رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر از پتانسیل بالای " حمام قدیمی شهر ازندریان" برای تبدیل شدن به سفره‌خانه سنتی خبر داد.

پتانسیل " حمام قدیمی ازندریان" برای تبدیل شدن به سفره‌خانه سنتی

 به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم جلیلی گفت: شهر ازندریان دارای یک حمام قدیمی متعلق به دوره قاجار است که پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به سفره‌خانه سنتی را دارد.

وی اظهارکرد: حمام ازندریان مانند اکثر حمام‌های قدیمی از دو بخش اصلی سربینه و گرم‌خانه تشکیل شده است، سربینه فضایی با قاعده مربع که محل استراحت و کندن رخت بوده و در کف آن حوضی مربع شکل با مساحتی قریب به ۸۰ متر وجود دارد که از یک طاق بزرگ مرکزی و چند طاق کوچک تشکیل شده است 

جلیلی ادامه داد: قسمت گرم‌خانه مردانه مساحتی حدود ۱۰۰ متر مربع دارد و فضای چهار طاقی بوده که بخش خزینه در این قسمت ساخته شده است، نیز حمام زنانه در سمت راست درب ورودی حمام و به‌صورت مجزا قرار گرفته و این در حال حاضر در اختیار شهرداری ازندریان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: حمام شهر ازندریان به دوره قاجار بر می‌گردد و در محله‌های قدیم ازندریان و در مسیر منتهی به جاده عشاق ساخته شده است، این حمام زیبا بسیار سالم و سر پاست در سال‌های قبل توسط بهره‌بردار اندود سیمان و گچ‌بر روی دیواره‌ها کشیده شده و بخشی از زیبایی معماری و آجرکاری بنا پنهان شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این اثر باستانی سال‌هاست که متروک مانده است، بنابراین با توجه به ظرفیت خوب ازندریان و قرارگیری در مسیر اصلی ملایر به همدان قابلیت تغییر کاربری و تبدیل شدن به سفره‌خانه سنتی را دارد.

وی تصریح کرد:  با توجه به وجود کارخانه‌های متعدد سیلیس در ازندریان و حضور تجار ایرانی و خارجی، ایجاد این سفره‌خانه توجیه اقتصادی بسیاری خوبی دارد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.