قائم مقام قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از اختصاص یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای رفع نیازهای افراد نیازمند در استان‌های مختلف به ویژه استان تهران خبر داد.

کمک یک میلیارد تومانی خادمان قرآنی به نیازمندان

به گزارش قدس آنلاین، جواد خسروی با ارائه گزارشی از عملکرد این قرارگاه گفت: از مهر ۹۹ با دستور رئیس سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان دستیار رئیس سازمان مشغول به فعالیت شدم و فلسفه حضور ما به عنوان خادمان و یاوران قرآنی این بوده است که بتوانیم با محوریت قرآن کمک‌های مومنانه مردم را در سازمان دارالقرآن الکریم و بر اساس سخنان رهبری به همنوعان ارائه دهیم.

وی با استناد به برخی از آیات قرآن گفت: توصیه کلام الهی به دستگیری از بندگان خدا و نیازمندان در آیات بسیاری مورد تاکید قرار گرفته و در روایتی از امام حسین (ع) نقل شده که مراجعه مردم و نیازهای مردم به شما نعمت است و از آن رویگردان و افسرده نباشید و من معتقدم چه بسا کمک به افراد دیگر گره‌هایی از مشکلات زندگی خودمان را باز کند.

خسروی ادامه داد: قرارگاه خادمان و یاوران قرآن کریم سپهبد شهید قاسم سلیمانی از آبان سال گذشته تاسیس شد و در اولین سالگرد شهادت حاج قاسم به طور رسمی آغاز به کار کرد. سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در مدت آبان تا بهمن ماه توسط کمیته‌ها جمع آوری و به نیازمندان اختصاص یافت که بخشی از این کمک‌ها نقدی و بخشی به صورت کالا و خدمات بود. البته کالا و خدمات به مناطق محروم مانند خوزستان و به ویژه در استان تهران توزیع شد. بعضی از خانواده‌های محروم که برای دخترانشان نیاز به جهیزیه داشتند، بدون اخذ وجه اقلامی تهیه و تحویل این خانواده‌ها شد.

وی افزود: بخشی از جهیزیه نیز از طریق تامین لوازم از سوی کارخانه‌هایی که با آنان ارتباط داریم، صورت گرفت. در سال گذشته هزینه هر جهیزیه شش و نیم میلیون تومان بود که فقط یخچال و فرش نداشت و خانواده‌ها با پرداخت این مبلغ، جهیزیه دریافت می‌کردند و در مجموع ۲۰ جهیزیه تامین شد. البته در برخی موارد به صورت رایگان به خانواده‌های نیازمند جهیزیه تحویل داده می‌شد. برخی از اتحادیه‌ها نیز به کمک آمده و مبالغی را تامین می‌کردند مثلا رئیس یک اتحادیه در حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای جهیزیه پرداخت کرد.

قائم مقام قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با اشاره به مشکلات ویروس کرونا به ویژه در ماه‌های اخیر که باعث کندی فعالیت‌های این قرارگاه شده، تاکید کرد: ما با در نظر گرفتن شرایط کرونایی به دنبال ایجاد راهکارهای لازم برای توسعه امر مواسات هستیم. با این وجود قرارگاه بر اساس میزان آسیب‌های اجتماعی در هر استان وارد عمل شده و متناسب با میزان ظرفیتی که در اختیار دارد، نسبت به شناسایی و رفع مشکلات مورد نظر اقدامات لازم را از مرحله شناسایی تا مرحله حل مشکل دنبال می‌کند. البته عمده فعالیت‌های این قرارگاه متمرکز در استان تهران شده و در بعضی از استان‌ها نیز دنبال می‌شود.

خسروی با اشاره به تعیین مسئولان کمیته‌های ۱۸ گانه این قرارگاه گفت: برخی از این افراد را روسای اتحادیه‌ها تشکیل می‌دهند که در مجموعه بسیج اصناف فعالیت داشته اند.

وی اولویت رسیدگی به مشکلات را در ۱۱ ناهنجاری خلاص کرد و گفت: همه تمرکز ما در سال گذشته روی جهیزیه برای دختران بی سرپرست یا بدسرپرست و تهیه سبد معیشتی و همچنین آزادی زندانیان غیرعمد بوده، ولی اولویت استان‌ها شامل احداث مدارس، درمانگاه، مسجد و تجهیزات مربوطه در مناطق محروم استان‌ها و شهرستان‌ها و همچنین تجهیز و راه اندازی نخستین موسسات قرآنی مناطق محروم و تامین کمک هزینه تربیت معلم و حافظ قرآن و تامین هزینه چاپ و اهدای قرآن است.

وی از تامین کمک هزینه درمان بیماری‌های صعب العلاج نیازمندان و ایتام، تامین جهیزیه برای نیازمندان و خانواده‌های بی سرپرست یا بدسرپرست، تامین بسته‌های معیشتی و بسته‌های لوازم التحریر برای نیازمندان و آزادی زندانیان غیرعمد به عنوان مهمترین مسائل یاد کرد.

وی از تشکیل شورای سیاستگذاری در این قرارگاه خبر داد که به صورت ماهانه جلساتی را برگزار می‌کنند و تصمیم‌های این شورا برای ۱۸ کمیته لازم الاجراست. با این حال در استان‌ها قرارگاه فرعی تشکیل خواهد شد.

قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی متشکل از ۱۸ کارگروه در آبان ۱۳۹۹ به همت سازمان دارالقرآن الکریم، با بهره گیری از ظرفیت پیشکسوتان، هنرمندان، ورزشکاران و اصناف مختلف و با هدف مواسات و کمک‌های مومنانه آغاز به کار کرد و تا کنون خدمات مختلفی را در حوزه‌های یاد شده در سطح کشور به مردم نیازمند و قشرهای ضعیف و کم برخوردار جامعه ارائه کرده است.

این قرارگاه به دنبال رهنمودهای مقام معظم رهبری برای کمک‌های مؤمنانه و مواسات در سطح کشور ایجاد و اولین نشست روسای کمیته‌های ۱۸ گانه آن از آبان سال ۹۹ با حضور فعالان حوزه‌های فرهنگ، ورزش، اصناف و سایر علاقمندان به قرآن کریم آغاز شد و خادمان قرآنی توانستند در مدت کوتاهی فعالیت‌ها و خدمات ارزنده‌ای را در قالب کمک‌های مومنانه برای نیازمندان ارسال کنند.

منبع: صداوسیما

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.