تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، اجماع‌سازی منطقه‌ای علیه ایران را بدون نتیجه ارزیابی کرد و گفت: به نظر می‌رسد دست و پا زدن نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تشکیل سازوکار نظامی منطقه‌ای عبری- عربی با شکست روبه‌رو شود.

اجماع‌سازی منطقه‌ای علیه ایران نتیجه‌ای ندارد

به گزارش قدس آنلاین، «حسن هانی‌زاده»  درباره پیشنهاد نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس برای تشکیل ائتلاف نظامی شبیه ناتو میان این رژیم و کشورهای حاشیه خلیج فارس و اردن گفت: سفر اخیر «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا و دیدار با رییس‌جمهوری این کشور در حالی انجام شد که هیچ دستاورد ملموسی برای رژیم صهیونیستی به همراه نداشت.

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی به تحولات اخیر منطقه‌ غرب آسیا در هفته گذشته اشاره کرد و افزود: سفر بنت به واشنگتن همزمان با حوادث تروریستی فرودگاه کابل بود که منجر به کشته شدن شماری از سربازان آمریکایی در افغانستان شد. همچنین نشست بغداد، تحولات افغانستان و خروج نیروهای نظامی آمریکا از منطقه اتفاقاتی بودند که این سفر را تحت شعاع قرار دادند.

وی با بیان اینکه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با چند هدف راهی آمریکا شد اما در هیچ کدام از موارد نتوانست واشنگتن را با تل‌آویو همراه سازد، خاطرنشان کرد: مهمترین هدفی که بنت در این سفر دنبال می‌کرد، اجماع‌سازی علیه ایران، همراه کردن واشنگتن با تل‌آویو ضد تهران و تشکیل یک سازوکار منطقه‌ای برای مقابله با تهران بود که در هیچ کدام موفق نشد.

اسراییل و خاورمیانه جزو اولویت‌های اصلی آمریکا نیستند

هانی‌زاده ادامه داد: بنت در این سفر کوشید آمریکا را از ادامه مذاکرات وین منصرف کرده و واشنگتن را به تداوم سیاست فشار حداکثری علیه ایران که از دوران ترامپ آغاز شده بود، مجاب کند که در این مورد با پاسخ منفی کاخ سفید روبه‌رو شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، یکی دیگر از اهداف سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را ایجاد هماهنگی با آمریکا در مورد سرزمین‌های اشغالی برشمرد و خاطرنشان کرد: بنت در این باره نیز موفق نشد چراکه نگاه بایدن و تیم سیاست خارجی او نسبت به مساله فلسطین و سرزمین‌های اشغالی با نگاه دولت سابق آمریکا تفاوت دارد. ترامپ تمام تلاش خود را برای ارتقای جایگاه رژیم صهیونیستی به کار گرفت اما فقط توانست زمینه پیوند دو کشور بحرین و امارت با این رژیم را فراهم کند.

وی، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را در ایجاد اجماع‌سازی علیه ایران ناکام ارزیابی کرد و گفت: در شرایط کنونی اجماع‌سازی منطقه‌ای علیه ایران نیز نتیجه‌بخش نیست. دولت ایران به تازگی تغییر کرده و تهران هم‌اینک در آستانه بازگشت به مذاکرات وین است. ایران در پی توسعه روابط با کشورهای منطقه است و عزم آمریکا برای مهار چین و تحولات افغانستان و آینده مبهم آن موجب شده تا اسراییل و در کل، خاورمیانه جزو اولویت‌های اصلی آمریکا نباشد.

روند تحولات منطقه در مسیر بومی‌سازی قرار دارد

هانی‌زاده افزود: به‌رغم تلاش بنت برای ایجاد هماهنگی با دولت آمریکا در مساله فلسطین، دولت بایدن، او را برای بهبود روابط با تشکیلات خودگران فلسطین و پیگیری راه حل دو کشوری تحت فشار قرار داده که در این چارچوب، به تازگی «بنی گانتز» وزیر دفاع رژیم صهیونیستی با «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرده است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی،  دست و پا زدن نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تشکیل سازوکار نظامی منطقه‌ای عبری و عربی را ناموفق ارزیابی و عنوان کرد: منطقه غرب آسیا در شرایطی نیست که یک سازوکار نظامی عبری و عربی مانند ناتو بخواهد علیه کشور مهمی در منطقه چون ایران تشکیل شده و فعالیت کند.

وی، روند تحولات منطقه را در مسیر بومی‌سازی دانست و یادآور شد: آمریکا تمایلی برای ادامه حضور در خاورمیانه ندارد. انگیزه آمریکا مهار چین و رسیدگی به مسائل داخلی‌اش است و از سویی، توان مالی لازم برای باقی ماندن در خاورمیانه را هم ندارد. بنابراین تمایل واشنگتن، حل مسائل منطقه از سوی کشورهای منطقه است و لازمه آن، همکاری کشورها با یکدیگر است و نه تقابل.

همه کشورهای منطقه در مورد ایران نظر واحدی ندارند

هانی‌زاده با اشاره به شکست تلاش‌های برخی از کشورهای عربی برای تشکیل یک سازوکار نظامی عربی بیان کرد: برخی از کشورهای عربی بعد از شکست صدام در کویت و همچنین در یک دهه اخیر تلاش‌هایی را انجام دادند که یک مجموعه نظامی برای تقابل علیه با ایران تشکیل دهند. سپر منطقه نیز شکل گرفت اما این مجموعه هم بعد از مدتی متلاشی شد.

این کارشناس مسائل جهان عرب، کشورهای عرب منطقه را در اندازه تشکیل یک ناتوی منطقه‌ای علیه ایران ندانست و گفت: همه کشورهای منطقه در مورد ایران نظر واحدی ندارند. برخی مانند عمان و قطر از دوستان ایران هستند و برخی با ایران رقابت و شراکت دارند و برخی از آنها نیز روابط دوستانه‌ای با ایران ندارند. قاعدتا کشورهایی که روابط خصمانه‌ای با ایران ندارند، در پی تقابل با تهران هم نخواهند رفت.

هانی زاده با اشاره به شکست نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان، یادآور شد: ناتو با آن سابقه نظامی و حضور ۲۸ کشور در آن، دچار فرسایش شده و درصدد خروج از منطقه است. تحولات افغانستان نیز نشان داد که شکل‌گیری یک مجموعه نظامی برای تقابل با یک کشور خاص با شکست‌ روبه‌رو می‌شود.

وی اضافه کرد: مساله دیگر، عدم تجانس کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی است که میان آنها هیچ تجانس فرهنگی، نظامی و... وجود ندارد و این عدم تجانس، موجب می‌شود زمینه همکاری میان آنها علیه ایران فراهم نباشد.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.