مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) از آغاز عملیات اجرایی احداث مرکز تطهیر ایزوله در بهشت زهرا خبر داد و گفت: این مرکز تا کنون حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

فوتی های پایتخت در برخی روزهای پیک پنجم کرونا به عدد ۴۰۰ رسید

به گزارش قدس آنلاین، سعید خال در هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در ارائه گزارشی از عملکرد سازمان بهشت زهرا (س)، ضمن آرزوی سلامتی برای مهدی چمران ریاست شورای شهر تهران گفت: طی ۱۹ ماه گذشته فرصتی فراهم نشده بود که سازمان بهشت زهرا مستقیما گزارشی را از عملکرد خود ارائه دهد، اما خوشبختانه در این شورا و با حمایت هیات رئیسه و اعضا این وقت در اختیار بهشت زهرا گذاشته شد. گزارش من متکی بر عملکرد بهشت زهرا به صورت ویژه در حوزه کرونا است.

وی افزود: بهشت زهرا در سال ۱۳۴۵ کلنگ احداثش به زمین زده شد و در تیر ماه ۱۳۴۹ به بهره برداری رسید. این آرامستان برای ۳۰ سال در نظر گرفته شده بود اما دو سال زودتر یعنی در سال ۷۸ ظرفیت آن به اتمام رسید که عمده دلیل آن را می توان وقوع جنگ تحمیلی قلمداد کرد. سازمان بهشت زهرا مجموعا ۵۸۴ هکتار است که به همراه حرم حضرت امام ۷۵۰ هکتار می شود و بزرگترین آرامستان در میان تمام آرامستان های ادیان به لحاظ مدرنی و به روز شدن قلمداد می شود. البته آرامستان وادی السلام به لحاظ مساحت مقداری از بهشت زهرا بزرگتر است. در بهشت زهرا یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تدفین شده اند.

وی ادامه داد: از ابتدای اسفند سال ۱۳۹۸ سازمان بهشت زهرا در گیر بحران بی سابقه ای در طول ۵۰ سال گذشته شد که تا کنون تجربه آن وجود نداشت. حتی در طول سال های دفاع مقدس، سیل تهران، زلزله بم و رودبار چنین اعداد و ارقامی در متوفیان دیده نشده بود. در پیک پنجم کرونا در برخی روزها عدد متوفیان به ۴۰۰ رسید که نیمی از آنها متوفیان مربوط به کرونا بودند. از سوی دیگر بر خلاف بحران های قبلی این بحران بسیار طولانی است و هنوز هم آینده ای برای آن متصور نیستیم.

وی تاکید کرد: اواخر بهمن ماه به ما اطلاع داده شد که کرونا به سمت بهشت زهرا می آید. لذا در این امر تغییر آرایش دادیم و در درون بهشت زهرا دستورالعمل هایی را تهیه کردیم. مکاتباتی با دفتر علما انجام شد و استفتائاتی گرفته شد، اولین زمزمه های شستشوی متوفیان کرونایی از شهر قم آغاز شد و در تهران ظرف روزهای نخست شیوع این بیماری متوفیان از یک، سه و پنج نفر در روز آغاز و در فروردین عدد ۱۲۷ را تجربه کردیم. سرانجام ۱۵ فروردین سال ۹۹ جلسه ای در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد و آخرین چالش ها مورد بررسی قرار گرفت که نهایتا عصر ۱۶ فروردین کار تطهیر با آب برای متوفیان کرونایی آغاز شد که این موضوع بعدا در تمام استان ها رویه شد اما مسئله اصلی آب بود که در همین راستا تجهیزات کلر زنی و پایش آب انجام و نسبت به بی خطر بودن آب اطمینان حاصل شد. از سوی دیگر جلسات متعددی با آرامستان های کشور و دستگاه های مختلف اجرایی برگزار شد.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا با تاکید بر اینکه مهمترین مسئله ما تهیه سردخانه بود، افزود: به سرعت سردخانه هایی در بهشت زهرا نصب شد و تلاش کردیم مشکلی در راستای غسل متوفیان کرونایی به وجود نیاید. دستگاه های ضد عفونی به صورت بومی برای بهشت زهرا تهیه شد و روزی هفت مرتبه بهشت زهرا ضدعفونی شد. از سوی دیگر حضور ناظران شرعی در بهشت زهرا افزایش پیدا کرد و تا این لحظه ۱۲ بار پرسنل بهشت زهرا چک آب شده اند.

به گفته خال، ۲۲۵ نفر از پرسنل ما مبتلا به این بیماری شدند اما در کمترین فاصله رسیدگی های لازم انجام و به حمدالله تا این لحظه بهشت زهرا حتی یک تلفات هم نداشته که این مهم با برنامه ریزی و رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی انجام شده است. ۶۰۰ نفر از پرسنل در اسفند ماه ۹۹ که در خط مقدم بودند واکسن دریافت کردند و با توجه به بودجه ای که معاونت مالی شهرداری تهران در نظر گرفته است مرکز تطهیر ایزوله در سازمان بهشت زهرا در دستور احداث قرار گرفته و تا کنون حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ادامه داد: ظرفیت سازمان بهشت زهرا برای تدفین اموات به صورت روزانه در شرایط عادی بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ نفر بود و در بحران نیز تا حدود ۲۴۰ نفر این ظرفیت قابل افزایش بود؛ اما در بحران کرونا تا ۲.۵ برابر این ظرفیت با فشار مضاعف و چند شیفته کار کردن پرسنل افزایش پیدا کرد. سازمان بهشت زهرا سازمان بدون تعطیلی است که بر اساس اعلام وزارت بهداشت در صدر رعایت پروتکل های بهداشتی بوده است. جایی که می توانست منشأ اپیدمی شود و با توجه به حجم شلوغی که وجود داشت با تدابیر و رعایت پروتکل ها در بالاترین سطح توانست موجب شود که حتی یک نفر از پرسنل ما در پی ابتلا به این بیماری فوت نکند.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا(س) با بیان اینکه این سازمان در این ایام به ادیان دیگر نیز به لحاظ دفن و مسائل بهداشتی کمک های فراوانی داشته، افزود: این در شرایطی است که مدیریت تدفین در جهان ناتوان شده بود، به شکلی که تدفین های دسته جمعی انجام شد اما در بهشت زهرا تا این لحظه چنین اتفاقی نیفتاده و هر متوفی بر اساس خواست خانواده خود در هر کجا که خواسته اند تدفین شدند. تا این لحظه در بهشت زهرا چیزی به نام قطعه کرونایی نداشته ایم. البته در این راستا افراد بسیاری از جمله آقای رئیسی به ما کمک کرده اند، حضور نمایندگان مجلس و شورا و کمک نیروی انتظامی، سپاه و ارتش و ستاد کرونا در تحقق این اهداف مهم بسیار حائز اهمیت بوده است.

وی تاکید کرد: تا شب گذشته ۴۱ هزار و ۵۹۱ نفر متوفیان کرونایی در سایت بهشت زهرا پذیرش شده اند، به این ترتیب ۴۰ درصد متوفیان کرونایی کل کشور در سازمان بهشت زهرا و ۶۰ درصد در سایر آرامستان های کشور پذیرش شده اند. از میان کل متوفیان کرونایی که در بهشت زهرا پذیرش شده اند، ۲۴ هزار و ۸۳۱ نفر مرد و ۱۶ هزار و ۷۵۳ نفر زن بوده اند. همچنین ۱۲ هزار و ۲۱۲ نفر متوفی کار تطهیرشان در بهشت زهرا انجام و توسط آمبولانس های این سازمان به سایر نقاط منتقل شده اند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه اعضای شورای اسلامی شهر تهران سوالات و تذکرات خود را در خصوص گزارش عملکرد سازمان بهشت زهرا مطرح کردند که در همین راستا سید محمد آقامیری پس از استماع گزارش مدیرعامل سازمان بهشت زهرا ضمن قدردانی از پرسنل این سازمان گفت: کار این سازمان کاری بزرگ و جهادی بوده، در ابتدا در حوزه غسل اموات مشکلات بسیاری وجود داشت. چنانکه در روزهای اول شیوع این بیماری یکی از نزدیکان بنده که جانباز هم بود فوت کرد و هر چند که کرونایی نبود به دلیل مشکوک بودن در بهشت معصومه قم نه غسل و نه کفن شد و با همان کاور بیمارستان دفن شد. لذا سوالاتی در خصوص غسل این اموات مطرح شد و در هفته دوم غسل بدن مومنین از دنیا رفته بر اثر این بیماری آغاز شد و بهشت زهرا نیز در این راستا اقدامات موثری را انجام داده است. این اقدام بزرگ در شرایطی انجام شد که تاکید می شود افراد عادی نیز با یکدیگر فاصله اجتماعی داشته باشند اما در سازمان بهشت زهرا کار غسل متوفیان انجام می شود.

حبیب کاشانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز از مدیرعامل بهشت زهرا خواست تا در خصوص تمهیدات و اقدامات انجام شده در حوزه افزایش ظرفیت بهشت زهرا توضیحاتی را ارائه کند.

علیرضا نادعلی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز ضمن قدردانی از زحمات مدیرعامل بهشت زهرا در تذکری تاکید کرد: در ارائه گزارش شما ارجاع به منبع فاسدی همچون بی بی سی بیان شده که حقیقت و غیر حقیقت را با یکدیگر در می آمیزد و ارگان رسمی روباه پیر قلمداد می شود. لذا این کار کار درستی نیست. به اعتقاد من شیوه نامه استفاده از ماخذ باید بر اساس سیاست های جمهوری اسلامی ایران باشد.

جعفر شربیانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه نباید تنها بر افزایش ظرفیت و وسعت بهشت زهرا تاکید کنیم، افزود: باید ظرفیت های دیگری را در شهر تهران مورد توجه قرار دهیم و احداث آرامستان در چند نقطه تهران را دنبال کنیم.

مهدی اقراریان دیگر عضو شورای شهر تهران نیز ضمن تقدیر از مجموعه بهشت زهرا و تلاش گروه های جهادی برای کمک به پرسنل بهشت زهرا در مقابله با بحران کرونا گفت: با توجه به شرایط زلزله خیزی تهران و احتمال بروز بلایای طبیعی و قرارگیری شهر تهران در بحران و با نگاهی به تجربیات دنیا که در این موارد به سمت گورهای دسته جمعی و دفن دسته جمعی حرکت کرده است نیاز است که در بهشت زهرا برای این بحران ها تدابیر لازم اتخاذ و سردخانه هایی به صورت دائمی در جهت مدیریت این بحران ها پیش بینی شود.

سروری نائب رئیس شورای شهر تهران نیز در قالب سوالی از مدیرعامل بهشت زهرا درخواست کرد در خصوص برنامه این سازمان برای استفاده از قبوری که بیش از ۳۰ سال از دفن در آنها گذشته است و همچنین احداث آرامستان در غرب، شرق و شمال تهران توضیحاتی ارائه شود.

به گزارش ایسنا، سعید خال در ادامه و در پاسخ به سوالات و تذکرات اعضای شورای شهر تهران گفت: از میان هشت کاندیدای شهرداری تهران تنها کسی که به موضوع آرامستان های آینده شهر تهران توجه داشته و برای آن برنامه ارائه کرده است آقای زاکانی است که جای خوشحالی دارد. بی تردید ما نمی خواهیم بهشت زهرا را وسعت بدهیم. با ضوابط و قوانین ظرفیت بهشت زهرا را افزایش می دهیم، کاری که تا کنون انجام و مورد قبول واقع شده آن است که قبور بهشت زهرا دو و سه طبقه شده است. همچنین در این خصوص مشاوری گرفتیم که به صورت علمی و تخصصی این موضوع را مورد مطالعه قرار داده است.

وی ادامه داد: برای افزایش ظرفیت نیاز به تامین زمین است و در این حوزه تنها اقدام شهرداری و شورا موثر نیست و دولت نیز باید در تهیه زمین کمک کند. امیدواریم همسویی دولت و مجموعه شورا و شهرداری این فرصت را فراهم کند تا زمین لازم در اختیار گذاشته شود تا در چهار نقطه تهران نسبت به احداث آرامستان اقدام شود. البته باید به این نکته توجه داشت که احداث آرامستان دو سال و نیم به طول می انجامد. بی تردید ما تمام تجربیات خود که ظرف ۵۰ سال گذشته گردآوری شده را در مورد احداث آرامستان در سایر نقاط شهر تهران به کار خواهیم گرفت. سازمان بهشت زهرا در حال حاضر به سوی بهسازی سایر آرامستان ها نیز حرکت کرده است.

وی در خصوص بروز بحران و اقدامات این سازمان نیز گفت: سعی شده است تمهیدات لازم برای مواقع بحرانی اندیشیده شود. در همین راستا تعدادی از قبور در بهشت زهرا آماده شده است که در گذشته چنین تمهیداتی وجود نداشته اما در این حوزه نیز نیازمند کمک دولت هستیم. در ارتباط با نگاه تحولی ما، توجه ویژه ای به بهشت زهرا به عنوان قطب فرهنگی و مذهبی شده است و تلاش خواهیم کرد خواسته های شهرداری تهران در حوزه های مختلف از جمله طرح تحول بهشت زهرا اجرایی شود.

وی تاکید کرد: اگر مردم ما به یاد مرگ باشند خیلی از مشکلاتشان حل خواهد شد. بی تردید یکی از مشکلات بشر این است که مرگ را باور ندارد. مرگ بیش از هر لحظه دیگری به ما نزدیکتر شده است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.