رئیس شورای اروپا امروز در سخنانی اعلام کرد که تحولات افغانستان نشان داد اروپا باید بتواند مستقل از آمریکا عمل کند.

تحولات افغانستان نشان داد که اروپا باید مستقل از آمریکا باشد

به گزارش قدس آنلاین، مهر به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت:

 «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا امروز چهارشنبه در سخنانی اعلام کرد که تحولات افغانستان نشان داد اروپا باید بتواند مستقل از آمریکا عمل کند.

رئیس شورای اروپا در این خصوص گفت: از دیدگاه من، نیاز به رویداد ژئوپولیتیک دیگری نداریم تا بفهمیم که اتحادیه اروپا باید استقلال بیشتری در تصمیم گیری و ظرفیت اقدام در سطح جهانی داشته باشد.

از سوی دیگر، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر در یادداشتی که در «نیویورک تایمز» منتشر شد؛ بحران افغانستان را به عنوان زنگ هشداری برای اروپا تعبیر کرده بود.

به گفته وی، آنچه امروز در افغانستان می‌گذرد، ضربه سنگینی برای غرب تلقی می‌شود. بورل اگرچه به همکاری با آمریکا در طول اشغال افغانستان بالید اما گفت که زمان بندی و نوع انجام عملیات خروج از افغانستان صرفاً با تصمیم واشنگتن (و بدون نظرخواهی از اروپا) انجام شد.

بورل ادامه داد: این باید زنگ بیدارباشی برای همه آنهایی باشد که برای روابط فراآتلانتیکی اهمیت قائل هستند. آمریکا نمی‌خواهد بار همه چیز را به تنهایی به دوش بکشد. اروپا در راستای تبدیل شدن به متحدی کارآمدتر، باید بیش از پیش بر روی استقلال در تأمین امنیت خود تمرکز کند. برای رسیدن به چنین هدفی باید پیش از هر چیز یک فرهنگ راهبردی مشترک تعریف کنیم تا به درک مشترکی از تهدیدها برسیم. اروپایی‌ها باید چه در قالب ناتو، سازمان ملل یا اتحادیه اروپا، همکاری بیشتری در عرصه دفاعی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.