آبشار هلی دره چالوس مربوط به دوره کرتاسه تا کوارترنری به عنوان طولانی ترین اثر طبیعی منطقه و با ویژگی های خاص جغرافیایی و گردشگری در فهرست آثار ملی طبیعی به ثبت رسید.

آبشار هلی دره چالوس در فهرست آثار ملی طبیعی به ثبت رسید

به گزارش قدس آنلاین، دوره کرتاسه یا ‌گِل‌سِفیدی بعد از تریاس و ژوراسیک سومین دوره دوران میانه‌زیستی است که در ۱۴۵٫۵ تا ۶۵ میلیون سال پیش بود و در واقع هشتاد میلیون سال به طول انجامید و از این لحاظ طولانی‌ترین دوره در میانه‌زیستی است. نام این دوران اولین بار در سال ۱۸۲۲ (میلادی) توسط امالیوس دالوا به رسوبات کربناته گِل‌سفیدی در جنوب انگلستان گرفته شد. کرتاسه به دو دوره کرتاسه پیشین و کرتاسه پسین تقسیم می شود.

کُواتِرنِری (به انگلیسی: Quaternary) بخشی از زمان‌بندی زمین‌شناسی است که در انتهای عصر نوزیستی قرار دارد. دوران کُواتِرنِری از حدود دو و نیم میلیون سال پیش آغاز شده و هنوز نیز ادامه دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چالوس روز چهارشنبه به ایرنا گفت: آبشار هلی دره چالوس که در حدود کیلومتر هشت جاده قدیم چالوس به مرزن آباد در منطقه پل کرات واقع بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد بعد از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۸۵۳ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.

مهدی اسحاقی ادامه داد: این آبشار با ارتفاع حدود ۱۲ متر در دل جنگل های هیرکانی قرار دارد که با توجه به فاصله حدود ۵۰۰ متری از جاده قدیم چالوس و مسیر آن قابل دسترسی است.

وی خاطرنشان کرد: "هلی" به زبان مازندرانی به آلوچه گفته می شود و اطراف این آبشار نیز پوششی از درختان توسکا، ممرز و افرا قرار گرفته است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چالوس از پی گیری و آماده کردن اسناد و مدارک برای ثبت کردن ۵ اثر تاریخی شهرستان چالوس در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

در سال ۸۸ نخستین آثار طبیعی شهرستان چالوس که در فهرست آثار ملی طبیعی ملی کشور ثبت شد دریاچه ولشت چالوس جزو ۱۰ دریاچه آب شیرین کشور است که با عمق ‌ ۱۷تا ‌ ۲۸متری درارتفاع

یک هزارمتری از سطح دریای خزر در منطقه کوهستانی تخت سلیمان، دامنه شمالی رشته کوه البرز و در فاصله حدود ۳۵ کیلومتری جنوب غربی چالوس روستای سنار بخش مرزن آباد قرار دارد.

تاکنون ۱۵ اثر تاریخی که شامل ۱۲ بنای تاریخی و یک محوطه تاریخی است به همراه ۲ اثر طبیعی از شهرستان چالوس ثبت ملی شده است.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.