۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 766603

آیا حسن روحانی دارای مسئولیت سیاسی جدیدی در کشور خواهد شد؟

آینده مبهم  سیاسی برای  روحانی

به گزارش قدس آنلاین، اگرچه فکر و ذهن مردم این روزها بیشتر درگیر مسائلی نظیر کرونا ،  تورم و  تصمیم های تحولی دولت و وزیران تازه نفس برای مهار افسار سرکش این دو مساله است اما انها نیم نگاهی به خبرها در رسانه ها و بویژه صدا و سیما دارند تا ببینند سرنوشت حسن روحانی که پس از برگزاری مراسم تنفیذ ریاست جمهوری ایت الله رئیسی خبر و تصویری از وی منتشر نشده است  با توجه به عملکرد هشت ساله او در کشور   به کجا می انجامد و ایا صاحب پست و مسئولیت جدیدی در صحنه سیاست ایران می شود یا به قول خودش زمان را صرف کارهای علمی و فرهنگی کرده و به انزوا خواهد رفت.  

از طرفی رهبر معظم انقلاب سنتی دارند که بعد از پایان دوره ریاست جمهوری افراد، آنها را به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب می کنند.

*هاشمی رفسنجانی

 اولین فردی که در دوره رهبری ایشان، دوره ریاست جمهوری خود را به پایان رساند، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود. او البته از مرداد سال ۶۸ ریاست مجمع را با حکم مقام معظم رهبری برعهده داشت. ایت الله خامنه ای  یک سال قبل از پایان دوران هشت ساله ریاست جمهوری هاشمی، حکم ریاست او را تمدید می کنند.. مرحوم هاشمی بعد از خروج از پاستور بر مجمع تشخیص مصلحت نظام متمرکز شد و تا دی ماه سال ۹۵ که درگذشت در این سمت باقی ماند.

* خاتمی

درباره آینده سیاسی محمد خاتمی اما و اگرهای  زیادی در مرداد ۱۳۸۴، زمانی که دوره هشت ساله دولت اصلاحات پایان یافت و  وی  از پاستور خداحافظی کرد مطرح شد.  زیرا  برخی بعدها عنوان کردند خاتمی به دلایل شخصی حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام را قبول نکرده است که این موضوع باعث شده است  مقام معظم رهبری حکمی برای خاتمی صادر نکنند.

از طرفی  دو هفته بعد از پایان ریاست جمهوری خاتمی در مرداد سال ۸۴، حضور او  در مراسم تودیع حسن روحانی دبیر آن روزهای شورای عالی امنیت ملی فرصت مناسبی برای خبرنگاران پیش می آورد که از او درباره حضور یا عدم حضورش در مجمع بپرسند.  اما سیدمحمد خاتمی پس از پایان مراسم و هنگام خروج از سالن در پاسخ به اصرار خبرنگاران برای مصاحبه و اینکه آیا عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را می پذیرد یا خیر؟ با خنده پاسخ می دهد:  هر چیزی به ما بدهند می ‏پذیریم.

*احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد، به واسطه ریاست هشت ساله خود بر دولت، از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲، عضو حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

مقام معظم رهبری در ۱۳ مرداد ۹۲ همزمان با پایان دوره دولت دهم در حکمی احمدی نژاد را به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کرده و  در حکم وی می آورند : جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد دامت تاییداته؛ با توجه به تلاش با ارزش هشت ساله جناب عالی در مسئولیت خطیر ریاست جمهوری اسلامی ایران و تجارب فراوانی که در این مورد اندوخته اید، شما را به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب می نمایم. توفیقات جناب عالی را از خداوند متعال خواستارم.

اگرچه  احمدی نژاد هم اکنون نیز عضو مجمع است؛ اما سخنان، رفتارها و واکنش های سال های گذشته وی ، باعث شده است بارها این شایعه در سطح جامعه مطرح شود که وی از این مسئولیت برکنار شده است.  

*روحانی

اکنون خیلی ها که دلشان برای علی برکت الله های روحانی تنگ شده است و نزدیک به یک ماه است که از وی خبری نمی باشد در پی این هستند که  ایا از سوی مقام معظم رهبری حکمی برای عضویت روحانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام صادر می شود یا خیر. این در حالی است که  برخی با ایجاد  شایعه های رسانه ای به دنبال این هستند که حسن روحانی را به عنوان  یکی از گزینه های ریاست بر مجمع تشخیص مصلحت نظام معرفی کنند. اگرچه  آخرین حضور او در مجمع به حدود پنج ماه قبل از فوت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی برمی گردد. روحانی از دوره سوم یعنی از اسفند سال ۷۵ با حکم مقام معظم رهبری به عنوان عضو حقیقی به مجمع تشخیص مصلحت نظام راه پیدا کرد. البته در دوره هفتم یعنی از مرداد سال ۹۶ او و علی لاریجانی به عنوان عضو حقوقی در مجمع حضور دارند. علی لاریجانی بعد از پایان مسئولیت خود در مجلس در خرداد سال پیش دوباره به عنوان عضو حقیقی به مجمع تشخیص مصلحت نظام برگشت؛ اما این اتفاق هنوز برای حسن روحانی رخ نداده است.

حال باید دید حسن روحانی مانند سیدمحمد خاتمی قید حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام را خواهد زد و به فعالیت های علمی و فرهنگی مشغول خواهد شد  یا  به دنبال صندلی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.