نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بیشتر بانک‌ها به کسب و کارهای سالم تسهیلات نمی‌دهند، گفت: مطالبه اصلی فعالان اقتصادی این است که امکان پیش بینی و برنامه‌ریزی داشته باشند.

دست دولت باید از نظام پولی کوتاه شود

به گزارش قدس آنلاین، حسین سلاح ورزی در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی اظهار داشت: تصور غالب این است که مطالبه فعالان اقتصادی در بخش خصوصی دریافت وام ارزان و راحت است اما تجربه ۴۰ ساله نشان داده که این موضوع راهکار پشتیبانی از تولید نیست. سیاست گذاری غلط در طول سالیان گذشته باعث شده بین بخش خصوصی رقابت برای رانت به وجود آید و فعالان به دنبال گرفتن سوبسید انرژی یا وام راحت باشند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: واقعیت این است که ما از شبکه بانکی انتظار زیادی نداریم؛ انتقادات و توقعات ما بیشتر متوجه بانک مرکزی، دولت و نظام حکمرانی پولی است. اگر منطقی فکر کنیم تصورمان این است که بانکداران واقعی مثل بقیه فعالان اقتصادی قربانی سیستم بد حکمرانی پولی هستند.

وی ادامه داد: عمده ترین مطالبه فعالان اقتصادی این است که امکان پیش بینی پذیری و برنامه ریزی داشته باشند که این موضوع مستلزم آمار است. آیا امروز در کشور آمار مورد نیاز تولید و فعالان اقتصادی به موقع منتشر میشود؟ بانک مرکزی بیش از ۲ سال است که آمار منتشر نمی کند.

سلاح ورزی گفت: توقع ما در رابطه با دولت ها، مجلس ها و بانک مرکزی این است که در سیستم پولی دخالت نکنند. اگر به دنبال رشد کسب و کارهای مولد هستند باید بدانند که کسب و کارها نیاز به وام ارزان و تکلیفی ندارند. امروز وضعیت به شکلی شده که بسیاری از بانک ها حاضر به دادن تسهیلات به کسب و کاهای سالم هم نیستند زیرا معتقدند پس گرفتن مطالبات سخت است.

وی افزود: در بازار پول کشور و سیستم بانکی مرتب تصمیمات گرفته می شود که به جای باز کردن دست و بال بانک ها برای دادن وام بر اساس سیستم اعتبارسنجی، بانک ها را بیش از قبل دچار احتیاط می کند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: از دولت می خواهیم دستش را از نظام پولی کوتاه کند. اگر به جایی برسیم که به صورت هفتگی بیلان خرج و دخل دولت، ترازنامه بانک مرکزی و ترازنامه نظام بانکی را منتشر کنیم و وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در این رابطه پاسخگو باشند، یگ گام رو به جلو است.

وی افزود: به جای مقررات زدایی، بانک مرکزی باید سامانه زدایی کند. در مباحث مربوط به صادرات و واردات سامانه نیما، سنا، درنا و بازار متشکل ارزی داریم. من به عنوان فعال اقتصادی هنوز نفهمیدم این نیما با سنا چه تفاوتی دارد. هیچ وقت گزارشی منتشر نشده که این سامانه ها چه تاثیری روی بازار ارز گذاشته اند. سامانه نیما از بدو پیدایش اختلافی با بازار داشت و نه تنها موثر نبود بلکه غیرموثر و مانع هم بود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.