یک مقام ارشد دولت آمریکا با اشاره به گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه کره شمالی بر ضرورت از سرگیری فوری گفت‌وگوها با این کشور تاکید کرد.

واکنش آمریکا به گزارش آژانس/ باید به فوریت مذاکره با کره شمالی ازسرگرفته شود

به گزارش قدس آنلاین، فارس به نقل از رویترز نوشت:

یک مقام ارشد دولت آمریکا بعد از ظهر دوشنبه، گفت گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر راه اندازی مجدد راکتور اتمی توسط کره شمالی نشان دهنده نیاز فوری به گفت‌وگو است و ایالات متحده به دنبال حل این مسئله با پیونگ یانگ است.

خبرنگار شبکه خبری «سی بی اس» نیز در توییتی با اشاره به گزارش آژانس نوشت، یکی دیگر از چالش‌های امنیت ملی برای تیم بایدن. به نظر می‌رسد کره شمالی ماه گذشته یک راکتور اتمی را دوباره راه اندازی کرده است.

آژانس اتمی در گزارش سالیانه خود اعلام کرد، کره شمالی یک راکتور اتمی را که احتمال تولید پلوتونیوم درجه تسلیحاتی در آن وجود دارد، دوباره راه‌اندازی کرده است.

به نوشته رویترز، آژانس با ادعای تلاش‌های کره شمالی برای توسعه زرادخانه اتمی خود اظهار داشت، نشانه فعالیت در راکتور پنج مگاواتی پیونگ‌یانگ، که توانایی تولید پلوتونیوم برای تسلیحات اتمی را دارد، برای اولین بار از اواخر سال ۲۰۱۸ دیده شده است.

در این گزارش آمده است: «از اوایل جولای ۲۰۲۱ نشانه‌هایی از فعالیت عملیاتی مانند خروجی آب خنک‌ کننده از راکتور یونگ ‌بیون مشاهده شده است».

به نوشته رویترز، آژانس اتمی از سال ۲۰۰۹ در پی اخراج بازرسانش از پیونگ‌یانگ، هیچگونه دسترسی به کره شمالی نداشته و فقط از طریق تصاویر ماهواره‌ای به رصد فعالیت‌های اتمی این کشور می‌پردازد.

علی رغم تاکید کره شمالی بر عدم گفت‌وگو با آمریکا تا تغییر رویکردهای این کشور و رفع تحریم‌ها، نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی اخیرا گفت، ایالات متحده رویکرد خصمانه علیه پیونگ یانگ ندارد و آماده دیدار در هر زمان و مکانی با این کشوراست.

«سونگ کیم» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور کره شمالی که برای سفری چهار روزه وارد «سئول» پایتخت کره جنوبی شده بود، پس از دیدار با همتای کره جنوبی خود به خبرنگاران گفت: «ایالات متحده قصد خصمانه ای نسبت به کره شمالی ندارد».

کیم گفت که ایالات متحده از تلاش‌ها برای بهبود روابط بین دو کره حمایت می‌کند و همچنان آماده مذاکره مستقیم با پیونگ یانگ است. وی گفت: «من همچنان آماده ملاقات با همتایان کره شمالی در هر نقطه و در هر زمان هستم».

مذاکرات خلع سلاح اتمی در دوران دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۹ متوقف شد و دلیل آن رد پیشنهاد «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی مبنی بر لغو تحریم‌های این کشور درازای خلع سلاح اتمی کره شمالی بود. از آن زمان به بعد، روابط بین دو کره همچنان در حالت تعلیق به سر می برد.

وزارت خارجه کره جنوبی نیز یکشنبه اعلام کرد که نماینده ارشد اتمی این کشور برای مذاکره درباره تلاش‌ها برای از سرگیری گفت‌وگو با کره شمالی به ایالات متحده رفته است.

سفر چهار روزه «نو کیو دوک» به واشنگتن پس از سفر«سونگ کیم»، همتای آمریکایی وی به سئول در هفته گذشته صورت می‌گیرد که طی آن دو نفر درباره کمک‌های بشردوستانه به کره شمالی در بحبوحه افزایش تنش‌ها در اعتراض پیونگ یانگ به رزمایش‌های نظامی بین کره جنوبی و آمریکا گفت‌وگو کردند. این دیپلمات ارشد کره جنوبی قبل ازعزیمت به واشنگتن به خبرنگاران گفت: «دولت ما در مورد اقدامات مختلف برای از سرگیری مذاکرات با کره شمالی مذاکرات گسترده‌ای با دولت بایدن داشته است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.