رودخانه‌ها از جمله جاذبه‌های طبیعی و گردشگری هر شهر و دیاری به حساب می‌آیند. لذت نشستن، استراحت کردن و گذران وقت در کنار این نعمت‌های طبیعی سبب شده بسیاری از تفرجگاه‌ها و مکان‌های تفریحی در مجاورت رودخانه‌ها ساخته شوند.

 معضل پل‌سازی سرِ خود!

موضوعی که چنانچه اصول مرتبط با همسایگی رودخانه رعایت نشود هم می‌تواند به طبیعت آسیب وارد کند و هم عواقب جبران‌ناپذیری برای انسان‌ها داشته باشد.

پل‌های حادثه‌ساز

تفرجگاه‌های شهرستان طرقبه شاندیز در همسایگی کلانشهر مشهد یکی از مصادیق این موضوع هستند. مجاورت با رودخانه‌هایی که همزیستی چندین و چند ساله‌ای با اهالی آن منطقه دارد با پیشروی بی‌حساب و کتابی که در سال‌های گذشته انجام شده به معضلی جدی تبدیل شده است. خطر سیلاب‌هایی که بعضاً تخریب‌های زیادی نیز در همین چند سال اخیر به جای گذاشته بسیار جدی‌تر از آن است که نشود به سادگی از کنار آن گذشت. البته در همین سال‌ها با نظارت و تأکید مراجع قانونی و قضایی اقدام‌هایی در خصوص رفع مشکلاتی از جمله رودخانه‌خواری و تصرف بستر و حریم رودخانه‌ها در شهرستان طرقبه شاندیز صورت گرفته است اما آنچه مسلم است تاکنون خطر ۱۰۰درصدی رفع نشده و همچنان تجاوز به قانون از سوی برخی در محدوده دیده می‌شود.

یکی از عمده‌ترین تخلفات محرز در این باره بستن پل‌هایی است که با اجرای طرح‌های نظارتی برچیده شده اما پس از مدتی کوتاه  دوباره به همان شکل قبلی به جای اولش برمی‌گردد! بماند که گذاشتن تخت و ایجاد استراحتگاه در مسیر و بستر رودخانه نیز تخلف مخاطره‌آمیز دیگری است که برخی برای سود بیشتر دست به چنین قانون‌شکنی زده و جان مردم را به خطر می‌اندازند. مشاهدات میدانی ما نشان می‌دهد با وجود تأکید و برخوردهایی که پیش از این با متخلفان این موضوع صورت گرفته اما هنوز که هنوز است همچنان پل‌های غیراستاندارد در مسیر رودخانه‌های طرقبه شاندیز خودنمایی می‌کنند و در بعضی موارد استراحتگاه‌هایی نیز در بستر رودخانه ایجاد شده است.

شناسایی ۴۴۰ پل

فرماندار شهرستان طرقبه شاندیز در گفت‌وگو با قدس در خصوص تخلفاتی که در این حوزه انجام می‌شود، گفت: هیچ کسی اجازه ندارد از قانون تخطی کرده و اقدام به بستن پل یا تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها داشته باشد. اگر چنین اقدامی صورت بگیرد با متخلفان طبق قانون برخورد می‌شود که البته به دلیل اینکه این موضوع در حیطه اختیارات شرکت آب منطقه‌ای است آن‌ها می‌توانند به هر تخلفی ورود پیدا کنند.

سیدحسن حسینی در ادامه اظهار کرد: بعضی از پل‌هایی که بسته شده طبق استانداردهایی است که شرکت آب منطقه‌ای اعلام کرده است. بعضی پل‌ها چون با شرایط جوی و میزان آب رودخانه‌ها مطابقت دارند مشکلی ایجاد نمی‌کنند اما آن دسته از پل‌هایی که بدون مجوز و غیراستاندارد ساخته می‌شوند توسط شرکت آب منطقه‌ای با آن‌ها برخورد می‌شود.

مسئول ساماندهی رودخانه‌های شرکت آب منطقه‌ای در حوزه مشهد هم درباره اقدام‌های این شرکت به خبرنگار ما گفت: آب منطقه‌ای تاکنون مسیر ۲۵ کیلومتری را روی رودخانه زشک بهسازی کرده و تمامی پل‌های این مسیر که چیزی در حدود ۴۴۰ پل بوده است را شناسایی کردیم.

ذوالفقاری ادامه داد: از مجموع این پل‌ها در سال‌های ۹۸ و ۹۹ پل‌هایی که قابلیت آب‌گذری نداشتند تخریب شدند.

وی اظهار کرد: مشکل اصلی در این خصوص مربوط به جاهایی می‌شود که مردم باید از یک طرف رودخانه به طرف دیگر آن بروند که از گذشته پل‌های ثابتی بسته می‌شد که با توجه به مشکلاتی که پس از سیلاب برای پل‌های ثابت پیش می‌آمد پیشنهاد آب منطقه‌ای این بود با صدور مجوز پل‌هایی می‌توانند روی رودخانه بسته شوند که قابلیت متحرک بودن داشته باشند که این موضوع به دلیل بالا بودن هزینه‌ها استقبال چندانی از آن نشده و حدود یک یا دو مورد پل متحرک تاکنون مجوز گرفته‌اند. ذوالفقاری همچنین در خصوص برخورد با متخلفان بیان کرد: ما گشت‌های فعالی را در محدوده رودخانه‌ها داریم که به محض مشاهده تخلف با همکاری نیروی انتظامی وارد عمل شده و اجازه بستن پل غیرمجاز یا هر اقدام دیگری را نمی‌دهیم هر چند که باز هم مواردی در روزهای تعطیل و شبانه اتفاق می‌افتد که درصدد هستیم با مجوزی که دادستانی صادر خواهد کرد در هر زمانی اقدام به تخریب پل‌ها و استراحتگاه‌های غیرمجاز کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.