنها به نسل حاضر و صد البته کارگزاران و دولتمردان امروز، استفاده از قالب نمایش است خاطرنشان کرد: فیلم‌های کوتاه و بلند و سریال‌هایی که همه یا بخشی از زندگی قهرمانان واقعی را به تصویر بکشد و در این بین، «راز ناتمام» از همین دست آثار است که با محوریت زندگی شهید باهنر در صدا و سیمای مرکز کرمان تولید می‌شود؛ سریالی که روزهای پایانی تصویربرداری را پشت سرگذاشته و به زودی آماده پخش خواهد شد و در تلاش است رازهای ناگفته‌ای از زندگی این دولتمرد بزرگ را برایمان تعریف کند.

نفوذ چگونه شکل گرفت؟

همانطور که گفته شد، تا به حال سریال مستقلی درباره شهید باهنر و یا شهید رجایی تولید نشده است و از سال گذشته امین امانی کارگردانی سریالی با این موضوع را برعهده گرفته است. در حقیقت سریال «رازهای ناتمام» روایتی از زندگی پر فراز و نشیب این شهدا است و به مرور رویدادهای اوایل انقلاب و نفوذ دشمن را به تصویر می کشد.

نقش شهید باهنر و شهید رجایی را چه کسانی ایفا می کنند؟

فیلمنامه این سریال را جلال الدین دری نوشته است و فرهاد جم در نقش شهید باهنر، رامین راستاد در نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مسعود رحیم‌پور در نقش شهید بهشتی، سیدجواد هاشمی در نقش شهید رجایی، بهرام ابراهیمی در نقش مهندس مهدی بازرگان، علیرضا مهران در نقش آیت الله خامنه ای و شهرام عبدلی در نقش مسعود کشمیری در این سریال ایفای نقش کرده اند. از جمله دیگر بازیگران سریال نیز می توان به نگین معتضدی، مریم کاویانی، مریم خدارحمی، مهدی امینی‌خواه،  مهدی کوشکی، محمدرضا علیرضایی، ابوالفضل همراه، لیلا بوشهری، مرتضی کاظمی، مجید شهریاری، فرهاد طوفان، هدایت‌الله سجادی، کیاوش زارع‌طلب و بهنام شعبانی اشاره کرد.

علیرضا مهران و ایفای نقش رهبر معظم انقلاب

اولین سریالی که نقش آیت الله خامنه ای را در سریالی به تصویر کشید، محمدرضا ورزی کارگردان سریال «معمای شاه» بود. او در این سریال بیشتر شخصیت های تاریخ معاصر را به تصویر کشیده بود که اکثر آنها به مدد گریم شهرام خلج بسیار نزدیک به واقعیت از کار درآمده بودند.

ورزی در این سریال از علیرضا مهران برای ایفاری نقش جوانی های رهبر معظم انقلاب بهره گرفته بود. بعد از آن هم مهران در سریال «جلال» ایفاگر نقش آیت الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی شد و  در حال حاضر برای بار دوم قرار است نقش رهبر انقلاب را ایفا کند.

سریالی در ۲ فاز زمانی

مجموعه راز ناتمام در دو فاز زمانی گذشته و حال تولید می‌شود. گروه تولید سریال این روزها، در لوکیشنی واقع در الهیه مشغول تصویربرداری سکانس‌های مربوط به زمان حال این پروژه تلویزیونی هستند. بخش‌های مربوط به دهه پنجاه و شصت داستان به طور کامل تصویربرداری شده و قرار است سکانس‌های پایانی مجموعه نیز در کشور ارمنستان مقابل دوربین رود.

امانی: تاریخ را تحریف نکردیم

امین امانی کارگردان سریال «راز ناتمام» نیز در رابطه با تولید سریال توضیح داد: این سریال یک اتفاق ویژه برای من است هرچند که بودجه ای که برای آن اختصاص یافته، بودجه سریال های الف نیست. اما من تلاش کردم که سریال از سطح کیفی مطلوبی برخوردار باشد.

وی درباره اینکه تا به حال درباره این مقطع تاریخی سریالی ساخته نشده نیز عنوان داشت: بله کاملا درست است. معمولا در سریال هایی که با موضوع تاریخ معاصر ساخته شده، به موضوع شهادت باهنر و رجایی پرداخته نشده است و شاید تنها اشارات کوچکی را در این باره دیده باشیم.

امانی درباره سختی های کار تولید هم عنوان داشت: داستان سریال «راز ناتمام» کاملا واقعی و تاریخی است و همین هم کار را برای ما دشوار می کرد. مخصوصا در انتخاب بازیگر که هم باید شبیه به افراد حقیقی می بودند و هم اینکه وقتی در کنار هم قرار می گرفتند، نسبت اندامی آنها مانند قد رعایت شده باشد. همین هم باعث شد تا در بخش انتخاب بازیگر و گریم ها زمان زیادی صرف کنیم.

وی درباره تن صدای بازیگرها و شباهت آنها با اشخاص حقیقی نیز توضیح داد: در سریال صداها هم واقعی است و مربوط به سرصحنه هستند. در حقیقت بازیگرها صداسازی کرده‌اند.

امانی درباره اینکه کدام بخش از واقعه ۸ شهریور بیشتر مد نظرش بوده نیز توضیح داد: در حقیقت محوریت سریال شهید باهنر و زندگی ایشان است. ما در سریال به روابط خانوادگی او پرداخته ایم. در کنار آن شخصیت های دیگر نیز تصویر شده اند. این را هم بگویم که پیش از ما کسی تا به حال سراغ زندگی این شهید بزرگوار نرفته بود و برخی وقتی فهمیدند من چنین کاری را می سازم گفتند که در نهایت اجازه پخش نخواهی گرفت!

وی ادامه داد: ولی من به سراغ تاریخ رفته ام و تمام تلاشم را کرده ام تا به دور از شعارزدگی و دروغگویی تصویر درستی از این شخصیت ها به تصویر بکشم. اما فضاسازی آن دوران کار بسیار سختی بود و البته اعتقاد دارم که تا به حال هم نگاه شهید باهنر روی این کار هست که علی رغم پیش آمدن مشکلات بسیار، تا به حال کار خوب پیش رفته و تمام موانع شکر خدا رفع شده اند.

وی درباره اینکه در ساخت سریال «راز ناتمام» تا چه میزان با خانواده شهید باهنر نیز ارتباط داشتید؟ توضیح داد: خوشبختانه من در گام اول همشهری شهید با هنر هستم، به ایشان علاقه بسیاری دارم و همیشه هم دوست داشتم که سریالی درباره ایشان ساخته شود. در طول ساخت سریال هم مدام با خانواده و فرزند ایشان در ارتباط بودیم و از نزدیک در جریان ساخت سریال قرار داشتند. در حقیقت با حضور ایشان توانستیم اطلاعات دقیق و درستی به دست بیاوریم و از آنها در ساخت سریال بهره ببریم.

وی در پایان درباره تولید کار تاریخی در زمان حال و با وجود شیوع کرونا گفت: متاسفانه یکی از موضوعاتی که سختی کار ما را مضاعف کرد، موضوع بیماری کرونا بود. چون در هیچ سکانسی، کسی ماسک نمی زد. ما هم از بابت بیماری نگران بودیم. تمام تلاشمان را کردیم تا پروتکل ها دقیق رعایت شود. خوشبختانه تا به حال خداوند کمکمان کرد و امیدوارم مردم از دیدن این سریال تاریخی لذت ببرند.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.