سخنگوی قوه قضائیه گفت: تاکنون درباره موضوع زندان اوین ، ۶ نفر از ماموران خاطی شناسایی شدند که ۴ نفر به دادسرای نظامی و ۲ نفر نیز به دادسرای عمومی تهران معرفی شدند.

 معرفی شش نفر به  دادسرای نظامی و عمومی تهران درباره زندان اوین / احضار متهمان پرونده انتشار فایل صوتی ظریف

به گزارش قدس آنلاین،  ذبیح الله خدائیان سخنگوی جدید قوه قضائیه در اولین نشست خبری خود که به صورت برخط برگزار شد، در خصوص آخرین پیگیری‌های صورت گرفته در مورد فیلم‌های منتشر شده از زندان اوین و برخی برخوردهای خلاف قانون با زندانیان با تاکید بر اینکه صحنه‌هایی که در فیلم‌ها مشاهده می‌شود مغایر قانون بوده و به هیچ وجه قابل قبول و توجیه نیستند، اظهارداشت: قوه قضائیه اصرار بر برخورد با متخلفین دارد و ریاست قوه در ابتدای امر دادستان کل کشور را مسئول و مامور کردند که این مسئله را پیگیری و نسبت به شناسایی عاملان اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: دادستان کل کشور اکیپی را تعیین کردند که سه روز در اوین بودند  و مسئله را بررسی کردند که در نتیجه ۶ نفر از ماموران خاطی شناسایی شدند که ۴ نفر به دادسرای نظامی و ۲ نفر به دادسرای عمومی تهران معرفی شدند و دستور احضار ۲ نفر دیگر از پرسنل زندان اوین هم صادر شده است.

وی گفت: برخی از این افراد هنوز در بازداشت هستند و با برخی متخلفین هم در همان زمان برخورد شده، ولی ما نباید تخلف چند سرباز وظیفه یا کارمند متخلف سازمان زندانها را به پای همه کارکنان زحمت کش این سازمان بنویسیم.

خدائیان با بیان اینکه زندانبانی یکی از دشوارترین مشاغل در جهان است و انصافا همکاران ما شبانه روزی در خدمت زندانیان هستند، افزود: اما در هر قشری افراد متخلف پیدا می‌شوند و قطعا با آنها برخورد خواهد شد.

وی یادآور شد: صحنه‌هایی که در این فیلم‌ها مشاهده می‌شود برخی مربوط به تخلف مأمورین زندانهاست که قابل پیگیری است و برخی درگیری زندانیان و خود زنی آنها که نمی‌شود گفت ماموران مقصر هستند. زندان افراد را از نظر روحی تحت تاثیر قرار می‌دهد که گاهی موجب درگیری می‌شود و باید توجه داشت که برخی افراد در زندان ها کسانی مثل اشرار و قاچاقچی‌ها و ... هستند که یک نفرشان را یک شهر هم تحمل نمی‌کند و در تمام زندانهای جهان چنین صحنه‌هایی اتفاق می‌افتد.

فیلم‌ها مونتاژ شده/ نباید تصور شود هر روز در زندانها چنین صحنه‌هایی داریم

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه خاطرنشان کرد: نکته بعد اینکه در این فیلم‌ها پشت سرهم تخلفاتی رخ می‌دهد و ممکن است کسی تصور کند هر روز در زندانها ما درگیری و نقض حقوق زندانیان رخ می‌دهد، این فیلم ها مونتاژ شده و حوادث کنار هم گذاشته شده‌اند. نباید تصور شود هر روز چنین صحنه‌های داریم.

برخی در قضاوت بی انصافی کردند

وی افزود: نکته بعدی دغدغه‌های ریاست قوه است که برخی بی‌انصافی کردند و گفتند مسئولین به حقوق زندانیان توجه نمی‌کنند. در حالی که حجت الاسلام اژه‌ای دو ماه است مسئولیت قوه را بر عهده گرفته‌اند و اگر دستورات ایشان را مرور کنیم متوجه می‌شویم نسبت به حفظ حقوق زندانیان و شهروندان دغدغه دارد.

وی با اشاره به اینکه اولین ملاقات و دیداررئیس قوه قضائیه پس از انتصابش با زندانیان و خانواده‌های آنها بود، افزود:  در اولین سفر استانی به ایلام  هم در زندان ایلام حضور پیدا کردند و با دستوراتی که صادر کردند و پیگیری رئیس کل دادگستری ۹۰ نفر از زندانیان با آزادی مشروط و تعلیق مجازات و ... آزاد شدند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این با دستورات اکیدی که به روسای دادگستری‌ها داده شد تا شخصا به همراه قضات در زندانها حضور پیدا کنند،  فقط در تهران در این دو ماه در ۵ مرحله دادستان به همراه ۴۰۰ قاضی از زندانها بازدید کردند و با ۲۸ هزار نفر ملاقات داشتند و در نتیجه ۲۹۰۰ نفر از زندانیان مشمول عفو شدند، حدود ۹ هزار نفر به مرخصی رفتند و ۵۷۷ نفر تعلیق مجازات گرفتند.

تخلفات ۸ مدیر آبفای خوزستان

سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده تخلفات مدیران آبفای استان خوزستان هم اظهار داشت: در ارتباط با شرکت آبفای خوزستان پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب اهواز تشکیل شده و حدود ۸ نفر به اتهام تشکیل شبکه اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری تحت تعقیب قرار گرفتند.

وی افزود: حسب گزارش اداره کل بازرسی استان و اداره کل اطلاعات درباره سوء‌ استفاده‌هایی در ارتباط با قراردادهای آبفا با پیمانکاران، از جمله در خرید تجهیزات سخت افزاری و نرم افراری و پروژه احداث تصفیه‌خانه برای شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان و بندر امام، با رقمی بالغ بر ۴۶ میلیون دلار که در سال ۹۴ امضا شده، مشخص شد پیمانکار موظف بوده ظرف ۳ سال پروژه‌ها را به اتمام برساند، اما با وجود اینکه همه بودجه و پول قرارداد با صورت حسابهای صوری به پیمانکار پرداخت شده و اعتبارهای دیگری هم علاوه بر رقم اولیه پرداخت شذه با گذشت ۶ سال هنوز پروژه‌ها به اتمام نرسیده و برخی از پولها و ارزها مورد سوءاستفاده قرار گفته است.

احضار متهمان پرونده انتشار فایل صوتی ظریف در روزها آینده

خدائیان درباره آخرین وضعیت پرونده انتشار فایل صوتی سخنان ظریف و خروج این فایل از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری هم با اشاره به اینکه در این رابطه پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده، گفت: جهت مستند سازی پرونده و جمع‌آوری دلایل و مدارک مبنی بر توجه اتهام، تعداد زیادی از افرادی که مستقیم یا غیر مستقیم دسترسی به این فایل داشتند،  بیش از ۲۰ نفر احضار شدند و از آنها تحقیق صورت گرفت و دلایل و مدارکی جمع آوری شده و پرونده برای احضار متهم یا متهمان آماده است.

وی اظهار داشت: بنابر گزارش دادسرای تهران در روزهای آتی نسبت به احضار متهمان اقدام خواهد شد.

وضعیت محاکم ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت دادگاه‌های ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی پس از ۳۱ شهریور ماه و اتمام مدت استجازه مقام معظم رهبری برای اختیارات ویژه این محاکم هم با اشاره به تاکید رهبری بر تشکیل این محاکم در اسرع وقت بر اساس قوانین موضوعه و ارائه پیش نویس قانونی به مجلس، گفت: این طرح در کمیسیون حقوقی وقضای مجلس در حال رسیدگی است که اگر سریعتر در دستور کار مجلس قرار گیرد ممکن است بتوانیم در مدت باقی مانده با استفاده از قانون ادامه کار دادگاه‌ها را داشته باشیم و گرنه نیاز است دوباره از رهبری اذن و استجازه اخذ شود.

بازداشت ۴ متهم در پرونده واکسن‌های تقلبی

خدائیان درباره پرونده فروش واکسن‌های تقلبی و برخورد با عوامل آن هم ازتشکیل سه پرونده در تهران و بازداشت ۴ نفر و تعقیب یک متهم نفر خبر داد و گفت: این افراد با کمک برخی عوامل درمانی و با استفاده از پوکه‌های واکسن تزریق شده اقدام به کلاهبرداری و تزریق واکسن تقلبی به شماری از افراد کرده بودند و بابت هر تزریق مبالغی بین یک تا سه میلیون تومان نیز اخذ می‌کردند.

وی افزود: در دادسرای البرز هم پرونده‌ای تشکیل شده که ۴۹ شاکی دارد و افرادی از طریق واکسن‌های تقلبی ۴۷۰ میلیون از شکات گرفته‌اند که این پرونده هم در مرحله تحقیقات است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی در خصوص افزایش هزینه‌های دادرسی گفت: ریاست محترم قوه قضائیه اعتقاد دارد که در اخذ هزینه از مردم باید به حداقل‌ها اکتفا شود.

وی افزود: با این حال هزینه دادرسی را دستگاه قضایی تعیین نمی‌کند، بلکه در بودجه سالانه هزینه‌های دادرسی تعیین می‌شود و اگر مجلس افزایش هزینه‌ای را اعمال نکند قوه قضائیه نمی‌تواند هزینه دادرسی را افزایش دهد.

گذشت سرباز راهور از عنابستانی

وی درباره جزئیات حکم پرونده سیلی زدن یک نماینده مجلس به سرباز راهور هم گفت:  دادگاه در خصوص برخی از اتهامات آقای عنابستانی حکم برائت صادر کرد و در مورد ایراد ضرب بدون آثار، حکم محکومیت در مرحله بدوی صادر شد که با اعتراض طرفین، پرونده به مرجع تجدید نظر ارجاع شد.

وی افزود: در مرحله تجدید نظر شاکی از اعلام شکایت خود اعلام گذشت کرده و پرونده در مرحله تجدید نظر در حال بررسی است. 

از گاندو تا واقعیت/ ۵ سال حبس برای دو مقام مورد اشاره در این سریال

ذبح الله خدائیات در پاسخ به سوال دیگری درباره افشاگری‌های سریال«گاندو» و امکان پیگرد اینکه عده‌ای از شخصیت‌های واقعی که دراین سریال به آنها پرداخته شده اطلاعات طبقه‌بندی شده را در اختیار بیگانگان قرار داده‌اند، گفت: به صرف تهیه یک فیلم سینمایی یا سریال نمی‌توان افرادی را تحت تعقیب قرار داد و باید از طریق ضابطان دلایل و مدارک به دستگاه قضایی ارجاع شود تا افراد مورد تعقیب قرار گیرند.

وی ادامه داد: درخصوص برخی شخصیت‌های این فیلم پرونده‌هایی تشکیل شده در یک مورد بنا به اتهام فساد مالی یکی از افرادی که در این فیلم به نمایش گذاشته می شود محکوم به پنج سال حبس قطعی، انفصال از خدمت و پرداخت جزای نقدی است و شخص دیگری به اتهام جاسوسی به پنج سال حبس محکوم شده است.

خداییان افزود: پرونده برخی افراد به اتهام فساد مالی در مرجع قضایی در دست اقدام است و هنوز به نتیجه نرسیده است و اگر دلایل و مدارکی علیه کسانی که هنوز در دستگاه قضایی پرونده ندارند یا محکوم نشده‌اند از طریق ضابطان به قوه قضائیه ارجاع شود، رسیدگی خواهد شد.

کاهش متوسط زمان دادرسی ار ۱۱۰ به ۸۳ روز

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره اقدامات صورت گرفته به منظور کاهش اطاله دادرسی و نتایج آن هم با تاکید بر اینکه موضوع مذکور یکی از دغدغه‌های جدی است، گفت:  بر این اساس در طرح تحول قوه قضائیه هم یکی از محورها کاهش اطاله دادرسی است که در آن عوامل موثر طولانی شدن پرونده‌ها احصاء و برای هر عامل هم راهکارهایی اتخاذ شده است.

وی با اشاره به اینکه از جمله عوامل اطاله دادرسی، افزایش ورودی پرونده به قوه است که راهکارهایی برای آن پیش بینی شده، گفت: از جمله  این راهکارها استفاده از روشهای غیر قضایی برای حل دعاوی مثل شوراهای حل اختلاف و استفاده از نهاد داوری و نهاد میانجیگری و امثال آن است.

خدائیان خاطرنشان کرد: هوشمندسازی فرآیندهای رسیدگی باز از جمله راهکارهای پیشگیری از اطاله است که کلیه مراحل رسیدگی به صورت الکترونیکی انجام شود. بکارگیری راهکارهای الکترونیکی شناسایی اموال محکومین و تدابیری جهت دستگیری محکومان نیز انجام گرفته که اگر محکومی متواری باشد از حقوقی مثل افتتاح حساب و اخد تسهیلات و قراردادهای دولتی محروم شود.

وی گفت: با قوانین فعلی می توان بسیاری از اطاله ها را کاهش داد و در برخی موارد هم نیاز به قانون داریم. اما در نتیجه این اقدامات صورت گرفته ما شاهد کاهش اطاله هم هستیم به نحوی که از ۱۱۰ روز در ابتدای سال ۹۹ به ۸۳ روز در حال حاضر رسیده است.

اتهام امنیتی وکلای بازداشتی

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص آخرین وضعیت پرونده وکلای بازداشتی و نوع اتهام آنها هم با اشاره به اینکه با گزارش ضابطان در این خصوص پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده ۹ نفر به مرجع قضایی معرفی شده‌اند، اظهار داشت: ۴ نفر روز اول آزاد شدند و ۵ نفر با قرار تأمین در بازداشت شدند که ۲ نفر آنها با پذیرش قرار آزاد هستند.

وی افزود: اتهام آنها اخلال در نظم و برخی از جرایم علیه امنیت کشور است که پرونده در مراحل تحقیقات مقدماتی است و این عده در همان روز اول در تماس با خانواده‌هایشان بازداشت خود را اطلاع داده‌اند.

اقدامات جدید برای جلوگیری از بازداشت بدهکاران مهریه

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به پرونده بدهکاران مهریه گفت: براساس بند "ب" ماده قانون ۳۱۳ برنامه ششم توسعه، اگر زوجه قصد مطالبه مهریه خود را داشته باشد باید به اداره اجرای ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کند و اگر مالی شناسایی شد نسبت به اخذ مهریه اقدام خواهد شد.

خداییان ادامه داد: در خصوص پیشگیری از پیگیری‌های قانونی برای این مسئله، طرحی داده شده که فردی به دلیل عدم توان مالی در پرداخت مهریه بازداشت نشود و برخی از این طرح‌ها دلالت بر این امر دارد که آن تعداد سکه‌ای که در قانون حمایت خانواده ذکر شده تعدادش کمتر شود و اگر در طول زمان قیمت‌ها افزایش پیدا کرد برای تبدیل اقساط نیازی به تشکیل پرونده نباشد و رئیس قوه قضئیه دستور تعدیل در این زمینه را داده اما هنوز این طرح‌ها در حال رسیدگی هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.