دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: اگرچه وضعیت استان و بویژه شهر مقدس مشهد در حوزه دارو تحت کنترل است اما همچنان در زمینه تامین سرم مورد نیاز بیماران کرونایی کمبودهایی وجود دارد.

تداوم کمبود سرم برای بیماران کرونایی در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر محمد رضا افخمی  گفت: در حال حاضر  به یک ثبات نسبی دست یافته ایم و در تامین داروهای اصلی  مورد نیاز بیماران کرونایی در مشهد ، مشکلات کمتر  شده  است.

وی افزود:  اگرچه اوضاع در حوزه دارو تحت کنترل است اما همچنان در زمینه تامین سرم مورد نیاز بیماران کرونایی  کمبود وجود دارد.

 عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد تصریح کرد: علاوه بر زائرپذیری شهر مشهد؛ بیماران کرونایی و غیرکرونایی مراجعات بسیار زیادی از استان های همجوار به مشهد دارند لذا در تامین دارو و سهمیه دارویی مشهد باید این موضوع لحاظ شود.

دکتر افخمی افزود: در حال حاضر در مشهد و اطراف آن ۷۰۱ داروخانه خصوصی داریم و در شهرهای  چون فریمان ، چناران، درگز و قوچان که تابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند نیز ۱۲۷ داروخانه خصوصی وجود دارد. ۴۶ داروخانه دولتی در مشهد و ۱۶ داروخانه دولتی در شهرهای مذکور دایر است که در مجموع ۸۹۰ داروخانه دولتی و خصوصی را در بر می گیرد.

وی بزرگترین چالش فراوری جامعه داروسازی را نبود بستر مناسب برای فعالیت و کار داروسازان در صنعت تولید دارو، شرکت های پخش دارو و بیمارستانها دانست و گفت: از یک سو مرتب در حال تربیت داروساز هستیم و  از سوی دیگر قوانین طوری تعریف شده است که عملا داروسازان در بخشهایی که بایستی به کارگیری شوند؛ حضور نداشته و به کارگیری نمی‌شوند؛ در این بین آئین نامه  و ضوابط  تاسیس داروخانه  به عنوان مسکن تغییر پیدا کرده است تا داروسازان بیشتری کار و فعالیت خود را در قالب تاسیس داروخانه جستجو کنند.

وی در پایان بر اهمیت توزیع عادلانه دارو در داروخانه های سطح شهرها و ایجاد بستر برای فعالیت داروخانه ها در مناطق کم برخوردار و حاشیه شهرها اشاره کرد و گفت: توزیع دارو در داروخانه های دولتی و خصوصی سطح شهر به خصوص در شرایط پاندمی کرونا از تمرکز بیماران در چند داروخانه برای دریافت داروی مورد نیاز خواهد کاست و از ترددهای فراوان و ایجاد ترافیک در محدوده فعالیت داروخانه های خاص تامین کننده نیز می‌کاهد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.