استاندار خراسان جنوبی گفت: همه تلاش ما بر این است که تا پایان تابستان امسال هر سه گذرگاه مرزی غیرفعال استان، بازگشایی شوند.

تلاش برای بازگشایی گذرهای مرزی خراسان جنوبی تا پایان تابستان

به گزارش قدس آنلاین، حمید ملانوری  اظهار داشت: در طول ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک استان با کشور افغانستان، چهار معبر مرزی داریم که در حال حاضر فقط گذرگاه ماهیرود، پایانه مسافربری و تجاری دارد و فعال است.

وی با تاکید بر اینکه ماهیرود، فعال‌ترین مرز در شرق کشور است گفت: طی چهار ماه ابتدای امسال ۳۷۱ هزار تن کالا به ارزش ۴۸ میلیون دلار از این مرز صادر شده است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: این رقم به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۳۶ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: طی این مدت در قالب ماده ۱۶ نیز ۴۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۲۱۴ میلیون دلار از این مرز صادر شد و بازارچه ماهیرود با وجود ناآرامی‌های کشور افغانستان حتی یک روز هم تعطیل نشد.

ملانوری گفت: تلاش همه حوزه‌های امنیتی، انتظامی و دستگاه‌های اجرایی بر این بود که شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند تا مبادلات تجاری در این مرز، بی‌وقفه ادامه یابد.

وی افزود: گلورده، یزدان و دوکوهانه چند سال است که به علت عدم موافقت افغانستان غیرفعال شده و ما در تلاشیم که این گذرگاه‌ها هم باز شوند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: فعال شدن بازارچه‌های مرزی به اقتصاد، ارتزاق و اشتغال منطقه کمک می‌کند و ارزش افزوده به همراه دارد.

وی گفت: به جهت اهمیت موضوع، در هر سطحی در داخل کشور و در افغانستان برای بازگشایی این گذرها پیگیری شد.

ملانوری افزود: زیرساخت‌ها در هر سه گذرگاه آماده است و نواقصی که وجود دارد در حال رفع شدن است لذا تلاش داریم هر سه معبر تا پایان تابستان بازگشایی شوند.

افتتاح ۹۰۱ پروژه در هفته دولت

استاندار خراسان جنوبی گفت: در هفته دولت امسال ۹۰۱ پروژه در این استان به بهره‌برداری رسید.  

وی اعتبار هزینه شده برای اجرای پروژه‌های افتتاحی و پروژه‌هایی که عملیات اجرایی آنها در این مدت آغاز شد را بیش از هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: هفته دولت کلنگ اجرای ۲۰۵ پروژه نیز در سراسر استان به زمین زده شد.

ملانوری اظهار داشت: از مجموع پروژه‌هایی که کلنگ‌زنی یا افتتاح شده، ۶۹۰ پروژه در مناطق روستایی و عشایری و ۴۱۶ پروژه نیز در حوزه عشایری بوده است.

وی گفت: در طول سال براساس اعتبارات، برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌هایی که صورت گرفته، پروژه‌هایی به بهره‌برداری رسیدند و برای آغاز عملیات اجرایی برخی پروژه‌ها نیز برنامه‌ریزی شد.

استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: مناسبت‌هایی مثل دهه فجر و هفته دولت، فرصت‌هایی هستند که با استفاده از آنها، بخشی از خدمات دولت را به مردم تقدیم کنیم.

وی از نگاه ویژه استان به مناطق روستایی گفت و تصریح کرد: آمار قابل توجه پروژه‌هایی که در هفته دولت یا در دیگر روزها و مناسبت‌ها به بهره‌برداری رسیده،  بیانگر این واقعیت است.

ملانوری گفت: در همین راستا از ابتدای سال جاری، تعداد ۴۵ سایت نسل جدید ۳G و ۴G در استان راه‌اندازی شده و در همین مدت ۶۰ روستا زیر پوشش اینترنت پرسرعت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اقدامات بسیار خوب شرکت گاز هم سبب شده که ۹۶ درصد مناطق روستایی خراسان جنوبی از گاز شهری برخوردار شوند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: طی پنج ماه گذشته، ۳۰ شبکه آب روستایی در استان احداث شده که به پایدار شدن آب شرب بهداشتی و سالم در روستاها کمک کرده است.

وی بیان کرد: این اقدامات در حالی رقم خورده که گستردگی استان و پراکندگی جمعیت، هزینه ارائه خدمات را سنگین کرده است.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.