رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در مورد برخی اخبار درباره اقدام مجلس برای تصویب طرح کاهش سهم دختران از حقوق بازنشستگی پدر توضیحاتی ارائه کرد.

اظهارات رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس درباره کاهش سهم دختران از حقوق بازنشستگی پدر

به گزارش قدس آنلاین، فاطمه قاسم‌پور  درباره سهم بازماندگان از مستمری متوفی گفت: بعد از فوت متوفی، در صورتی‌که فرد دارای مستمری و تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی باشد، بازماندگان واجد شرایط می‌توانند مستمری متوفی را دریافت کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر فرد متوفی دارای چند بازمانده، که واجد شرایط دریافت مستمری هستند را میان وراث خود داشته باشد، هر کدام بر طبق قانون از این حق برخوردار خواهند شد و نحوه تقسیم و میزان سهم هر یک از بازماندگان از مستمری متوفی در قانون بیان شده است.

قاسم‌پور با اشاره به ماده ۸۶ قانون استخدام کشوری، خاطرنشان کرد: مطابق این ماده، وراث قانونی متوفی، عبارتند از فرزندان و زوج یا زوجه دائمی و مادر و پدری که در کفالت متوفی بوده‌اند و همچنین نوادگانی‌که پدر و مادرشان فوت شده و در کفالت متوفی هستند.

وی افزود: علاوه بر این، در ماده ۴۸ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ شرایط بازماندگان جهت دریافت این مستمری آمده است. برای مثال مطابق بند ۱ این ماده، زوجه دائم متوفی از این مستمری برخوردار می‌شود و ازدواج مجدد زوجه نیز مانع دریافت آن نیست. همچنین در صورت فوت شوهر بعدی و تعلق حقوق به زوجه در اثر آن، بیشترین مستمری ملاک عمل خواهد بود. علاوه بر این حتی زنانی که به واسطه اشتغال، از مستمری یا حقوق بازنشستگی استفاده می‌کنند هم می‌توانند پس از فوت شوهر از حقوق و مستمری شوهرشان بهره‌مند شوند و مانعی برای استفاده آن‌ها وجود ندارد.

رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که شرایط شوهر، فرزندان پسر، فرزندخواندگان، والدین، فرزندان و نوادگان دختر نیز در قانون پیش‌بینی شده است، به شرایط فرزندان دختر اشاره کرد و گفت: مطابق بند ۳ قانون حمایت خانواده، فرزندان دختر متوفی در صورت نداشتن شغل یا شوهر مشمول سهم خود از مستمری پدر خواهند شد.

قاسم‌پور ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات پیش‌بینی‌شده در قانون، نحوه تقسیم مستمری بین بازماندگان متوفی است که در بخشنامه «شرایط و نحوه برخورداری بازمانده‌های بیمـه‌شدگان از خدمات و تعهدات قانونی سازمان تامین اجتماعی» بیان شده است.

وی با اشاره به محتوای این بخشنامه، گفت: برای مثال مطابق این بخشنامه، میزان مستمری همسر متوفی معادل پنجاه درصد مستمری اسـتحقاقی و میـزان مستمری هـر فرزند بیمه‌شده متوفی شامل دختر و پسر نیز معادل ۲۵ درصد مستمری اسـتحقاقی اسـت. در این شرایط به عنوان نمونه در صورتی‌که مردی فوت کند و دارای همسر و سه دختر متأهل و یک دختر مجرد و فاقد شغل باشد، مستمری او به زوجه و یک دختر مجردش خواهد رسید و سهم همسر ۵۰ درصد و سهم دختر ۲۵ درصد خواهد بود. مابقی نیز به نسبت مساوی بین آنها تقسیم خواهد شد.

قاسم‌پور با اشاره به اخبار کاهش مستمری دختران، گفت: همانطور که اشاره شد مجلس در این زمینه نه طرحی را در دستور کار دارد و نه چیزی را مصوب کرده است. طبق بررسی‌ که داشته‌ام مشخص شد که در حال حاضر صندوق‌های بازنشستگی کشوری و تأمین اجتماعی به طور کامل این مستمری را پرداخت می‌کنند اما صندوق‌ بازنشستگی لشکری طی بخشنامه‌ای داخلی این مستمری را کاهش داده است.

رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی افزود: در گفت‌وگو با وزیر مربوطه تاکید کردیم که این آیین‌نامه که زمان اندکی از آن می‌گذرد اصلاح شود.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.