مسعود اطیابی گفت: متاسفانه در فیلم «دینامیت» به ممیزی شدید برخوردیم که به نظر من بی‌دلیل بود و هنوز هم فکر می‌کنم قابلیت بحث و دفاع دارد. حتی ممکن بود «دینامیت» اصلا به اکران نرسد.

«دینامیت» دچار ممیزی شدید و بی‌دلیل شد

به گزارش قدس آنلاین، مسعود اطیابی کارگردان سینما که فیلم سینمایی «دینامیت» را روی پرده سینماهای کشور دارد، درباره این فیلم گفت: این سینمایی که از ۱۰ تیرماه اکران شده بود و به نسبت به ظرفیت سالن‌ها و زمان محدود اکران از اقبال خوبی برخوردار شده است نیز بعد از دهه اول محرم هم اکران دوباره آن شروع شد.

وی در باره تاثیرات کرونا بر روحیه هنرمندان افزود: اگر روح هنرمند را از او بگیریم گویا روح جامعه را گرفته‌ایم زیرا هنرمند روح و فکر به جامعه تزریق می‌کند. امیدواریم دوباره به روزهای خوب هنری در کشور بازگردیم.

کارگردان کمدی سینمای ایران درباره شروع فعالت خود خاطرنشان کرد: از سال ۵۹ و ۶۰ وارد فضای کار شدم. قبل از انقلاب به لحاظ سنی هنوز شرایط فیلم ساختن را نداشتم و آغاز کارم بعد از انقلاب بود. شوخی را خیلی دوست دارم اما در دوران کودکی و نوجوانی بیشتر شر بودم. در وانشان گلپایگان متولد شدم و خانه اولم آنجاست.

اطیابی درباره روابط بین اهالی شهرهای خوانسار و گلپایگان عنوان کرد: حالا چون این ۲ شهر به هم بسیار نزدیک و ازدواج میان اهالی آن‌ها زیاد و روابط‌شان تنگاتنگ‌تر شده، شرایط فرق کرده است اما قبلا گلپایگانی‌ها و خوانساری‌ها، کل کل‌های طنازانه‌ای باهم داشتند.

کارگردان «انفرادی» درباره ویژگی‌های شخصیتی همشهریانش تصریح کرد: خیلی مغرور هستند و در عین حال سعه صدر زیادی دارند و مهمان دوست و سخاوتمند هستند. گلپایگانی‌ها به نظافت خیلی اهمیت می‌دهند، روحیه خاص دیگری که دارند این است که به مال مردم چشمی ندارند و نمی‌خواهند کسی به مال‌شان چشمی داشته باشد.

او درباره تاثیر فیلم‌های کمدی بیان کرد: احساس می‌کنم جامعه‌ای موفق است که نشاط و شادابی داشته باشد و بخش زیادی از تامین این احساس برعهده هنرمند است. کمدی دل‌ها را بهم نزدیک‌تر می‌کند، خیلی از حرف‌ها را می‌توان در آن به راحتی زد که تاثیر بیشتر و موثرتری دارد.

تا زمانی که در جامعه این نیاز حس می‌شود باید کُمدی ساخت

اطیابی درباره دلیل انتخاب کمدی به عنوان ابزاری برای تولید آثارش تاکید کرد: جنبه مثبت تاثیرگذاری کمدی بیشتر است و تا زمانی که در جامعه این نیاز حس می‌شود باید کمدی ساخت. ساخت کمدی کار سختی است، کار غیر کمدی ۵۰ درصد کم‌تر از اثر کمدی انرژی می‌برد و فقط این نیست که ۲ نفر بازی کنند و دیگران را بخندانند بلکه به تکنیک‌های زیادی نیاز دارد.

او تصریح کرد: من هنوز در شناخت تکنیک‌های لازم برای ساخت کمدی در حال تجربه هستم، از «خروس جنگی» یک کمدی عاشقانه خانوادگی می‌خواستم و توانستم به هدفم برسم اما اگر می‌خواستم «اخلاقتو خوب کن» را دوباره بسازم، می‌دانستم باید چه کنم و شاید تغییراتی را در آن به وجود می‌آوردم. در «دینامیت» هدفم برخورد با مسائل ضد ارزش به اسم ارزش و آموزشی برای این بود که برخی از افراد نادانسته می‌خواهند با مردم امر به معروف داشته باشند یا در «انفرادی» بحث‌مان شوخی با رفتار بد بانک‌های غیرقانونی بود که این فیلم هم در نوبت اکران است.

این کارگردان درباره خط اعتراضی به مسائل جامعه در آثارش عنوان کرد: اعتراض جنبه دیگری دارد، نیاز مردم در جامعه اعتراض نیست و من هم در کارهایم به دنبال اعتراض نیستم بیشتر به دنبال ایجاد حال خوب برای مردم هستم که با وجود بحران‌های اقتصادی و رویارویی با بحران کرونا روحیه‌ای می‌خواهند که قوی باشد و بتواند با مشکلات بجنگد. وقتی قانونی برای اعتراض مشخص نشده باشد باعث سودجویی و خط‌دهی‌های نادرست می‌شود. گاهی مشکلی در جامعه وجود دارد که باید با جنبه اعتراض بیان شود اما به دلیل نبود قانون و چارچوب مشخص، فرصتی برای بیان‌ آن‌ها به وجود نمی‌آید.

او ادامه داد: در فیلم «دینامیت» به ممیزی شدید برخوردیم که به نظر من بی‌دلیل بود و هنوز هم فکر می‌کنم قابلیت بحث و دفاع دارد. حتی ممکن بود «دینامیت» اصلا به اکران نرسد.

ایرانیان سخت می‌خندند

اطیابی در بخش‌ دیگری از صحبت‌هایش درباره تجربه فیلمسازی‌ در دیگر کشورها تصریح کرد: در افغانستان، لبنان و برزیل کار کرده‌ام، ایرانیان سخت می‌خندند که این موضوع شاید متاثر از شرایط‌شان باشد، آن‌ها به نکات کوچک می‌خندند و از تمسخرها ناراحت می‌شوند، کوچک‌ترین تمسخر در یک اثر ممکن است به ناراحتی قشری منجر شود. ما به شوخی می‌خندیم به تمسخر نمی‌خندیم اما در بزریل برعکس این موضوع اتفاق می‌افتد.

کارگردان «دینامیت» درباره آثار مورد علاقه‌اش تاکید کرد: در کارهایی که دیده‌ام هنوز هم «اجاره نشین‌ها» و آثار رضا عطاران به خصوص کارهای تلویزیونی اولیه‌اش را دوست دارم.

این فیلمساز در پایان درباره همکاری‌اش با تلویزیون خاطرنشان کرد: تلویزیون مدیریت بدی ندارد ولی باید نسبت خودشان با هنرمند را بیشتر کنند. کمدی بدون آزادی نمی‌تواند پیام خود را برساند و نمی‌توان با آن مانند سریال‌های اجتماعی و تاریخی برخورد کرد. در حال حاضر در تلویزیون بر آثار نمایشی و یک یا چند مجموعه خاص تمرکز شده است در صورتی که باید رقابت ایجاد شود تا مخاطبان بیشتری جذب این آثار شود.

منبع: صبا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.