متخصص روانشناسی و استاد دانشگاه با اشاره به شیوع کرونا و خستگی روانی ناشی از این بیماری گفت: اکنون گروه‌های مرجع و مورد پذیرش جامعه نظیر روانشناسان و مشاوران، بازیگران، ورزشکاران باید مردم را به رعایت ضوابط بهداشتی مقابله با کرونا دعوت کنند.

متخصص روانشناسی: گروه‌های مورد پذیرش جامعه مردم را به مقابله با کرونا دعوت کنند

به گزارش قدس آنلاین، حسین ابراهیمی‌مقدم افزود: در حال حاضر آمار ابتلا به کرونا و مرگ ومیر ناشی از این بیماری در سراسر کشور افزایش و اغلب شهرها در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: این شرایط و شیوع گسترده بیماری در جامعه از علل متعددی نشات گرفته است. تاخیر در روند واکسیناسیون، مشکلات اقتصادی و معیشتی و به دنبال آن عدم رعایت قرنطینه خانگی و حضور در اجتماعات از جمله دلایل تشدید کووید۱۹ در کشور است.

این استاد دانشگاه توضیح داد: امروز نزدیک به دو سال از شیوع این بیماری می‌گذرد، برای برخی گروه‌های جمعیتی نظیر کارگران روزمزد امکان رعایت قرنطینه و تعطیلی کسب وکار وجود نخواهد داشت.

ابراهیمی‌مقدم گفت: اکنون براساس آمار اعلامی، خط فقر به ۱۰ میلیون تومان رسیده، مطابق با این آمار بسیاری از خانوارهای ایرانی زیر خط فقر بوده و این جمعیت توان رعایت برخی دستورالعمل‌های بهداشتی را نخواهد داشت.

خستگی روانی جامعه و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی

این روانشناس ادامه داد: برخی مسائل روانشناختی هم در کاهش رعایت این ضوابط بهداشتی نقشی اساسی ایفا می‌کند. به عنوان مثال، خستگی روانی جامعه، افسردگی و دل‌مردگی ناشی از این خستگی نیز امید برای رعایت این ضوابط را کاهش خواهد داد.

وی افزود: فقدان مراسم جشن و سرور، عزا و سوگواری که از منظر روانشناختی سبب تخلیه روانی خواهد شد هم در این رابطه بی‌تاثیر نبوده است. این مسائل نیز یاس و ناامیدی را افزایش داده و به اعتقاد شماری از شهروندان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیز بی‌فایده است. این مساله سبب می‌شود، اشخاص به یک مرگ تدریجی با عدم مقابله با کرونا اقدام کنند.

ابراهیمی‌مقدم گفت: برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها در جامعه شیوع کرونا را ناشی از عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط شهروندان،  برگزاری اجتماعات، دورهمی‌های خانوادگی، سفرها و ترددهای جاده‌ای و... عنوان می‌کنند.

وی افزود: مردم نیز متقابلا عدم حمایت‌های اقتصادی، معافیت از مالیات به دلیل کاهش درآمدها و تعطیلی برخی کسب وکارها، فقدان واکسن و دارو درمان ارزان، اعطای ماسک رایگان و... را در شیوع این بیماری عامل اصلی می‌دانند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در حقیقت طرفین، تقصیر را به گردن یکدیگر انداخته و این مساله سبب بروز احساسات و عواطف ناخوشایند شده و شهروندان نیز این نارضایتی را با عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ابلاغی نشان می‌دهند.

وی اضافه کرد: برخی  گروه‌های جمعیتی هم که تاکنون به این بیماری مبتلا نشده‌اند، تصور می‌کنند، رعایت این ضوابط بیهوده و در واقع خودآزاری است. حال آن‌که واقعه یک‌بار می‌تواند اتفاق بیوفتد.

ابراهیمی مقدم تصریح کرد: انتشار برخی اخبار و اطلاعات کاذب در شبکه‌های اجتماعی هم اذهان عمومی را مشوش و گاها سبب می‌شود، آمار و ارقام واقعی همچون تعداد تلفات این بیماری جدی گرفته نشود.

وی افزود: این مساله باعث عدم پذیرش دستورالعمل‌های ابلاغی و در نتیجه کاهش رعایت پروتکل‌ها می‌شود. نتیجه این روند نیز به تدریج یاس و دل‌مردگی، اضطراب، شیوع بیماری را سبب خواهد شد که این روزها مرگ روزانه بیش از ۷۰۰ نفر را روایت می‌کند.

مقابله همگانی با کرونا در گرو تزریق روحیه نشاط به جامعه

ابراهیمی‌مقدم خاطرنشان کرد: امروز تقویت ضوابط بهداشتی و مقابله جمعی با کرونا مستلزم تقویت روحیه شادی و نشاط و تولید و تزریق احساس امید به جامعه است.

وی افزود: آموزش‌های منطقی همراه با استدلال از طریق رسانه‌ها نیز می‌تواند در این رابطه اثرگذار باشد. شفافیت در ارائه امار و اخبار، گفت و گو با مردم، نقد سالم، پرهیز از اطلاعات ضد ونقیض و حمایت‌های مالی و معیشتی نیز در افزایش مقابله همگانی با کرونا اثربخش خواهد بود.

این مدرس تاکید کرد: استفاده از گروه‌های مورد پذیرش جامعه همچون هنرمندان، بازیگران، مشاوران، روانشناسان، ورزشکاران و... نیز می‌تواند مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشویق و ترغیب کند.

به گفته وی، مردم با الگوبرداری صحیح می‌توانند درست عمل کنند و با حفظ روحیه امیدواری در راستای حفظ سلامتی و جان خود و اطرافیان گام بردارند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.