چهارشنبه در نامگذاری روزهای هفته به امامان کاظم، رضا، جواد و هادی علیهم السلام منتسب است.

۳ نشانه ایمان در کلام ثامن‌الحجج(ع) به روایت حاج یدالله بهتاش

به گزارش قدس آنلاین، با توجه به وجود بارگاه نورانی حضرت ثامن‌الحجج(ع) در ایران اسلامی و به منظور عرض ارادت ویژه به ولی نعمت‌مان امام رضا(ع)، این روز فرصتی است مغتنم برای انس و الفت از دور و نزدیک با امام رئوف(ع)؛ یکی از راه‌های این انس، آشنایی با القاب و اوصاف حضرت(ع) و عمل کردن به آنها در سبک زندگی ماست.

با حاج یدالله بهتاش، پیرغلام اهل بیت(ع) و صاحب کتاب «شمس ولایت» در این باره گفت‌وگویی کرده که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

* در میان اوصاف و القاب امام رضا(ع) «زکّی» از القاب پرکاربرد ایشان است، چنان که در صلوات خاصه حضرت(ع) نیز به این صفت اشاره شده، فلسفه شهرت حضرت(ع) به این وصف چیست؟

«زکّی» یعنی پاکیزه؛ اگرچه همه ائمه(ع) پاکیزه هستند اما برخی القاب در سیره و شخصیت یکی از ائمه جلوه‌های بیشتری داشته است. مهم آنکه ما نباید صرفاً به اسم و لقب آن حضرات(ع) اکتفا کنیم بلکه باید به عنوان شیعه، سیره آن حضرت(ع) و دیگر ائمه(ع) را در عمل بدانیم و پیاده کنیم.

در شرح حال و سیره امام رضا(ع) می‌خواندم شخصی به نام ابراهیم بن عباس که با حضرت ثامن الحجج(ع) مانوس بود، می‌گوید: هرگز ندیدم ایشان با زبان‌شان کسی را برنجاند و این درسی آموزنده است که با سخن‌مان دیگری را آزار ندهیم؛ امام رضا(ع) هرگز سخن کسی را قطع نمی‌کردند، هرگز نیازمندی را از خود نمی‌راندند و هیچ‌گاه با دیگران بدزبانی نمی‌کردند ... یعنی در رفتار و گفتار پاکیزه بودند. ما نیز باید در سخن و عمل با دیگران پاکیزه باشیم و از هم کینه به دل نگیریم و دل‌هایمان را زکی کنیم.

از آنچه با مرور سیره و شخصیت امام رضا(ع) به دست می‌آید، این است که ایشان از همه آلودگی‌ها، گناهان و رذایل اخلاقی پاک بوده‌اند و هیچ‌گونه خطایی در قول و فعل ایشان وجود نداشته است. همین باعث شده که به زکی شهرت بیابند، چون زکی یعنی انسان طاهر و پاکیزه‌ای که در مسیر خیر و خوبی قرار دارد و فسادی در او راه ندارد چنان‌که امام رضا(ع) چنین بودند.

* یکی از اوصاف امام رضا(ع) صدّیق است که به نظر می‌رسد امروز جامعه به الگوگیری از این صفت بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد، چرا امام هشتم(ع) را به این لقب می‌خوانیم و چطور می‌توانیم از آن الگو بگیریم؟

صدّیق یعنی شخص بسیار راستگو که همیشه صادق است و راست می‌گوید و در القاب حضرت علی بن موسی الرضا(ع) این لقب جایگاهی ویژه دارد ... صدیق کسی است که گفتارش را با کردار خویش تصدیق کرده است. این لقب از لحاظ سند اعتبار لازم را دارد.

اگر همین یک صفت از اوصاف رضوی، در جامعه جا بیفتد دیگر گناهان هم ترک می‌شود، باید توجه داشت دروغ از گناهان کبیره است که جدی و شوخی، بزرگ و کوچک آن گناه محسوب می‌شود.

در اصول کافی جلد دوم آمده که امام باقر(ع) فرمودند: درهای گناهان باز است و کلید همه گناهان شراب است و دروغ از شراب بدتر است!

پیامبر اکرم(ص) نیز می‌فرمایند: به کثرت نماز و روزه و حج اشخاص نگاه نکنید، به صداقت در کلام و امانت‌داری آنها توجه کنید. این یعنی عبادت عابدانی که راستگو و امین باشند، ارزش دارد.

امام رضا(ع) صدیق بودند حال ما باید ببینیم چقدر در این صفت به حضرت(ع) نزدیک هستیم یا از ایشان فاصله داریم.

جوانی محضر پیامبر(ص) رسید و عرضه داشت: من بسیار گناه می‌کنم اما به شما علاقه‌مندم به من بگویید یک گناه را ترک کنم. حضرت رسول(ص) فرمودند: فقط دروغ نگو! وی به دلیل قولی که داده بود تصمیم گرفت دروغ نگوید، سراغ هر گناهی رفت به دلیل ترک دروغ ناگزیر به ترک آن گناه نیز شد.

خوب است در چهارشنبه‌های امام رضایی با حضرت ثامن الائمه(ع) عهد ببندیم و عرضه بداریم شما صدیق هستید ما هم به عنوان شیعه و محب شما قول می‌دهیم دروغ را در زندگی‌مان ترک کنیم.

*  چهارشنبه‌ها چه فرصتی را برای انس و الفت با امام رضا(ع) ایجاد می‌کند؟ آیا این انس صرفاً از نزدیک است یا از دور هم می‌شود با امام رئوف مانوس شد؟

روزهای هفته به نام چهارده معصوم(ع) نامگذاری شده و این در مفاتیح الجنان همراه با زیارت هر روز آمده است، روز چهارشنبه در کنار امامان کاظم(ع)، جواد و هادی علیهم السلام به امام رضا(ع) اختصاص دارد که فرصتی مغتنم برای زیارت از دور و نزدیک ایشان است.

البته اینطور نیست که فقط آنهایی که در جوار حرم و در کنار مضجع شریف هستند بتوانند با امام رضا(ع) ارتباط و انس بگیرند و مورد توجه آن حضرت(ع) باشند چون اساسا دل‌های بسیاری از خارج از ایران و در کشورهای مختلف دنیا دلتنگ مشهد است، یک زیارت با معرفت از راه دور، این انس را ایجاد و زائر را از برکاتی که در روایات برای زیارت امام هشتم(ع) آمده، بهره‌مند می‌کند اما به شرط معرفت.

در نیشابور زیارتگاهی با عنوان «بی بی شطیطه نیشابوری» است، این بانو نه معصوم است نه امامزاده نه سید، او فقط معرفتی خاص به امام زمان خود یعنی حضرت موسی بن جعفر(ع) داشت و همین معرفت باعث شد امام(ع) هم برای او کفن بفرستند و هم بر پیکرش نماز بخوانند.

ما نیز می‌توانیم در بستر پویش‌هایی همچون «چهارشنبه‌های امام رضایی» این معرفت را در خود ایجاد کنیم و با امام مهربانی‌ها مانوس شویم.

* به عنوان پیرغلام اهل بیت(ع) از انس با امام رضا(ع) و توسلات ایشان چه تجربیاتی دارید؟

بیش از نیمه قرن است که روضه خوان اهل بیت(ع) هستم، هم خودم تجربه کرده‌ام و هم شاهد تجربه دوستان بوده‌ام که در گرفتاری‌ها از دور و نزدیک متوسل مشهدالرضا(ع) می‌شویم و برکات این توسلات را دیده‌ایم.

ما باید علاقه‌مان به امام رضا(ع) را در عمل ثابت کنیم و این نمی‌شود مگر در عمل به فرمایشات و توصیه‌های آن حضرت(ع)؛ از امام رضا(ع) است که فرمودند: مومن نیست اگر این سه خصلت در او باشد ... یک سنتی از خدا که حفظ اسرار است، یک صفت از پیامبر(ص) که مدارا با مردم است و یک صفت از ائمه(ع) که صبر مقابل مصائب و شدائد است.

مهم آنکه همه این اوصاف اخلاقی است نه عبادی و امام رضا(ع) بر این سه اصل اخلاقی به عنوان نشانه‌های ایمان تاکید کرده‌اند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.