از اول ماه محرم، خیمه زینبیه گوشه‌ای از صحن امام حسن(ع) حرم مطهر رضوی برپا شده و هر روز عصر، برگی از تاریخ قیام حسینی و نهضت زینبی با حضور جمعی از بانوان انقلابی و فعالان تشکل‌های فرهنگی، صاحبان روضه‌های خانگی و خانواده‌های معظم شهدا و زائران عزادار مرور می‌شود.

شاگردی در کلاس «زینبیه»

به گزارش قدس آنلاین، عصر هر روز ماه محرم که از صحن امام حسن مجتبی(ع) بگذری، نوای مداحی‌های عاشورایی تو را ناخوآگاه به خیمه زینبیه  می‌کشاند. جلوی ورودی نوشته شده: «خانم‌ها بفرمایید روضه». سراسر زینبیه با فرش‌هایی که فاصله معناداری از هم دارند، مفروش شده و بانوان خادمه آماده میزبانی از عزاداران هستند.

مجلس، مجلس سیدالشهداء است و همه شهیدان راه حق از صدر اسلام تا شهدای انقلاب اسلامی مهمان ویژه این مجلس‌اند. تصویر متبسم شهیدان برونسی، حجت‌الاسلام محلاتی، شیخ باقرالنمر، ابراهیم هادی، عباس دوران تا شهدای هسته‌ای رضایی‌نژاد و سردار سلیمانی در پیشانی مجلس پذیرای مهمانان هستند.

بالاخره حاج آقای اسماعیلی، مداح و ذاکر اهل بیت(ع) با دعا برای فرج امام عصر(عج) و گشایش در امور زمانه، آغاز مراسم را متبرک می‌کند: یا این دل شکسته ما را صبور کن/ یا لااقل به خاطر زینب ظهور کن / امروز بیا که روضه بخوانی برایمان/ امروز بساط گریه‌ی ما را تو جور کن.

مداح اهل بیت(ع) زیر بیرق سرخ «یا ثار الله» با دل‌شکستگی از دوری دلدادگان خواند: از جوار بارگاه نورانی حضرت ثامن الحجج(ع) و به نیابت از همه آرزومندان زیارت که از این مجلس فیض ببرند، زیارت عاشورا می‌خوانیم: السلام علیک یا اباعبدالله ...

مداح به وسعت چند دقیقه هم از مصائب سفر زینبی خواند: ستم ندیده کسی در جهان، مقابل زینب/ نسوخت هیچ دلی در جهان، چنان دل زینب ... از بار سنگین و طاقت فرسایی گفت که از عصر عاشورا بر دوش بانوی صبر و رضا از تبار عصمت و طهارت گذاشته شد و باید پیام مکتب حسینی را طوری به مخاطبان غایب آن می‌رساند که چند هزاره بعد هم شیفته آن شوند.  

 

پرچمداران آینده انقلاب

حال مراسم کربلایی شده و رفته‌رفته مجلس با حضور مادرها دست به دست کودکان خردسال‌شان گرم‌تر می‌شود. برخی از خانم‌ها با قرائت ادعیه و زیارات، دل خود را آماده گره زدن به این محفل انس و آشنایی با اهل بیت(ع) می‌کنند. یکی از همین مادران همراه دو دختر چادری خود مشغول قرائت زیارت حرم مطهر حضرت رضا(ع) هستند.

او از دلیل حضورشان در این مراسم با وجود محدودیت‌های کرونایی می‌گوید: منزل‌مان چندان به حرم نزدیک نیست. ولی تلاش می‌کنم، کارهایم را طوری بچینم که در ایام و مناسبت‌های مذهبی مخصوصاً ماه محرم همراه بچه‌هایم در مراسم حرم رضوی شرکت کنیم. چون با آسودگی خیالم از بهداشتی بودن مراسم، فرزندانم با فرهنگ دینی‌مان آمیخته و تربیت می‌شوند.

بخش زیادی از زینبیه با حضور دختران جوان طلبه پر شده که همراه دوستان و همکلاسی‌ها برای استفاده از محضر اساتید این مجلس که از مدرسان برجسته حوزه و دانشگاه هستند، می‌آیند. خیلی‌های‌شان با دفترچه و خودکار، هر چه می‌توانند از محتوای پربار منابر و سخنرانی‌ها یادداشت برمی‌دارند.

سه نفر از این بین، پرشورتر از بقیه به نظر می‌رسند؛ صلوات‌ها را قراء و با ذکر «... وَ عجِّل فرجَهُم و ایِّد امامِنا الخامنه‌ای» سر می‌دهند و این گونه جمع حاضر را به همراهی با خود دعوت می‌کنند. از آن‌ها می‌پرسیم، دختران نسل جدید انقلاب، چطور می‌توانند راه حضرت زینب(س) را ادامه دهند، یکی از آن‌ها می‌گوید: لازم نیست از کارهای بزرگ شروع کنیم، فقط کافی است که قدم به قدم هر آنچه ایشان و مادر گرامی‌شان، حضرت فاطمه زهرا(س) در زندگی خودشان انجام داده و توصیه کرده‌اند در حد توان خودمان انجام بدهیم، إن شاءالله کم‌کم با کمک خود این بزرگواران درست‌تر عمل خواهیم کرد و کامل‌تر می‌شویم.  

 

پیام‌آوران قیام کربلا

کمی که مجلس آرام می‌گیرد، نوبت به منبر وعظ می‌رسد. خانم رسایی، مدرس حوزه و دانشگاه بر جایگاه خطابه تکیه می‌زند و محور بیاناتش را «سهم عمده زنان در قیام عاشورا» معرفی می‌کند. موضوعی که چند روز است به صورت سلسله‌وار در زینبیه همراه پامنبری‌هایش دنبال می‌کند.  

او سخنانش را از پیشگفتارهای خود شروع می‌کند: گفتیم که برای تغییر اوضاع، انقلاب و نهضت ضرورت دارد و لازمه اولی، خون است و التزام بخش دوم، پیام. اهمیت خون دادن برای به ثمر نشستن یک قیام روشن است ولی اهمیت بخش دوم کمتر از بخش اول نیست. از عصر عاشورا، تبیین آرمان‌ها و اهداف از زبان حضرت زینب(س) شروع شد.

او با تاکید ادامه می‌دهد: اگر موضوع انقلاب توسط پیام‌آوران تبیین نشود، مواریث‌ گرانقدر قیام توسط مردم حفظ و حراست نمی‌شود. ما ‌خانم‌ها به روضه می‌آییم تا ضمن عرض تسلیت و سوگواری برای شهدای مظلوم کربلا، از بانوی سردار پیام آور دشت کربلا بیاموزیم که پیام و دستاوردهای انقلاب‌مان را به درستی به نسل‌های بعد منتقل کنیم تا نتایج آن به مرور زمان به فراموشی سپرده نشود و فرزندان انقلاب هم از برکاتش بهره‌مند شوند.

سخنور این مراسم تصریح می‌کند: حضرت زینب(س) از عصر عاشورا با حرکت تاریخی در قالب کاروان اسرا و بیانات آتشین خود، طبل رسوایی امویان را برای همیشه تاریخ کوبیدند. بازماندگان نهضت حسینی با افشاگری، ‌بیدارگری نقشه‌های شوم دشمنان را باطل کردند. تفکر اموی از آن روزگار تا امروز با ابزار تبلیغ باعث تحریف افکار اجتماعی علیه اهداف و آرمان‌های مکتب حسینی شده‌اند.

به گفته وی، عقیله بنی هاشم با خطبه قراء خود، امویان را تخریب کردند و هم عزت و شرافت انقلاب حسینی را حفظ کردند. همواره حفظ و حراثت از سرمایه‌های انقلاب‌ها از قیام حضرت ابا عبدالله(ع) تا انقلاب اسلامی مرهون ایثارگری و پافشاری بانوان بوده. نقش زنان مؤمن و آگاه ایران در به ثمر نشستن انقلاب و حفظ ثمرات و تدوام آن اثبات شده است. بدون تردید هرگاه دختران و مادرانِ فاضل و با بصیرت کشورمان از جریان حمایت و پاسداری نهضت اسلامی کنار بکشند، به مسیر انحراف خواهد رفت.

حاضران هنوز تشنه شنیدن و دانستن از راه‌های حفظ و حراثت از این مواریث هستند که وقت مجلس تمام می‌شود ولی هنوز محرم ادامه دارد و می‌توانند روایت دیگری از آن را در روضه فردای زینبیه دنبال کنند.  

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.