با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی و فرماندار ارومیه مرکز تکثیر گوزن زرد ایرانی صبح چهارشنبه به بهره برداری رسید.

مرکز تکثیر گوزن زرد ایرانی در آذربایجان غربی افتتاح شد

به گزارش قدس آنلاین، مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی صبح امروز  در مراسم بهره برداری از این مرکز اظهار کرد: این مرکز با هدف ایجاد مرکز تکثیر گوزن زرد ایرانی به منظور حفظ جمعیت مطمئن به عنوان ذخیره ژنتیکی و همچنین نجات نسل گوزن زرد ایرانی در سطح استان و کشور ایجاد شده است.

مهران نظری با بیان اینکه این پروژه در فاز یک به مساحت ۰.۱۶ هکتار با اعتبار یک میلیارد ریال، در فاز دوم پروژه در مساحت ۳ هکتار با اعتبار ۹ میلیارد ریال به اتمام رسیده است، افزود: فاز سوم نیز در مساحت ۳ هکتار با اعتبار ۷ میلیارد ریال در دست اجرا است.

وی اضافه کرد: بخش‌های مختلف این طرح زیست محیطی شامل احداث قرنطینه، تیمار، محل استاندارد جهت نگهداری گوزن زرد است که قرنطینه و محل تیمار آنها به اتمام رسیده است.

نظری یادآور شد: مرکز پرورش گوزن زرد ایرانی در ۳۰ کیلومتری جاده ارومیه به مهاباد واقع شده است و در آن در کنار تجهیزات حفاظتی فیزیکی، ۳ باب آبشخور و سه سر پناه هریک به مساحت ۱۰ متر مربع احداث شده است.

گوزن زرد ایرانی از جمله گونه‌های بسیار با ارزش و در خطر انقراض کشور محسوب شده که طی سال‌های اخیر اقدامات زیادی در جهت حفظ و احیای نسل آن در کشور توسط سازمان حفاظت محیط زیست شده‌است.

این جاندار جزو یکی از گونه‌های با ارزش در حال زیست در جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه است که در سال‌های اخیر در جریان خشک شدن دریاچه ارومیه زندگی این گونه به خطرات متعددی مواجه شده‌است.

شرایط زیستگاهی جزیره اشک طی ۲ دهه گذشته از وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه بسیار متأثر شد و نتایج آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۸ نشان داد با وجود اقدامات متعدد، جمعیت این گونه به ۵۵ رأس کاهش یافته‌است.

منبع: مهر
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.