همزمان با روز مردم‌شناسی، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نود و سومین برنامه سه‌شنبه‌های علمی- فرهنگی خود را به معرفی «دوستکامی» نفیس دوره قاجار در بنای موزه مردم‌شناسی اختصاص داد.

رونمایی از «دوستکامی» قاجاری در موزه مردم‌شناسی آستان قدس رضوی

به گزارش قدس آنلاین، رئیس گروه مطالعات و معرفی آثار سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این برنامه، موزه‌های مردم‌شناسی را به دلیل شباهتی که با زندگی مردم دارند، از موزه‌های جذاب برای عموم دانست و بازدید از این اماکن را فرصتی برای آشنایی با میراث ملموس همانند اشیاء مورد استفاده در زندگی روزمره پیشینیان و میراث ناملموس شامل آیین‌ها و رسومات مردم درگذشته عنوان کرد.
حشمت کفیلی تصریح کرد: از آنجا که در دوره قاجار، حرم مطهر رضوی به عنوان پایگاه مهم مذهبی شهر شمرده می‌شده، آثار هنری خلق شده در این حرم به دست متبحرترین هنرمندان و بهترین اجناس تهیه شده است.
وی با بیان این که در این دوره هنرمندان به تکمیل و تکامل هنرهای گذشته پرداخته یا به خلق هنرهای نوین دست زده‌اند، ادامه داد: تکامل هنر لاکی روغنی بخشی از این موضوع به شمار می‌رود که در دوره قاجار شکوفا شده و ارزش‌های جدیدی نیز به آن افزوده شده است.
حشمت کفیلی تصریح کرد: دوستکامی‌ها ظروف پایه‌دار و جام‌شکلی هستند که برای نگهداری و مصرف مایعات در مراسم آیینی محرم و دیگر ایام سوگواری و همچنین اعیاد در حرم مطهر استفاده می‌شده است. وی با بیان اینکه یک جفت از دوستکامی نفیس رونمایی شده در موزه رضوی وجود دارد، درخصوص اثر رونمایی‌شده اظهار کرد: این جام که به سفارش یکی از صاحب منصبان به نام «مرتضی‌قلی پیش‌خدمت» در مشهد ساخته شده است از جنس مس بوده و حدود ۳۴ کیلو وزن دارد و ارتفاع آن ۱۰۲ متر و قطر دهانه‌اش ۷۹ سانتیمتر است که توسط «مرتضی‌الحسینی حکاک یزدی» ساخته شده است.
وی خاطرنشان کرد: براساس اسناد موجود این ظروف در شربت‌خانه، مهمان‌سرا یا کارخانه خدامی و دارالضیافه حرم مطهر مورد استفاده بوده است.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.