سال گذشته در این روزها کشورهای عربی خلیج فارس برای عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی در تب‌وتاب بودند و کشورهایی مانند امارات و بحرین با نادیده گرفتن حقوق ملت فلسطین، سرخوش از برقراری روابط با یک رژیم جعلی غاصب شدند.

نه اسرائیل امن‌تر شد نه سازشکاران نفعی بردند

در این راستا و به منظور بررسی نتایج یک‌ساله این روابط و پیامدهای آن برای طرف‌های ذی‌ربط، «محمود الزهار» یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» در گفت‌وگو با خبرنگار قدس به تشریح این موضوع پرداخت و گفت: نخست اینکه اصطلاح «عادی‌سازی» یک اصطلاح اشتباه و دروغین است؛ مفهوم واقعی آن «خوارسازی» است. این یک مسئله طبیعی نیست که کسانی از دیگر نقاط جهان به سرزمین و خاک تو بیایند، آن را اشغال کنند و روابط شما با آن‌ها عادی باشد، مگر آنکه شما برای مقدسات و سرزمین و خاک خود اهمیتی قائل نباشید. در نتیجه، فرایند «عادی‌سازی» یک جنایت بود که علیه صاحبان اصلی سرزمین فلسطین در وهله نخست و تمام مسلمانان در وهله بعدی اعمال شد. چیزی که بر پایه فاسد بنا شده، امکان ندارد تداوم پیدا کند و به همین خاطر بود که مقاومت فلسطینی در سال ۱۹۴۰ شکل گرفت تا این لکه ننگ را از جهان اسلام پاک کند.

محمود الزهار افزود: آنچه امروز همه به آن باور دارند، این است که این عادی‌سازی‌ها نمی‌تواند برای رژیم اشغالگر قدس مصونیتی ایجاد کند و هیچ حفاظتی را از دولت‌های اقدام‌کننده به عادی‌سازی روابط در برابر ملت آن‌ها که مخالف رژیم صهیونیستی هستند، به همراه نخواهد داشت. امروز می‌بینیم در افغانستان تحولات به چه سمتی پیش رفته و اشغالگران با چه مذلتی مجبور به خروج از این کشور شده‌اند و مشابه این تحولات در کشورهای دوست با رژیم صهیونیستی نیز می‌تواند رخ دهد. علاوه بر این، عادی‌سازی انجام شده، نفعی را برای کشورهای اقدام‌کننده به عادی‌سازی نداشته است. دلیل این مدعا کاری است که مقاومت یمن در برابر آن‌ها انجام داده و توانست کاروان‌های دریایی این کشورها را در تنگنای شدید قرار دهد و مناطق مختلفی را در خاک آن‌ها هدف قرار داد؛ درنتیجه می‌بینیم امروز این کشورها شروع به گسترش دامنه روابط خود با دیگر کشورها کرده‌اند و در کنفرانس‌هایی(اجلاس بغداد) شرکت می‌کنند که رقبا و کشورهایی که با آن‌ها اختلاف داشته‌اند، حضور دارند.

مقام ارشد جنبش حماس تصریح کرد: امروز مقاومت در تمام کشورهای عربی و اسلامی باید متحدانه مقابل کشورهای اقدام‌کننده به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بایستند تا آزادسازی سرزمین‌های اسلامی تحقق یابد. رژیم صهیونیستی خیال می‌کرد این عادی‌سازی‌ها موجب خواهد شد در حاشیه امنیت بهتری قرار گیرد، اما دیدیم در «نبرد شمشیر قدس» چگونه این آمال صهیونیست‌ها برباد رفت. نبرد شمشیر قدس هم اسرائیل و هم آن‌هایی را که فکر می‌کردند اسرائیل قوی است در هم کوبید. بنابراین مشاهده کردیم هیچ‌گونه عادی‌سازی و توافق با رژیم صهیونیستی نه برای خود آن و نه برای طرف‌های مقابل، امنیت‌ساز نخواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که تغییر رئیس جمهور آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل چه تأثیری بر روند توافقات و عادی‌سازی‌ها داشته، گفت: به طور قطع شرایط در دوره دونالد ترامپ بسیار بدتر بود؛ زیرا او با تمام توان برای منافع رژیم صهیونیستی تلاش می‌کرد، حتی اگر علیه منافع خود آمریکا بود. امروز شرایط کمی تغییر کرده و دموکرات‌ها به منافع آمریکا به‌ویژه پس از شیوع کرونا و رکود اقتصادی با نگاهی متفاوت از ترامپ می‌نگرند. دونالد ترامپ اعمال فشار و نفوذ بیشتری بر کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل داشت، اما امروز بایدن بیشتر گرفتار مشکلات داخلی و پیامدهای اقتصادی ویروس کروناست و منافع آمریکا را به منافع اسرائیل اولویت داده است؛ در نتیجه فشارها اندکی کمتر شده است. به نظر من تحولات افغانستان می‌تواند درس خوبی برای کشورهای عربی باشد و باید از سیاست‌های احمقانه علیه منافع خود دست بردارند.

محمودالزهار در پایان آینده روند عادی‌سازی‌ها را به نفع مقاومت پیش‌بینی کرد و گفت: محور مقاومت باید با یکدیگر متحد شوند و فعالیت‌های خود را تشدید کنند تا دست برتر را داشته باشند و حمایت‌های لازم از آن به عمل آید؛ چرا که ناگزیر آینده برای آزادی است، نه برای عادی‌سازی؛ در نتیجه امروز ملت‌ها باید از تجربه گذشته درس بگیرند و نقش خود در طرد مزدوران را ایفا کنند. امروز مقاومت باید با تمام امکانات تقویت شود تا به سناریوی عادی‌سازی و تحقیر پایان دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.