معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایجاد هم افزایی بین بنگاه‌های کوچک و متوسط و اصناف تولیدی، نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار در کشور دارد.

گسترش تعامل و ارتباطات مؤثر با تشکل‌ها؛ راهبرد جدی وزیر صمت/ ایجاد شهرک‌های صنعتی با محوریت اصناف

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، علی رسولیان با بیان این مطلب در نشست مشترک با اعضای هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران افزود: اصناف توانایی و ظرفیت بسیار خوبی در ایجاد اشتغال و گسترش تولیدات داخلی دارند و بخش عمده‌ای از تولید و اشتغال کشور در حوزه فعالیت کسب و کارهای صنفی و واحدهای تولیدی خرد و کوچک و متوسط است.

وی با اشاره به این‌که ایجاد شهرک‌های صنعتی با محوریت اصناف و حضور واحدهای صنفی در شهرک‌های صنعتی مکمل تولید و توزیع محصول در بازارهای داخلی و صادراتی شده است، اضافه کرد: با همکاری خوبی که بین شرکت شهرک‌های صنعتی و اتاق اصناف استان‌ها وجود دارد، هم افزایی لازم برای به‌هم رسانی صنف و صنعت در کشور ایجاد شده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین از گسترش تعامل و ارتباطات مؤثر با تشکل‌ها به‌عنوان راهبرد جدی وزیر صنعت، معدن و تجارت نام برد و ادامه داد: سید رضا فاطمی امین وزیر صمت معتقد است که این وزارتخانه باید به‌جای بنگاه داری به سمت حکمرانی حرکت کند؛ از این رو فعالیت‌های اقتصادی برای دستیابی به اهداف ترسیم شده به تشکل‌ها و کسب و کارها واگذار خواهد شد.

رسولیان تصریح کرد: امسال برای نخستین بار برای توسعه کسب و کارهای کوچک و دانش بنیان شرایط و تسهیلات خاصی درنظر گرفته‌ایم که در ۵ ماه گذشته با استقبال خوب سرمایه گذاران صنفی و صنعتی مواجه شده است.

وی با اشاره به این‌که کل واحدهای کارگاهی احداث و واگذار شده در کشور تنها ۴ هزار و ۴۰۰ مورد بوده است، اظهار داشت: در سال جاری با نگاه اعتقادی به کسب و کارهای کوچک، ظرفیت احداث یک هزار و ۸۰۰ واحد کارگاهی در شهرک‌های صنعتی با محوریت بخش خصوصی را فراهم کرده‌ایم که اصناف سهم مهمی را در این بخش خواهند داشت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تدابیری اتخاذ کرده‌ایم که تشکل‌های بخش خصوصی نیز در تصمیم گیری‌ها و هیأت مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها مشارکت داشته باشند، که از همکاری مستمر و اثربخش اتاق‌های اصناف در این بخش نیز استقبال می‌کنیم.

رسولیان به اصلاح اساسنامه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای اخذ مجوز احداث شهرک‌های صنفی نیز اشاره و اضافه کرد: هدف ما از این مصوبه دولت که برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال شده این است که با کمک اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی و با محوریت بخش خصوصی، برنامه ریزی و تأمین اعتبار لازم برای احداث شهرک‌های صنفی انجام شود.

وی با تأکید بر بررسی مدل‌های جدید دنیا در ساخت شهرک‌های صنفی ادامه داد: تأمین زیرساخت‌ها برای ایجاد شهرک‌های صنفی که برای فعالیت تولیدی بنگاه‌های اقتصادی و اصناف است، باید در شأن آن‌ها صورت گیرد و همه زیرساخت‌ها فراهم باشد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یادآور شد: چارچوب مشخص همکاری برای این بخش باید تدوین و دستورالعمل‌های مشخصی برای تأمین مالی پروژه و نحوه ایجاد و واگذاری زمین تعیین شود، چرا که از این پس با شهرک‌های صنعتی متفاوتی مواجه خواهیم بود.

رسولیان تصریح کرد: دستورالعمل‌ها باید به گونه‌ای باشد که اتاق اصناف و بخش خصوصی صاحبان کار و اثرگذار باشند، که اگر اتاق‌های اصناف راضی نباشند و نظر آن‌ها تأمین نشود و منجر به همگرایی بهتر و اشتغال و صادرات بیشتر نشود، در این صورت ما هرگز موفق نبوده‌ایم.

وی در پایان آمادگی مجموعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و شرکت‌های استانی تابعه را برای تدوین چارچوب‌های مشترک عملیاتی در راستای اجرای تفاهم نامه همکاری منعقده و ایجاد شهرک‌های صنفی اعلام کرد.

بهره‌مندی اصناف از مزایای استقرار در شهرک‌های صنعتی و صنفی

رئیس اتاق اصناف ایران نیز در این نشست با اشاره به ضرورت فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب برای حضور اصناف در شهرک‌های صنفی گفت: با توجه به بهره‌مندی صنوف تولیدی از مزایای استقرار در شهرک‌های صنعتی، امیدواریم به‌زودی شاهد حضور بیشتر اصناف در شهرک‌های صنفی باشیم.

سعید ممبینی افزود: از تمامی ظرفیت‌هایی که در ایجاد شهرک‌های صنعتی وجود دارد، در جهت راه اندازی و توسعه شهرک‌های صنفی استفاده خواهد شد.

وی اضافه کرد: ساماندهی و ایجاد شهرک‌های صنفی با استفاده از مزایایی که دولت در شهرک‌های صنعتی قائل است در سطح کشور صورت خواهد گرفت و مطمئناً اتفاقات خوبی را در این بخش شاهد خواهیم بود که در حال حاضر این ظرفیت در برخی از استان‌ها ایجاد شده است.

رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: اصناف به شکل زون (ناحیه) صنفی در شهرک‌های صنعتی اصناف مستقر می‌شوند که این موضوع باعث ساماندهی اصناف با هزینه و شرایط مناسب تری نسبت به ایجاد شهرک‌های صنفی مستقل می‌شود.

ممبینی یادآور شد: در سال‌های گذشته برخی از صنوف در قالب صنوف آلاینده مجبور به خروج از شهر بودند که می‌بایست در قالب تعاونی و یا به شکل خصوصی، شهرک‌های صنفی ایجاد می‌کردند و با توجه به این‌که حمایتی از سوی دولت در ارائه زمین و دیگر خدمات صورت نمی‌گرفت، این مسأله باعث هزینه بالای قیمت تمام شده برای اصناف بود.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکاری اتاق اصناف ایران با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار داشت: با توجه به محدودیت‌های موجود در اساسنامه این سازمان و با پیگیری‌هایی که در یک سال اخیر صورت گرفت، این مسأله اصلاح شد و امیدوار هستیم با امکانات ایجاد شده و رفع مشکلات، شاهد حضور و استقرار بیشتر اصناف برای استفاده از مشوق‌ها و مزایای شرکت شهرک‌های صنعتی در ایجاد شهرک‌های صنفی باشیم.

رئیس اتاق اصناف ایران افزود: یکی از مزایای حضور در شهرک‌های صنفی این است که با حمایت دولت، سازمان‌های خدماتی، زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق، گاز، تلفن و دیگر امکانات را تا در شهرک‌های صنفی فراهم می‌کنند.

ممبینی اضافه کرد: قیمت زمین در شهرک‌های صنفی با قیمت کارشناسی شده و توافقی با شرکت شهرک‌های صنعتی در اختیار اصناف قرار می‌گیرد و این مسأله، قیمت تمام شده را برای استقرار صنوف کاهش خواهد داد که بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که در گذشته تمامی این هزینه‌ها به عهده صنوف بود.

در این نشست، سید حامد عاملی عضو هیأت مدیره و معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ابراهیم درستی مشاور و نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت در هیأت رئیسه و جمعی از معاونان و مشاوران اتاق اصناف ایران نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.