مرکز آمار در آخرین گزارش خود وضعیت نرخ تورم در استان‌های مختلف را منتشر کرد و بر این اساس تغییرات شاخص ۱۲ ماه منتهی به تیر ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل در کشور و خراسان شمالی به ترتیب ۴۵.۲ درصد و ۵۰.۷ درصد بود که این استان محروم در جایگاه سوم استان های کشور قرار گرفت.

خراسان شمالی سومین استان دارای بالاترین تورم سالانه است

به گزارش قدس آنلاین، مرکز آمار ایران هر ماه نرخ تورم را در استان‌های مختلف اعلام می‌کند که بر این اساس نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیرماه برای خانوارهای کشور ۴۵.۲ درصد بوده است که در بررسی نرخ تورم گروه اصلی کالاها و خدمات در نظر گرفته می‌شود که شامل خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، دخانیات، پوشاک و کفش، مسکن، آب، برق و سایر سوخت‌ها، مبلمان و لوازم خانگی، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات، تفریح و فرهنگ، آموزش، هتل و رستوران، کالاها و خدمات متفرقه است.  

در توضیح نرخ تورم از سه مفهوم، تورم سالانه، تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه استفاده می‌شود که بر این اساس منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.  

بررسی وضعیت استان خراسان شمالی به لحاظ  نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیرماه نشان می‌دهد که این استان در شاخص خانوارها، خانوارهای روستایی و خانوارهای شهری تورمی بیش از میانگین کشوری را در تیرماه امسال تجربه کرده است.

سومین استان دارای بیشترین تورم سالانه

گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که در مرداد ماه ۲۲ استان کشور تورمی بالاتر از تورم سالانه کشور را به ثبت رسانده‌اند و چهار استان از مرز تورم ۵۰ درصدی گذشتند و اطلاعات منتشرشده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم میانگین کل کشور در دومین ماه تابستان برابر با ۴۵.۲ درصد به ثبت رسید.

و بر این اساس استان‌ ایلام با ۵۱.۴ درصد صدرنشین تورم میانگین در مردادماه است و استان کردستان با ۵۱ درصد، خراسان شمالی با ۵۰.۷ درصد و چهارمحال و بختیاری با۵۰.۱ درصد چهار استانی هستند که تورم میانگین مرداد ماه آنها از مرز ۵۰ درصد گذشته است.

از طرفی کمترین تورم میانگین متعلق به استان قم است و این استان در مرداد ماه تورم میانگین ۴۰.۹ درصد و تورم ماهانه ۱.۸ درصد پایین‌ترین تورم در سطح کشور را به خود اختصاص داد و استان‌های تهران با ۴۱.۸ درصد و سمنان با ۴۲.۷ درصد در مکان‌های بعدی کمترین تورم میانگین قرار گرفته‌اند و بررسی آماری نشان از افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها در تیرماه نسبت به سال گذشته و حتی نسبت به اردیبهشت و فروردین ماه در این استان دارد.

سومین استان دارای بیشترین تورم شهری

در نرخ تورم دوازده ماهه خانوارهای شهری نیز استان خراسان شمالی بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد و بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ تورم دوازده ماهه خانوارهای شهری در کشور ۴۳.۷ درصد بوده که این نرخ در استان خراسان شمالی ۵۱.۱ درصد است.

در این شاخص استان خراسان شمالی فارس پس از استان‌های ایلام با ۵۲.۳ درصد،  آذربایجان‌غربی با ۵۱.۹ درصد و همرده استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، زنجان با ۵۱.۱ درصد در رده سوم این جدول قرار دارد با این حساب مجموع این استانها با استانهای کردستان و چهارمحال و بختیاری، تعداد پنج استان تورم میانگین بالاتر از۵۰ درصد را در مناطق شهری تجربه کرده‌اند.

ششمین استان دارای بیشترین تورم روستایی

بخش دیگری از این گزارش، همین متغیرها را درباره مناطق روستایی مورد بررسی قرار داده است و بر این اساس شاخص تورم میانگین مناطق روستایی در مرداد ماه استان کرمانشاه با به ثبت رساندن ۵۴.۴ درصد تورم در رتبه اول قرار گرفته است. استان‌های فارس با ۵۴.۳ درصد واستان ایلام با ۵۳.۹ درصد، یزد ۵۳.۶ و خراسان شمالی در رده ششم با ۵۲.۱ قرار دارد.

 از طرفی دیگر کمترین تورم میانگین استان‌های کشور در مناطق روستایی به استان‌های تهران با ۴۲.۶ درصد، قم با ۴۳.۳ درصد و سیستان و بلوچستان با ۴۳.۷ درصد مربوط می‌شود.

اگرچه تاکنون بررسی میدانی از سوی مراکز مختلف آماری ملی و استانی برای رسیدن به دلایل گرانی مایحتاج عمومی مردم استان خراسان شمالی نسبت به سایر استان های کشور انجام نشد، ولی کارشناسان اقتصادی عقب ماندگی حوزه زیرساختی به خصوص در حوزه راه‌ها اعم از هوایی، زمینی و ریلی و عقب ماندگی حدود ۲۰ درصدی در زیرساخت راه‌های روستایی، نبود واحدهای بزرگ تولید پوشاک، خام فروشی محصولات تولیدی استان و دوری  از مراکز تولید را از دلایل اصلی تاثیرگذار در گرانی مایحتاج عمومی این استان نسبت به سایر استان های کشور می دانند.

 از جمعیت استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی، بیش از ۶۳۰ هزار نفر افراد ۱۵ سال به بالا هستند که جمعیت فعال محسوب می شوند و از این قشر بیش از ۲۷۰ هزار نفر شاغل و ۲۷ هزار نفر بیکار هستند.

براساس آمار رسمی ۴۰.۱ درصد از اشتغال استان در بخش خدمات، ۳۶ درصد کشاوزی و مابقی نیز در بخش صنعت است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.