روزنامه العرب نزدیک به مواضع عربستان در گزارشی با اشاره به سفر رئیس جمهوری فرانسه به عراق و اظهارات او در حمایت از بغداد و مسیحیان این کشور، نوشت :سخنان او یادآور مواضع مشابهی است که در خصوص لبنان اتخاذ کرد اما راهی برای اجرای آن نیافت و در نهایت شکست خورد.

روزنامه العرب: شکست مکرون در لبنان در عراق نیز تکرار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه «العرب» چاپ لندن امروز دوشنبه در گزارشی درباره سفر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به برخی مناطق عراق از جمله موصل به نقل از محافل سیاسی عراق نوشت که اظهارات قوی مکرون درباره حضور فرانسه در عراق یادآور اظهارات وی درباره حضور پاریس در لبنان است اما راهی برای اجرا پیدا نکرد. 

مکرون روز شنبه در حاشیه اجلاس بغداد گفت: فرانسه تا زمانی که دولت عراق درخواست کند نیروهای خود را در این کشور در چارچوب عملیات مبارزه با تروریسم حفظ می‌کند و این ربطی به تصمیم آمریکا مبنی بر اینکه آیا آمریکا نیروهای خود را خارج می‌کند یا نه، ندارد. 

العرب با اشاره به اینکه سفر رئیس جمهور فرانسه به موصل در حمایت از مسیحیان عراق یادآور داعیه قیمومیت فرانسه بر مسیحیان در لبنان است که نشان می‌دهد فرانسه به دنبال ایجاد شرایطی مشابه تلاش هایش در لبنان است که با شکست مواجه شد. 

این روزنامه چاپ لندن ادعا کرد که مسیحیان به ویژه از تبعیض و عدم کمک دولت عراقی برای بازسازی خانه هایشان و املاک مصادره شده به دست گروه‌های مسلح پرنفوذ که در جریان جنگ انجام شد، شکایت دارند. 

مکرون در سخنرانی از کلیسای ساعت قدیم که برخی از مورخان معتقدند قدمت آن به هزار سال پیش برمی گردد، گفت: ما اینجا هستیم تا اهمیت موصل را بیان کنیم و از همه فرقه‌های تشکیل دهنده جامعه عراق قدردانی کنیم

وی با اشاره به اینکه روند بازسازی بسیار کند است از قصد فرانسه برای افتتاح مدارس و کنسولگری در این شهر خبر داد. 

العرب در ادامه نوشت: ناظران معتقدند آنچه می‌تواند به مکرون در ماموریت خود کمک کند آشنایی زیاد شرکت‌های فرانسوی از پرونده‌های عراقی زیادی از سلاح گرفته تا برق و مترو بغداد است، اما آیا فرانسه می‌تواند این پروژه‌ها را تامین مالی کند؟ 

به گفته این ناظران، فرانسه از نظر مالی در وضع اقتصادی خوبی نیست و عراق نیز از سال ۲۰۰۶ با از دست دادن تمام پول های وارد شده به خزانه در پی فروش نفت، زمانی که قیمت آن بالا بود،  می تواند کشور ورشکسته‌ای تلقی شود.  

فرانسه از زمان جنگ ۱۹۹۱ هنگامی که «فرانسوا میتران»  رئیس جمهور فقید فرانسه تصمیم گرفت برای آزادسازی کویت به ائتلاف تحت رهبری آمریکا بپیوندد، نفوذ خود در عراق که در دهه هشتاد آن را به دست آورده  بود را از دست داد.  

العرب با اشاره به اینکه رئیس جمهور فرانسه از فواید و خطرات عقب نشینی آمریکا در منطقه آگاه است، افزود: بنابراین فرانسه سعی دارد پس از خروج آمریکا از عراق در پایان سال جاری میلادی، از خلاء ایجاد شده استفاده کند. 

به نوشته این روزنامه، اقدامات مکرون برای بازگشت گسترش نفوذ فرانسه در عراق در سال گذشته هنگامی آغاز شد که وی پس از سفر به بیروت به بغداد سفر کرد تا از فرصت رسیدن «مصطفی الکاظمی» به عنوان نخست وزیر، استفاده کند. 

عراق با مشکلات و بحران‌های متعددی از برق گرفته که برای تامین آن به ایران وابسته است تا خرابی زیرساخت‌ها، خدمات و بحران اقتصادی که با کاهش قیمت نفت و گسترش کرونا تشدید شده است و همچنین مشکلات امنیتی، مواجه است.  

ناظران می‌گویند که فرانسه می‌تواند برای حل این مشکلات راه حل‌هایی ارائه دهد اما در این مسیر از مشکلی رنج می‌برد.  

آن‌ها معتقدند که فرانسه بسیار بزرگتر از آن است که نادیده گرفته شود اما بسیار کوچک از آن است که بتواند از خلاء آمریکا در عراق استفاده کند و گزینه‌ها و راه حل‌های جامع در سطح آنچه آمریکا ارائه می‌دهد را ارائه دهد.  

العرب ادامه داد: انتظار می‌رود که پاریس برای بازگرداندن نفوذ خود در عراق با مانع ترکیه روبرو شود و یادآور سناریویی است که در لیبی با آن روبرو شد و نتوانست مانع کنترل غرب لیبی توسط ترکیه شود.  

به نوشته این روزنامه، مکرون در سفر خود به عراق همچنین از شهر اربیل پایتخت اقلیم کردستان عراق که ماه‌ها شاهد عملیات نظامی ترکیه علیه جنگجویان حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در مناطق صعب العبور کوه "متینا" واقع در مرز بین ترکیه و اقلیم کردستان عراق بوده است، دیدن کرد.  

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه بامداد شنبه برای شرکت در نشست منطقه‌ای حمایت از عراق در بغداد، وارد پایتخت این کشور شد. 

طبق برنامه وی پس از حضور در این نشست که با حضور همسایگان عراق، نمایندگان سازمان‌های بین المللی و برخی کشورهای جهان برگزار شد، از اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق و موصل در شمال این کشور دیدن کرد. 

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.