همزمان با هفته دولت، پنج پروژه منطقه ویژه اقتصادی سرخس با سرمایه‌گذاری ۵۴ میلیارد ریالی آستان قدس رضوی افتتاح شد.

افتتاح ۵ پروژه در منطقه ویژه سرخس با سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی

به گزارش قدس آنلاین، این پروژه‌ها شامل اجرای شبکه ۲۰ کیلوواتی برق‌رسانی به ایستگاه‌های ریلی، احداث سکوی تخلیه و بارگیری، پروژه آبرسانی به واحدهای مستقر، شبکه آبیاری قطره ای فضای سبز و همچنین ساخت و تجهیز ساختمان آتش‌نشانی منطقه ویژه اقتصادی سرخس است، ضمن اینکه پروژه شبکه گازرسانی به این منطقه نیز کلنگ‌زنی شد.

تامین برق واحدهای مختلف بسته‌بندی و کارگاه‌های صنعتی منطقه ویژه
پروژه برق‌رسانی ۲۰ کیلوولتی که به بهره‌برداری رسیده است، در واقع شبکه اصلی برق‌رسانی به زمین‌های واگذار شده در سایت‌های مختلف  STB و STA  است. سایت‌های STB ویژه عملیات تخلیه و بارگیری‌های ریلی، شامل سایت کانتینری، سکوهای لیفتراکی برای عملیات ترانشیپمنت کالا، انبارهای مسقف و... است. همچنین STA از دو بخش انرژی و سایت بارانداز تشکیل شده و برای عملیات ریلی اعم از تخلیه و بارگیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پروژه در کنار تامین روشنایی خطوط ریلی، جاده ترانزیت، محوطه تانک‌فارم، سکوهای لیفتراکی، چاله تخلیه غلات و روشنایی پل‌ها، از جمله طرح‌هایی است که با  ۳ میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری رسید.
احمد صادقی گلمکانی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس درباره این پروژه‌ها گفت: باتوجه به این‌که حدود ۱۲۰ هکتار زمین در قسمت سایت STA برای منطقه بارانداز خطوط ریلی در نظر گرفته شده و در اختیار واحدهای مختلف بسته‌بندی و کارگاه‌های صنعتی قرار گرفته شده است، ضروری بود برق مورد نیاز این واحدها تامین شود که با بهره‌برداری از پروژه شبکه ۲۰ کیلوواتی، این امر محقق شد.
وی ادامه داد: همچنین به‌دلیل این‌که عملیات تخلیه و بارگیری در سایت ریلی منطقه ویژه، تا پاسی از شب ادامه دارد و دیزل‌های راه‌آهن نیز برای حمل واگن در شب و در سایت منطقه تردد می‌کنند، پروژه شبکه روشنایی این محدود نیز اجرا شد تا روشنایی در قسمت‌های مختلف سایت‌های ریلی برقرار باشد. به گفته صادقی گلمکانی، این پروژه مجموعا شامل حدود ۸ کیلومتر شبکه برق‌رسانی است.

افزایش ظرفیت سکوی تخلیه و بارگیری
وی همچنین با اشاره به افزایش ظرفیت سکوی تخلیه و بارگیری با صرف ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار، گفت: باتوجه به گسترش خطوط ریلی و تجمیع گمرکات در منطقه ویژه اقتصادی سرخس و همچنین چند برابر شدن بارهای ورودی به منطقه، نیاز به افزایش سکوی لیفتراکی تخلیه و بارگیری وجود داشت که در این راستا فضایی به طول ۱۰۰ متر و عرض ۱۰ متر، به سکوی قبلی اضافه شد و بدین ترتیب امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ واگن به‌صورت همزمان فراهم شده است.
صادقی گلمکانی، هدف از اجرای این پروژه را افزایش سطح رضایتمندی صاحبان کالا و نمایندگان شرکت‌های حمل‌ونقل دانست و افزود: هرچه زیرساخت‌های خطوط ریلی و ترانزیتی و همینطور سکوهای لیفتراکی در داخل منطقه توسعه پیدا کند، زمینه افزایش ورود بار، ایجاد درآمد بیشتر و نیز رضایتمندی مشتریان و صاحبان کالا فراهم خواهد شد. او ادامه داد: زمانی که واگن‌های بیشتری بتوانند به طور همزمان عملیات تخلیه و بارگیری را در کنار سکوهای لیفتراکی و در مجاورت خطوط ریلی عریض و نرمال انجام دهند، نیروی کار بیشتری نیز به‌کار گرفته خواهد شد و در نتیجه اشتغالزایی افزایش خواهد یافت.

اجرای ۷ کیلومتر شبکه آب‌رسانی و تجهیز سامانه آبیاری قطره‌ای فضای سبز
صادقی گلمکانی همچنین با اشاره به افتتاح شبکه آبرسانی به طول ۷ کیلومتر در دو سایت STB و STA افزود: زمین‌های سایت STB قابل واگذاری به سرمایه‌گذاران برای ساخت‌وساز و ایجاد واحدهای تولیدی است که نیاز به آب، برق و تلفن دارد، از این رو باتوجه به واگذاری زمین‌های مذکور، انجام شبکه آب‌رسانی از اولویت‌های منطقه ویژه در این سایت بود. وی تصریح کرد: همچنین با توجه به بحران کمبود آب در سراسر کشور و همچنین شهرستان سرخس، با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب در منطقه ویژه اقتصادی سرخس، آبیاری فضای سبز منطقه با ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار، به سیستم تحت فشار قطره‌ای مجهز شده است.

ساخت ساختمان آتش‌نشانی
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به دیگر پروژه تکمیل شده در این منطقه نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اقدامات توسعه‌ای در منطقه از جمله تجمیع گمرکات، افزایش تعداد کامیون‌های ورودی و همچنین استقرار واحدهای تولیدی، استقرار واحد آتش‌نشانی در این منطقه ضرورت داشت که در همین راستا ساختمانی به مساحت ۴۰۰ متر مربع برای این منظور احداث شد و به بهره‌برداری رسید.

کلنگ‌زنی شبکه گازرسانی
صادقی گلمکانی در پایان گفت: علاوه بر افتتاح طرح های مذکور، پروژه شبکه گازرسانی در این منطقه نیز کلنگ‌زنی شد. به گفته وی، طول این طرح گازرسانی ۶ کیلومتر بوده و اعتبار مورد نیاز آن یک میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.